|

Befejeződött a Remény Csillaga

A Szovjetunió széthullásával napirendi pontra került a haderő által leírt nukleáris hagyaték, kiemelt tekintettel a nukleáris meghajtású tengeralattjárókra – melyek közül addigra már sok szép csendben, ökológiai bombaként ketyegve rohadt Oroszország eldugott, távoli zugaiban. Már ha épp nem tűntek el a tengerfenéken…

Ismert dolog, hogy az ökológiai katasztrófák sorozatát elkerülendő a világ több vezető, vagy a közelsége miatt kiemelten érintett országa – USA, Anglia, Kanada, Japán, Olaszország, Németország, Norvégia – nyújt hosszú évek óta jelentősebb összegeket Oroszországnak a szovjet nukleáris haderő ezen halálos hagyatékának semlegesítését segítendő.

A K-159 szétvágásra történő vontatása során elsülyedt (2003 augusztus). A fedélzetén tartózkodó 10 főből egynek sikerült elhagynia a hajót.

A K-159 szétvágásra történő vontatása során elsülyedt (2003 augusztus). A fedélzetén tartózkodó 10 főből egynek sikerült elhagynia a hajót. ,

Japán 1993 óta segíti anyagilag az oroszok ilyetén tevékenységét, a finanszírozott programok pedig érthetően elsősorban a “szomszédjukban” állomásozó Csendes-óceáni Flotta egykori nukleáris meghajtású támadó tengeralattjáróhoz és a kapcsolódó infrastruktúrához köthetőek:

  • A régió hajógyáraiban szétvágott nukleáris meghajtású tengeralattjárók semlegesítése közben keletkező folyékony halmazállapotú nukleáris hulladék megfelelő kezelése
  • Az SSN kategóriájú tengeralattjárók feldarabolása
  • A kapcsolódó, a radioaktív anyagok kezelését, szállítását lehetővé tevő infrastruktúra fejlesztése

Bolsoj Kameny-ben található Zvezda hajógyárban az első pont keretében megvalósuló projektek egyik eredménye a “Suzuran” / “Landysh” (A völgy lilioma) nevet kapott, a tengeralattjárók szétvágása során keletkező kis aktivitású folyékony halmazállapotú radioaktív hulladék semlegesítését végző úszó létesítmény, melynek terv szerinti kapacitás 7 000 m3/év. A japánok által finanszírozott SSN szétvágás mellett természetesen fogadja az amerikaiak által szponzorált SSBN semlegesítés során keletkező hulladékot is.

A nemzetközi Global Partnership program keretén belül 2008-ban megkezdődött a Vlagyivosztok környéki, Bolsoj Kameny – Smolyaninovo közti 28 kilométeres vasútvonal felújítása is, hogy az alkalmassá váljon a jobb híján addig a Zvezda hajógyárban felhalmozott nukleáris fűtőanyag szállítását végző speciális szerelvények fogadására.

A vasútvonalat kanadai pénzből modernizálták, a 2008-ban megkezdett munkálatok 2009 augusztusára fejezték be

A vasútvonalat kanadai pénzből modernizálták, a 2008-ban megkezdett munkálatok 2009 augusztusára fejezték be ,

A nukleáris fegyverek (utó)hatását közvetlenül megtapasztaló Japánnak egyébként ezen szempontok mellett már csak azért is fontos az egykori Vörös Flotta hagyatékának szakszerű megsemmisítése, mert a kivont több mint 150 orosz atom-tengeralattjáróból sok Oroszország csendes-óceáni partja mentén fekvő hajógyárak, a Zvezda és a North-Eastern Regional Center vendégszeretetét élvezte, élvezi pályafutása utolsó állomásaként.


View Bolsoj Kameny in a larger map

Oroszország egyébként kimondottan jól halad a nemzetközi Global Partnership program által támogatott, a kivont atom-tengeralattjáró feldarabolásával. 2006 második felére a 197 kivont egységből 137 esett át a lángvágós kezelésen, míg tavalyi nyilatkozatok alapján 2010-re, de legkésőbb 2012-re befejezik az összes kivont egység megsemmisítését. Ahogy ezt akkoriban meg is írtuk, nagyobb részt már csak a Csendes-óceáni Flotta egykori egységeire kell koncentrálni.

