Befejeződött a Remény Csillaga

A Szovjetunió széthullásával napirendi pontra került a haderő által leírt nukleáris hagyaték, kiemelt tekintettel a nukleáris meghajtású tengeralattjárókra – melyek közül addigra már sok szép csendben, ökológiai bombaként ketyegve rohadt Oroszország eldugott, távoli zugaiban. Már ha épp nem tűntek el a tengerfenéken…

Ismert dolog, hogy az ökológiai katasztrófák sorozatát elkerülendő a világ több vezető, vagy a közelsége miatt kiemelten érintett országa – USA, Anglia, Kanada, Japán, Olaszország, Németország, Norvégia – nyújt hosszú évek óta jelentősebb összegeket Oroszországnak a szovjet nukleáris haderő ezen halálos hagyatékának semlegesítését segítendő.

A K-159 szétvágásra történő vontatása során elsülyedt (2003 augusztus). A fedélzetén tartózkodó 10 főből egynek sikerült elhagynia a hajót.

A K-159 szétvágásra történő vontatása során elsülyedt (2003 augusztus). A fedélzetén tartózkodó 10 főből egynek sikerült elhagynia a hajót. ,

Japán 1993 óta segíti anyagilag az oroszok ilyetén tevékenységét, a finanszírozott programok pedig érthetően elsősorban a „szomszédjukban” állomásozó Csendes-óceáni Flotta egykori nukleáris meghajtású támadó tengeralattjáróhoz és a kapcsolódó infrastruktúrához köthetőek:

  • A régió hajógyáraiban szétvágott nukleáris meghajtású tengeralattjárók semlegesítése közben keletkező folyékony halmazállapotú nukleáris hulladék megfelelő kezelése
  • Az SSN kategóriájú tengeralattjárók feldarabolása
  • A kapcsolódó, a radioaktív anyagok kezelését, szállítását lehetővé tevő infrastruktúra fejlesztése

Bolsoj Kameny-ben található Zvezda hajógyárban az első pont keretében megvalósuló projektek egyik eredménye a „Suzuran” / „Landysh” (A völgy lilioma) nevet kapott, a tengeralattjárók szétvágása során keletkező kis aktivitású folyékony halmazállapotú radioaktív hulladék semlegesítését végző úszó létesítmény, melynek terv szerinti kapacitás 7 000 m3/év. A japánok által finanszírozott SSN szétvágás mellett természetesen fogadja az amerikaiak által szponzorált SSBN semlegesítés során keletkező hulladékot is.

A nemzetközi Global Partnership program keretén belül 2008-ban megkezdődött a Vlagyivosztok környéki, Bolsoj Kameny – Smolyaninovo közti 28 kilométeres vasútvonal felújítása is, hogy az alkalmassá váljon a jobb híján addig a Zvezda hajógyárban felhalmozott nukleáris fűtőanyag szállítását végző speciális szerelvények fogadására.

A vasútvonalat kanadai pénzből modernizálták, a 2008-ban megkezdett munkálatok 2009 augusztusára fejezték be

A vasútvonalat kanadai pénzből modernizálták, a 2008-ban megkezdett munkálatok 2009 augusztusára fejezték be ,

A nukleáris fegyverek (utó)hatását közvetlenül megtapasztaló Japánnak egyébként ezen szempontok mellett már csak azért is fontos az egykori Vörös Flotta hagyatékának szakszerű megsemmisítése, mert a kivont több mint 150 orosz atom-tengeralattjáróból sok Oroszország csendes-óceáni partja mentén fekvő hajógyárak, a Zvezda és a North-Eastern Regional Center vendégszeretetét élvezte, élvezi pályafutása utolsó állomásaként.


View Bolsoj Kameny in a larger map

Oroszország egyébként kimondottan jól halad a nemzetközi Global Partnership program által támogatott, a kivont atom-tengeralattjáró feldarabolásával. 2006 második felére a 197 kivont egységből 137 esett át a lángvágós kezelésen, míg tavalyi nyilatkozatok alapján 2010-re, de legkésőbb 2012-re befejezik az összes kivont egység megsemmisítését. Ahogy ezt akkoriban meg is írtuk, nagyobb részt már csak a Csendes-óceáni Flotta egykori egységeire kell koncentrálni.

Nove,ber-osztályú atom-tengeralattjáró várja szétvágását a Murmanszki régióban, azon belül is Snezhnogorsk-ban található Nerpa hajógyárban

Nove,ber-osztályú atom-tengeralattjáró várja szétvágását a Murmanszki régióban, azon belül is Snezhnogorsk-ban található Nerpa hajógyárban ,

De ezen bevezető után a címben szerepelő Remény Csillaga (Star of Hope) programról is tegyünk említést, ha már aktualitása van. A 2005 novemberében beindított, 5 Victor III-osztályú SSN szétvágását magába foglaló program tényleges munkálatai 2006-ban kezdődtek meg és mostanra fejeződtek be. A szóban forgó 5 Victor III-as közül négyet Oroszország Tengermelléki határterületén, Vlagyivisztok közelében fekvő Bolsoj Kameny-ben található Zvezda hajógyár semlegesítette, míg egy tengeralattjárót Kamcsatkában aprítottak fel.

MV Transshelf fedélzetén két Victor III SSN-nel útban Bolsoj Kameny felé. További képek a <a href="http://en.rian.ru/photolents/20090714/155519139.html">Ria Novosztyin</a>

MV Transshelf fedélzetén két Victor III SSN-nel útban Bolsoj Kameny felé. További képek a Ria Novosztyin ,

Ria Novosztyin">

A program sikeres lezárásának emlékére március 20-án egy kis ünnepség keretén belül emlékmű leplezésére kerül sor, melyre a japán Chinami Nishimura külügyminiszter helyettes asszony is hivatalos.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Tengerészeti járőrgép találkozó

Tengerészeti járőrgép találkozó

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya