|

Dánia: F-35 helyett Super Hornet?

Úgy tűnik betelt a pohár a dánoknál, ugyanis fityiszt mutatva a Lockheed Martinnak és a felmagasztalt F-35 Lightning II-nek, más lehetőségek irányába kezdtek el kutakodni.

Dánia évek óta tervezgeti a kiöregedett F-16AM/BM Fighting Falcon gépparkjának lecserélését. És ugyan már 1999-ben kinézték a váltótípust, sőt beszálltak a JSF program finanszírozásába is, ám azért csak nyitva hagyták a lehetőségét más típus beszerzésének is: a végleges döntés a váltótípusról csak valamikor 2012 folyamán lesz időszerű. Ezt kihasználva néznek most a dánok más alternatíva után a JSF program költségtúllépése és a kétszeres darabár okán: a gépenként eredetileg kalkulált 275 millió korona az évek alatt szép lassan 540 millióra kúszott fel.

Ott figyel a dán zászló is, ám a felségjelzés már nem fog? Egyelőre nagyon úgy tűnik...

Ott figyel a dán zászló is, ám a felségjelzés már nem fog? Egyelőre nagyon úgy tűnik… ,

A dánok számára az utolsó cseppet az a közelmúltban felreppent hír jelentette, miszerint az F-35 ajánlott fogyasztói ára ismételten csak módosításra kerül – természetesen felfelé. Ez kombinálva a típus jelentős késésével – jelenleg úgy tűnik, csak 2016-tól, bő 4 éves késéssel válik elérhetővé a típus, melyre a hatalmas igény miatt még úgymond sorba is kell majd állni.

A friss információk szerint Koppenhágának jelenleg a Boeing tavalyi ajánlata a legszimpatikusabb: az amerikai óriás az F/A-18E/F Super Hornet rendszeresítése esetén 20 milliárd korona értékű, a dán iparnak leadott megrendeléseket helyezett kilátásba, igyekezvén felüllicitálni a Lockheed Martin nyújtotta csomagot, az F-35 megrendelése esetén megvalósuló gazdasági ellentételezést.

A Boeing természetesen kitűnő ajánlatokkal igyekszik elcsábítani riválisa problémás gépétől a potenciális megrendelőket

A Boeing természetesen kitűnő ajánlatokkal igyekszik elcsábítani riválisa problémás gépétől a potenciális megrendelőket ,

Sajtóértesülések szerint egyből meg is kezdték a tárgyalásokat a Boeinggel az F/A-18E/F Super Hornet
beszerzéséről, ám a Saab és az EADS is aktív marketingtevékenységbe kezdett. Előbbi már évek óta kínálja a dánoknak a JAS-39 Gripen NG „egyénre szabott” változatát, a „Gripen DK”-t.

34 hozzászólás “Dánia: F-35 helyett Super Hornet?”

  1. Most így jött ki a leütés, és ilyen jelőlésre emlékszem. Bocsi ha nem helyes! Akkor visszatérnek az arab számok!:)
    Mivel a haditengerészet csökkentette az F-35C megrendelését, így a boeing belekezdett a Block3-as szériában.
    Így – ha jól emlékszem, ha nem kérlek javítsatok – akkor 18 F-35C század és 22 F-18E/F század lesz a Navy kötelékében.

  2. fade:

    sztem:
    16ost öregnek vélik (pl Block 50+ -t is),
    Rafale (ha szóba került náluk) jó gép, csak elvben drágább,
    SH jó gép és olcsóbb duplacsövű EU társainál + a Boeing jött látott…,
    EF-et még nem tudjuk,
    Gripen meg még befigyelhet (persze az NG), olcsóbb, kevesebből üzemel, etc.

  3. A Gripennel járnának a legjobban, utánna az ár/értékarányban a Super Hornet jön, bár hosszú távon ugye az üzemeltetésben az a két hajtómű viszi majd a pénzt. Ami esélytelen az a Rafale és az Eurofighter, horribilis árért cserébe ugyanannyit tudnak mint a svéd vagy amerikai riválisaik. Aztán persze ki tudja, az osztrákokat is meggyőzték valahogy az Eurofighterről.

