A svéd repülőgépgyártó, a Saab menetrend szerint halad a JAS-39 Gripen legújabb változatába, a Gripen NG-be szánt technológiák kipróbálására átépített „D” verziójú példány tesztelésével.
A Gripen Demonstrator néven emlegetett próbababa 117 felszálláson van túl, és a cég illetékesei majd kibújnak a bőrükből a tesztsorozat ütemes tempója láttán.
A géppel sikeresen befejezték a közeledő rakétákra figyelmeztető elektro-optikai berendezés és az új üzemanyagrendszer tesztelését. A következő lépés az AESA radar és az új kommunikációs rendszer nyüstölése.
Az brazil és svájci beszerzés mellett az Indiai Légierő 126 darab közepes méretű vadászbombázóra kiírt MMRCA-tenderére is nevezték a svéd típust. Az indiaiak minden típust alaposan letesztelnek, most pont a Gripen a soros. Mivel a Svéd Légierő a szoros berepülési program miatt nem engedte Ázsiába repülni a Gripen Demot, így csupán két „D” variáns utazott a Gangesz irányába (egy magyarországi közbenső leszállást is beiktatva).
Az indiaiak nem törődtek bele a Demo távolmaradásának, mindenképpen ki akarják próbálni a típust. Erre csupán úgy lenne lehetőségük, ha Svédországba küldik pilótáikat április 4. és 10. között.
Ezt azért nem értem. Ilyen hozzáállással hogy akarják eladni a gépet?
Vagy úgysem érzik esélyesnek magukat? Vagy éppen ellenkezőleg, ennyire magabiztosak?
A magyar tapasztalatok alapján a SAAB profi a marketingben.
Esetleg arról van szó, hogy távol az indiai köznép és hatóságok szemétől, a svéd anyaországban akarják dínom-dánommal, lányokkal és egyéb juttatásokkal végleg megnyerni a tesztpilótákat és a velük esetleg odarepülő magasrangú illetékeseket?