Kevesebb, mint egy év kellett ahhoz, hogy a HAW (Heavy Airlift Wing) háromgépes Globemaster-flottája elérje az 1000 repült órát.
A MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó három C-17 Globemaster III nehéz szállítógép közül az elsőt 2009. július 14-én adta át a Boeing a 10 NATO ország (Bulgária, Észtország, Magyarország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia, Egyesült Államok) és két békepartner állam (Svédország és Finnország) számára.
A jubileumi ezredik repült órát február 12-én késő este érte el az egyik gép, mely éppen visszatérőben volt Kabulból, Afganisztánból.
„Bár flottánk tényleg igazán kicsi, mégis büszkék vagyunk rá, hogy balesetmentesen és megbízhatóan teljesítettünk idáig!” – mondta John Zazworsky ezredes, a HAW parancsnoka. „A tervezéstől a megvalósításig az összes műveletet nagyfokú csapatmunka jellemezte, és jellemzi most is. Köszönettel tartozunk a Boeingnak, a NATO Légi Szállítási Központjának (NATO Airlift Management Agency, NAMA), az MH Pápa Bázisrepülőtér üzemeltetőinek és természetesen a HAW összes beosztottjának is!”
2009 júliusa óta a három gép (SAC 01, 02 és 03) 65 bevetést teljesített, melyek során 1950 tonna (4.300.000 font – 1.950.446 kg) hasznos terhet és 1700 főt szállítottak. Fő célpontjaik természetesen a fő békefenntartó missziók voltak: Koszovóba, Irakba és Afganisztánba cipelték a muníciót és a katonákat.
A Haitiben történt katasztrófa következményeinek enyhítésében is közreműködtek a HAW C-17-esei: Svédország használta őket három alkalommal, hogy humanitárius segélyt juttasson el a szerencsétlenül járt szigetországba.
A küldetések végrehajtási üteme a gépek érkezésével fokozatosan nőtt. Decembertől, a SAC 03 szolgálatba állásától kezdődött meg az igazi „pörgés”, januárban pedig már 13 bevetést teljesíthettek. Ezt a tempót szeretnék tartani egyelőre, de a későbbiekben még fokozható is a Globemasterek igénybevétele.
„Az 1000 repült óra egy jelentős mérföldkő, melyet hihetetlen gyorsasággal sikerült teljesíteni. Ez a teljesítmény csakis a rendkívül rugalmas résztvevőknek köszönhető – a logisztikusoknak, a földi kiszolgálóknak, a pilótáknak, a felsőbb vezetőknek, egyszóval mindenkinek, aki közreműködött. Elképesztő, hogy a tizenkét nemzet tagjaiból összeálló csapat milyen könnyen együtt tudott működni az alapvető kulturális különbségek ellenére is.” – nyilatkozta az esemény kapcsán Tom-Ivar Punsvik, a Királyi Norvég Légierő alezredese, a HAW parancsnoki részlegének vezetője.
A HAW gépei minden küldetésüket több nemzetiségű személyzettel teljesítik. Kezdetben természetesen az amerikaiak voltak az uralkodók, hiszen ők rendelkeztek a legtöbb tapasztalattal. 2009 végére azonban már jelentős számú kiképzett személyzet is rendelkezésre állt más nemzetek soraiból is, köszönhetően a nyáron elindított felkészítő programnak.