  4. Super Hornet egy fele akkora országnak mint mi?!
    Grönland még Dániához tartozik formálisan de nem tudom hogy állomásoztatnak-e ott gépeket?
    Mert akkor jó döntés de ha csak Dán légtér védelmére kell akkor Gripen DK a legjobb választás,nem beszélve a „hatalmas” ellentételezésről amiket már évek óta nyomnak és hát volt már nekik SAABjuk nem lenne újdonság főleg hogy a „jó szomszéd” csinálja.
    Felesleges nekik az F-35 szerintem főleg ennyi pénzért.

  5. Onedin kapitány

    Ha ez így van, akkor a svédek nagyon izgatottak, markukban érezhetik a győzelmet. Az EU-s lobbi szépen beindul…
    Meglepődnék, ha nem a Gripen nyerne.
    Úgy látszik azért a SAAB-nál nem terveztek rosszul, amikor belevágtak a Gripen-programba és nagy exportkilátásokkal számoltak.

  6. Inkább úgy fogalmaznék, hogy az F-35 és Gripen kivételével ma már minden kéthajótműves. Tehát, ha F-35 kilőve, de jenki cucc van, akkor nem a hajtóművek száma okoz lamentálást, hanem a gép egyéb képességei…

  7. gripen NGből még sanszosan hordozós változat is lesz, F35ből meg alapból. A két hajtómű tengerre sztereotipia innen megkérdőjelezhető.

    ha nem F35 mert drága akkor ott a pl F16IN. Ocsó (~50m$) és F16al tolták eddig is ami nem kicsi előny.
    Ha pedig még ennél is ocsobban akarják mert úgy látják, hogy ~15évig még nem mennek át az oroszok Dánián kitünő választás lehet a „filléres” gripen ng. 15év múlva meg vesznek mellé „f2x”et, vagy „block60″as F35öt.

    De az F18 nekem nem jön össze…. vszeg Boeing nagyon komoly elentételezést rakott össze.

  8. Onedin kapitány

    Már az alap-Gripennél a hajók elleni csapásmérés volt a 2 fő feladatkör egyike. (A másik a légi célok elleni BVR harc. Akkor még felderítésnél és földi célok elleni támadásoknál a Viggenekkel is számoltak.)

    Az NSM, az új, szupermodern, csökkentett észlelhetőségű, hajók elleni norvég rakéta, ott lesz a Gripen NG (DK) fegyvertárában.
    Az európai szuper-légiharcrakéta, a Meteor úgyszintén. Szóval nem lesz ez rossz gép.

  9. > a 15-ös nagyon nagy (drága?)

    Az F-18E az gyakorlatilag F-15 méret, böszme nagy mindkettő, ahhoz a dánok túl kicsik és túl takarékosak.

    Egyébként a dánok helyében én konzultálnák a zorbán-törpével, mielőtt egy mondatban említem a Lockheed, lecserél és Gripen szavakat – nehogy olyan kormányváltás legyen náluk (is), mint amilyen a Hamlet utolsó fejezetében volt…

  10. Onedin kapitány

    Tacsk0, ez egy mosolyt kiváltó négycsillagos hsz volt.
    Apropó, most vonult el az ablakom alatt egy oszlopnyi Leopard páncélos német zászlókkal. Nem tudja valaki mit keresnek itt? Lehet hogy valami gyakorlat? Csak azt nem értem, miért a Kossuth tér és Tv székház irányába mentek… :)

  11. Itt lenne az ideje a közös európai hadsereg felállításának, és akkor egy típus rendszeresítése megoldaná a gondokat. Természetesen ennek a típusnak a fejlesztése európainak kellene lenni. Hűlyeségnek, pénzpazarlásnak tartom, hogy x fajta egység röpködjön a NATO, vagy európai államokban… A gépek drágasága jórész a fejlesztési költségek miatt oyan amilyen, és azt a pénzt nem amerikának, hanem európának kelene saját fejlesztésekre fordítania.