Nove,ber-osztályú atom-tengeralattjáró várja szétvágását a Murmanszki régióban, azon belül is Snezhnogorsk-ban található Nerpa hajógyárban

Nove,ber-osztályú atom-tengeralattjáró várja szétvágását a Murmanszki régióban, azon belül is Snezhnogorsk-ban található Nerpa hajógyárban ,

De ezen bevezető után a címben szerepelő Remény Csillaga (Star of Hope) programról is tegyünk említést, ha már aktualitása van. A 2005 novemberében beindított, 5 Victor III-osztályú SSN szétvágását magába foglaló program tényleges munkálatai 2006-ban kezdődtek meg és mostanra fejeződtek be. A szóban forgó 5 Victor III-as közül négyet Oroszország Tengermelléki határterületén, Vlagyivisztok közelében fekvő Bolsoj Kameny-ben található Zvezda hajógyár semlegesítette, míg egy tengeralattjárót Kamcsatkában aprítottak fel.

A program sikeres lezárásának emlékére március 20-án egy kis ünnepség keretén belül emlékmű leplezésére kerül sor, melyre a japán Chinami Nishimura külügyminiszter helyettes asszony is hivatalos.

16 hozzászólás “Befejeződött a Remény Csillaga”

  1. Nothing, but the Truth

    “Azért az elég nevetséges, hogy Oroszország nagyhatalomként tetszeleg…”

    Tetszeleg? Amíg a világ bármely országát képes átváltoztatni egy kis rakás termonukleáris hamuvá, addig szerintem tök jogosan tartja magát nagyhatalomnak, hiszen vitán felül a világ második legnagyobb pusztító képességével rendelkezik az USA után. Nekem a “nagyhatalmi tetszelgés” kifejezésről sokkal inkább Nagy-Britannia ugrik be. Évszázadokon át a brit flotta uralta a világ óceánjait, ehhez képest most ott tartanak, hogy a Jane’s szerint 2020-ra legfeljebb 30 nagyobb méretű felszíni hadihajót tart majd hadrendben a brit flotta, amely egyébként nemrég redukálta le a megépítendő repülőgép-hordozói számát kettőről egyre. Pedig a leváltandó HMS Invincible osztály is még 3 egységből állt…
    A Bulaván meg kár élcelődni, három okból is: egyrészt, nincs kétségem arról, hogy végül tökéletesíteni fogják, és hadrendbe állhat. Másrészt ezen az oldalon is meg lett említve, hogy a problémamentesen működő Sineva rakéták upgrade-je a Delta-IV. SSBN tengókon megoldotta a szükséges mértékű SLBM elrettentést, amely így is messze meghaladja a brit, francia, vagy kínai eszközöket. Harmadrészt köztudott, hogy az orosz nukleáris triászban az amerikaitól eltérően messze domináns a szárazföldi indítású ICBM rakéták aránya a tengeri és légi indítású eszközökkel szemben. Márpedig a Topol rakéták hadrendbe állása gond nélkül lezajlott. Mivel a Bulava állítólag a Topol egyfajta tengeri indítású modifikációja, előbb-utóbb kinövi a gyermekbetegségeit…

  2. Arról van szó hogy az oroszoknál nem túl szervezett és nem túl hatékony a környezetvédelem , ezért a környező államok ha nem akarnak pl céziumos ivóvizet inni akkor áldoznak rá hogy szakszerűen semlegesítsék azokat a tengókat.
    Ha az oroszokra bíznák ezt akkor egyszerűen elvontatnák őket Novaja Zemljára és elsüllyesztenék őket feltöltve betonnal, mint ahogy ez megtörtént számtalanszor.

  3. Ha az oroszokra bíznák ezt akkor egyszerűen elvontatnák őket Novaja Zemljára és elsüllyesztenék őket feltöltve betonnal, mint ahogy ez megtörtént számtalanszor.

