Feltételezzük, hogy a Project 855 Yasen-osztály első egységének, a Szeverodvinszk építésének 1993 decemberi megkezdésekor az illetékesek ugyan sejtették, hogy nem lesz belőle egyhamar aktív egység, ám azt, hogy erre 17 évet kell majd várni azt nem. Bár az eredetileg 1998-ra időzített átadás helyett az építés 1996-os leállításkor valószínűleg inkább azon elmélkedtek, lesz-e valaha is valami ebből a hajóosztályból.
Lesz, nagyon is lesz! Persze ez a témában eleve jártasaknak, vagy korábbi, kapcsolódó írásinkat olvasóknak nem jelent újdonságot, hiszen tudják, hogy az Akula– és Oscar-osztályú tengeralattjárók utódjának szánt Yasen-osztály bár a magas prioritáson futó Project 955 Borej-osztály mellett nem igazán rúghatott labdába, legalább átvészelte a nehéz éveket.
2009 tavaszán – talán összefüggésben a Bulava SLBM eddigi botladozásaival, talán függetlenül attól, vagy talán mindössze ködösítési célzattal – az orosz haditengerészet vezetése felől olyan információ morzsák érkeztek, miszerint tengeralattjáró vonalon a jelenlegi stratégiai arzenál szinten tartása mellett esetleg a taktikai nukleáris fegyverzetre koncentrálnának jobban.
Azaz az egyelőre érdemben csak 8 egységet számláló SSBN flotta néminemű ráncba szedése után elérkezettnek látták az időt a meg nem nevezett állapotú, bár vélhetően közelről sem rózsás állapotú SSN, azaz a nukleáris meghajtású támadó tengeralattjáró állomány helyzetének javítására. Ennek kézenfekvő megoldásának – az Akula-osztály jobb állapotú egységeinek esetleges modernizálása mellett – az eredetileg 7 egység erejűre tervezett, az Akula- és Alfa-osztályokra alapozó Yasen-osztály megvalósításának revitalizálása látszik. Ezt nyilván Moszkvában is így látták és megerősítő információk érkeztek azon, még 2006-os híranyag mögé, melyek 2015-ig két Yasen-osztályú SSN hadrendbe állítását ígérték. Hovatovább 2009 júliusának vége felé azt is bejelentették, hogy megkezdődtek a második Yasen-osztályú tengeralattjáró, a Kazany építési munkálatai.
A mostani hír azonban nem a Kazany-hoz, hanem az első egységhez, a leendő K-329 Szeverodvinszk-hoz kapcsolódik. Az aktuális ütemterv szerint ugyanis a Szeverodvinszk május 7-én a Szevmash szeverodvinszki hajógyárának szárazdokkjából a vízbe kerül.
A tengeri tesztek ,menetrendjéről egyelőre nem szól a fáma, ám az első Yasen-osztályú SSN a sajtóanyag alapján még az idei év vége előtt hadrendbe fog állni az Északi Flotta legújabb erősítőjeként, így előbbiek értelemszerűen még a 2010-es év folyamán lezavarásra kerülnek.
A Yasen-osztály részletesebb bemutatása fentebb is linkelt 2009 márciusi írásunkban lelhető meg.
Nekem tetszik! Szerintem méltó társa lesz az új angol illetve francia SSN-eknek.
Bár ha jobban belegondolok mindjárt jön tudjukki és elmondja hogy nyomdokvizébe sem ér az LA-knak pláne a Virginia osztálynak…:)))))))
Tyutyu!
Ha számbelileg nem is ,de minden másban teljesen az.
Ez valóban a top 3 ssn-ben benne van .A különbségek ezen a szinten nüanszok
Helyzet az hogy az oroszok tudnak jó tengeralattjárókat építeni.
A franciák fegyver társaik minősége megkérdőjelezhető.
Az akula és az alfa sem volt pattogatott kukorica de ha ezeket továbbfejlesztették akkor ütős lehet.
Az orosz partvidék védelmére illetve flottacsoport fedezésére kitúnő lehet.
…én is azt gondolom, hogy nem felejtettek el az oroszok tengeralattjárót építeni, de a politikai átállás időszaka megviselte a hadiipart. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a tervezés/ötletelés nem állt meg, de a megvalósításra várni kellett. Nem gondolnám, hogy könnyű ellenfél lenne egy orosz tengeralattjáró akár az amerikaiaknak is, az egyetlen hátrányuk, hogy míg az amerikaiaknak egy egész rendszerük működőképes flottánként, az oroszok ilyen komplex egységhalmazzal nem rendelkeznek…
Persze nyilván eme hiányukat más-más stratégiával kiegyenlíthetik…