Napokkal azután, hogy a Boeing nyilvánosságra hozta a KC-135-ösök leváltására létrehozott KC-X tenderre benyújtott ajánlatát, a rivális Northrop Grumman/EADS páros tegnap hivatalosan megerősítette, hogy nem tesznek ajánlatot, így túl sok választás nem marad az USAF számára…
A sokadszorra újraindított tenderen az “előző kör” nyertesét, a Northrop Grumman/EADS párost ezúttal nélkülözni kénytelen mind a közbeszerzést lebonyolító minisztériumok és hivatalok, mind pedig a közvélemény, mivel az “újraosztás” pártatlanságát megkérdőjelezvén, nem nyújtanak be pályázatot az USAF számára.
“Cégünk véglegesen döntött: nem nyújtunk be ajánlatot a védelmi minisztérium számára.” – állt a cég vezérigazgatójának, Wes Bushnak, tegnap késő délután kiadott nyilatkozatában.
“Arra a megállapításra jutottunk, hogy az újraindított tender követelményrendszere sokkal inkább kedvez a Boeing részéről ajánlott típusnak, emellett nem biztosít megfelelő elismerést egy nagyobb, sokkal több hozzáadott értékkel rendelkező légi-utántöltő számára, elzárva minket bármiféle versenyképes ajánlattételi lehetőségtől, így semmi értelme nem lenne erőforrást pazarolni egy előre lefutott versenyre.”
“A légierőnek korábban lehetősége lett volna az általunk kínált, sokkal nagyobb potenciált magában rejtő típus rendszeresítésére, ám nem élt vele.” – bírálta az USAF költség-orientált nézetét Richard Shelby szenátor, a Northrop Grumman fő szimpatizánsa.
“Ez a verseny nem arról szólt, hogy az egyenruhás férfiaink és nőink a lehető legjobb teljesítőképesség érdekében a legjobb technikákat kapják, hanem, hogy a Boeing neve még jobban csillogjon.
Az EADS North America elnöke, Ralph Crosby sem hagyta szó nélkül az eseményeket:
“A kiválasztási módszer egyértelműen egy kisebb repülőgépet preferál, figyelmen kívül hagyva az általunk kínált plusz képességeket, melyeket jó hasznát vennék katonáink és szövetségeseink a missziók támogatásához.”
A Northrop Grumman/EADS páros több hónapos huzavona után dobta be a törülközőt. December elején Robert Gates számára juttattak el egy szerelmetes levelet, melyben meglebegtették, ha nem változtatják meg a KC-X új feltételrendszerét, akkor búcsút mondhatnak az KC-30 indulásának. A végső feltételrendszert két héttel ezelőtt adták ki, és mivel az előzőkhöz képest nem sok minden változott, így az NG/EADS páros döntött, kiszállnak.
“Nem fogunk sérelmeinkkel a GAO (Government Accountability Office) felé fordulni, hogy bírósági ítélettel érjük el céljainkat, így is túl sokáig húzódott el ez a kiválasztási folyamat, a KC-135-ösök üzemidejét nem lehet már tovább húzni. Megértjük a minisztérium azirányú törekvéseit, hogy ezen gazdasági körülmények miatt ilyen döntésekkel védeni próbálják az adófizetőket, ahelyett, hogy a stratégiailag ésszerűbb döntést, a megrendelés megosztását választanák. Azonban, ha egy jóval kevésbé sokoldalú gépet vásárolnak közpénzből, akkor az adófizetők joggal várhatják el, hogy reális, a képességekhez mért áron történjen a számlázás, jóval kevesebbért, mint amennyit most a Boeing kíván.” – bökött oda egyet a vetélytársnak és a kormánynak Wes Bush.
A másik két érintett fél, a védelmi minisztérium és egyszemélyes vetélkedővé avanzsált KC-X tender most már egyedüli versenyzője, a Boeing egyelőre nem kommentálta az esetet.
Időközben az USAF részéről is megjelentek nyilatkozatok:
“Hatalmasat csalódtunk, amikor megtudtuk a Northrop Grumman azon döntését, hogy nem vesznek részt a kiöregedett tankereket leváltó programban. A cég ajánlata az előző pályázaton meggyőző volt mind az árat, mind a technológiát tekintve. Azonban meggyőződésünk, hogy nem igazak a pártatlanságot vitató kijelentések, a tender kiírása teljesen igazságos. Emellett a minisztérium vállszélességgel támogatja a transzatlanti ipari kapcsolatokat, melyekből ugyanúgy profitálhatnak az amerikai haditechnológia képviselői és az adófizetők is.”
Az biztos, hogy ezzel a lépéssel az Northrop Grumman és az EADS szabad utat nyitott a KC-767 “NextGen Tanker” számára, így a Boeing már mindenképpen nyer, kérdés mekkorát…