    Nrm tudom, hogy a beton meddig bírja víz alatt, de komoly kárt szerintem nem tehet sugárzó anyag több km víz és esetenként jég alatt, még ha 10 ezer év múlva a beton elporlad. Addigra a hasadóanyagok aktivitása is csökken.

    Viszont az oroszok felelőtlensége továbbra is valami elképesztő. Beszélnek felelősségteljese politizálsáról meg, hogy csúnya amerika és felelőtlenség a rakétpajzs, stb., de a saját szarukat sem takarítják el…

  4. Olvastam valahol hogy volt egy terv miszerint lehorgonyozzák egymás mellett a hajókat és robbantanak egyet egy 5-10 kt-s atombombával.Az a 4-5 millió fok tuti semlegesítene bármit.Csakhogy fél tucat nemzetközi szerződésük van életben az atomrobbantás ellen meg egy egész iparágat sok ezer embert eltart ez az iparág ezért nem teszik ezt.

  5. Erős kétségem vannak, hogy ez működne e. 5-10kt az lófing. Tízezer tonnás nagyságrendű töemgekől van szó. Hiroshimában és Nagaszakiban az akkori beton épületek állva maradtak a robbantás epicentrumától 300-400 méterre. Akkor igen masszív acélszerezeteket egymás mellé kövte is 5-10 kt hatóer csak annyit ér el, hogy széttöri a hajótestet és felreped a reaktortartály. Elpárologtatásró szó nics. 5-10 Mt táján talán lehetne erről beszélni szerintem, de még itt is neccesnek tartom a dolgot.

  6. A teljes hajótestet szuperforró hőmérsékletre (plazmaállapot) kell hevíteni ahhoz, hogy a sugárzó anyagoknak legyen esélyük kevésbé veszélyessé átrendeződni. És még ekkor is baromi nagy a kiszóródás, már csak a bomba miatt is.

    Ehhez viszont embertelenül nagy töltet kell. Sem kiszámolni, sem megbecsülni nem tudom…

    A Prinz Eugen a Keresztút hadművelet során 2 (able és baker együtt majd 50 kT) robbanás közvetlen közelében volt, és nem süllyedt el!

    http://www.kbismarck.com/prinzeugen.html
    http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Tests/Crossrd.html

  7. Oroszok nem hülyék.

    Szerinted nyugat mennyi nyert azon hogy megkaparintotta Kelet-Európát és az Oroszok mennyit vesztettek ezen?

    Katonailag az egész Keleti blokkot egyben lehetett volna tartani.

    Egy Sztálini terror hullám és minden rendben lett volna.

    Az a poén hogy a Gulyás kommunizmus miatt minket a rendcsinálás nem érintet volna hiszen itt senki se lázadozott. Rendszerváltáskor nekünk ez lett a vesztünk hiszen az elvtársak ma is irányítanak csak új urakat szolgálnak.

    Nem történ belső katonai intervenció így puska lövés nélkül az oroszok súlyos anyagi veszteséget szenvedtek.

    Amit a nyugat ezzel nyert abból alap hogy a kivont atom tagok megsemmisítést finanszírozzák az oroszoknak.

    Aki meg USA bácsi isteníti de fasza gyerekek. Az értse meg azok is közel keleti érdekek miatt eladósodtak Kínai vezetők vannak olyan okosak hogy amennyit csak lehet vissza fizettetnek az amcsikkal.
    Akkor ott is lesz sírás rívás.

    Hasonlót fogunk látni most a Görögöknél nem sokára.

  8. …én meg azon akadok ki állandóan, hogy pl. az atommeghajtású tengeralattjáróknál sikerül elérni azt, hogy gyakorlatilag a legénységet se éri sugárterhelés, és egy kisváros energiaellátását tudják biztosítani energiamennyiségben gyakorlatilag üzemidejük végéig, szóval akkor mi a facért nem telepítünk inkább ilyen berendezéseket a szén-gáz-köolaj pazarló erőművei helyett?

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.