  12. Bármit csak közös európai típust ne! Érdekes módon még a kicsi svédek is normális, értsd: amerikai áron tudják előállítani a korszerű harci gépeket, egyedül a közös európai cuccok kerülnek jó duplájába, pedig arról se panaszkodhatnak, hogy alacsony a darabszám, hiszen az Eurofighter darabszáma azért izmos már. A közös európai gépek a drágák, nem úgy általánosságban a gépek.

  13. Onedin kapitány

    Sziasztok!
    1 típus nem biztos, hogy mindenre jó.
    Igazatok van, a nemzetközi összefogásban történő fejlesztést illetően, a Tornado és az EF is a sokféle szempont összehangolása miatti kompromisszumok levét issza. Az a legegyszerűbb, ha egy ország fejleszt, a többiek pedig megveszik, mert jó a cucc…
    A közös fejlesztésnek „csupán” a pénzügyi előnyei nyilvánvalóak.

    Szerintem a normál (nem NG-s) Gripen árát a JF-17-esével és a leendő, dél-koreai F/A-50-esével kellene összevetni, ha reálisan kívánunk értékelni. Vagy ha lenne a piacon F-20 Tigershark (kár hogy nincs), akkor azzal. Kiváncsi lennék rá.

    Elvileg utána lehetne nézni, hogy a 80-as évek közepén mennyiért ajánlották az F-20-at és ugyanakkor milyen összeget számoltak ki a még fejlesztés alatt álló JAS-39 árára.
    Ez nem én leszek, de ha valaki ráér, szívesen olvasnék pár sort erről az összehasonlításról.

  14. Ezt nem értem a Dánoknak 100millió az F-35ös ára a Norvégok meg tavaly vették meg 52 millióért most akkor ez hogy van?

    Hollandia is lehet kitáncol mert túl hangosak a gépek 110dB helyett 130dB pedig ők 85darabot akarnak megint csak megdrágítja a gép árát és akkor még nem beszéltünk a Kanadaiakról.

    Kanada és Dánia adta a legkevesebb pénzt a fejlesztésbe így ő nekik nem életbe vágó a gép rendszeresítése volt is róla egy cikk hogy Kanada F35 vagy Super Hornet de olvastam az angol Wikin hogy megvizsgálják a Typhoont is.

    Lesz még babér az Eus gépeknek előbb vagy utóbb remélem minél több.

  15. molni: Gripen NG MRCAn tudtommal a legolcsobb NYi gép. (mig35 a legolcsobb, de ugye kitudja milyen support van abban benne.) Ezen felűl a logisztikai…: fentartási költségeinek csökkennie kell a jelenlegi grifhez képest is ami ezen a téren ha jól tudom az egyik (hanem) legjobb.

    Onedin: T-50 el M346ot meg Hwakot akarnak cserélni az a kategória, légiharcra ha jól tudom még akármilyen amraamot se kap.

  16. Onedin kapitány

    Szia Fade!
    T-50-nél igazad van, de nem az alapváltozatra, hanem a kifejlesztés alatt álló könnyűvadász-vadászbombázó változatra gondolok, amely DK-ban és a nemzetközi piacon az F-5E gépcsalád egyik váltótípusa lesz. 2013 után indulhat az exportja. Bár ott szintén az AIM-9-et emlegették, de meglepődnék, ha végül nem jelenne meg a fegyverzetben az izraeli Derby, vagy más hasonló képességű BVR fegyver. Sőt a dk-i ipar szerintem képes rá, hogy 2013-ig önállóan lépjen ezen a vonalon és hazai fejlesztéssel rukkoljon elő, talán az AIM-120B szintjén.
    Lehet, hogy ezt takarja az F/A-50 BVR fegyverzete körüli nagy csönd?