Folytatódik a francia Mistral-osztályú helikopter-hordozó dokkhajó (angolszász mozaikszóval LHD) Oroszország általi beszerzéséről szóló, a tavalyi év második felében többször is „adásba került” sorozatunk. A napokban Párizs rábólintott a korábban igényelt egy egység eladására, azonban az ezzel párhuzamosan befutó további 3 egységes igényt még fontolgatják. Közben a francia védelmi miniszter, Herve Morin amerikai kollégájával ebben a témában is egyeztetett.
A két védelmi miniszter Oroszország módosított elképzeléséről egyeztetett, a részletekről azonban Robert Gates amerikai védelmi miniszter elég szűkszavúan nyilatkozott, mindössze annyit volt hajlandó elárulni, hogy valóban szóba került a téma és egy jó alapos eszmecserét folytattak az ügyben.
Egy másik sajtókonferencia keretén belül jelentette be Jacques Lajugie a Direction Générale pour l’Armement (DGA) vezetője, hogy Moszkva 4 Mistral-osztályú egység beszerzése felől érdeklődik, hozzátéve, hogy a néhány hónappal korábbi orosz kérésre, mely egy Mistral-osztályú egység beszerzésről szól, pozitív francia válasz született. Elmondása szerint ugyanakkor Moszkva azóta előállt a négy egységre szóló tervével, amint viszont még elmélkedniük kell, de várhatóan néhány héten belül megszületik a döntés.
Egy kis visszatekintésként vegyük sorra, milyen előzményekkel is rendelkezik ezen történet. Hogy az oroszok külföldi technológia megvásárlásával igyekeznek felpumpálni tengerészgyalogságuk partra szállítását segítő deszanthajó erejüket, illetve azok építésében a hajógyártó iparuk képességeit, arról először 2009 augusztusának eleje felé lehetett komolyabban hallani. Az akkor még nem túl valószínű beszerzésről a hó végére kiderült, hogy Moszkva ezt tényleg komolyan gondolja. 2009. november elején már megvalósulni látszott az üzlet, amire a franciák a Mistral orosz kikötőbe küldésével is igyekeztek rátenni egy lapáttal. Menetközben az egész beszerzés terve több helyen kiverte a biztosítékot, többek között a Balti államok néz rossz szemmel Párizsra és igyekeznek/igyekeztek megtorpedózni Moszkva dédelgetett terveit. Ehhez még december folyamán 6 amerikai szenátor is csatlakozott, akik levélben arra figyelmeztették Párizst, hogy ezen lépésével egy egyre harciasabb és a törvényeket mellőző országot kíván támogatni.
Egyelőre úgy tűnik ezek nem nagyon hatották meg a gallokat, ahogy az Jacques Lajugie szavaiból is leszűrhető, aki úgy nyilatkozott, hogy bizalmon alapuló nyitott kapcsolatokat akarnak létesíteni Oroszországgal, akikhez hasonlóan ők is azt szeretnék ha az európai kontinensen a béke és a stabilitás uralkodna. Ugyanakkor ez nem megy ha egyik oldalról partnernek kiáltják ki Oroszországot, míg a másik oldalról, a gazdasági és kereskedelmi viszonylatban meg úgy kezelik, mint 1991 előtt.
Talán mondanunk sem kell, hogy a tervezett üzlet ellen a grúzok is felszólaltak. David Darchiashvili a grúz Európai Integrációs bizottság elnöke úgy nyilatkozott, hogy a tervezett üzlet jelentős probléma Oroszország közvetlen szomszédainak, de személyesen úgy véli, hogy tágabb körben is aggodalomra kéne okot adjon az európai biztonság, erőegyensúly és stabilitás vonatkozásában, így vitatémának kéne lennie a NATO és EU tagállamok számára.
Hozzáfűzte azt is, hogy véleménye szerint számos országnak lesz ellenvetése: „Oroszország kezében ez a fegyverrendszer nem olyan, mint bármelyik békés, saját biztonsága és védelme iránt elkötelezett ország kezében lenne. Úgy vélem számos országból és nem csak a mi részünkről lesz ellenvetés.”
A Mistral-osztály eladásával kapcsolatban – nem hivatalosan – az amerikaiak állítólagos álláspontja az, hogy nem sok vizet kavar. Mindezt azzal indokolják, hogy a Mistral nagy mértékben civil jellegű hajó, mely nélkülözi az olyan túlélést segítő paramétereket, – páncélzat, redundáns rendszerek, a hajótér komplexebb módon történő felosztása – amiket az adott feladatra épített hadihajók felvonultatnak.
Ugyanakkor ezt persze nem kell félre érteni, a Mistral-osztály természetesen nem játékhajó. A partraszállást segítő helikopterhordozók közé tartozó Mistral-osztályú hajók 16 közepes/nehéz helikopter tudnak elnyelni. Fedélzetükön egyszerre 6 helikopter mozgását tudják biztosítani. A 160 főnyi legénység mellett 450 főt tudnak elhelyezni, akiknek a készletek újratöltése nélkül 45 napig zökkenőmentes az ellátása. A Mistral-ok bendőjében ezen felül akár 70 jármű – beleértve 13 Leclerc súlycsoportú harckocsit – jut hely a 4 deszanthajó társaságában. Ezen hagyományos kialakítású partraszállító egységek helyett légpárnások szállítására is van lehetőség. Ekkor 2 LCAC-nak van hely. Ha pedig csak harckocsikat kell célba juttatni, akár 40 Leclerc-nek is jut hely.
Valaki legyen olyan kedves és magyarázza el nekem ezt a „kétéltű” dolgot ennél az osztálynál. Mert így ránézésre elég sután mozoghat a parton. Tudtommal csak a partraszállást támogatja miközben a part közelében horgonyoz, de nem mászik ki rá. Vagy ennél agyafúrtabbak a franciák?
Hibás fordítás lehet. Talán „helikopter-hordozó dokkhajó” lehetne magyarul az „amphibious assault ship”, a tükörfordítás az eltérő terminológia miatt vicces dolgokat tud kihozni.
Igen, többféle magyarosítása is kering a neten. A kétéltű támadóhajó nem feltétlenül a legjobb, elismerem. Így módosítottam is egy katonai szótáras megoldásra: amphibious assault ship -> (általános rendeltetésű) deszanthajó
A desszanthajó (landing craft) az ami kirakja a katonákat a parton.
Deszanthajók:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/LCU1627.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/78/Tobruk_beaching_ADF.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/LCAC.JPG
Desszantszállító hajó (amphibious assault ship) ami szállítja a desszantosokat, ez egyben magának a kategóriának a névadója is és amennyiben a desszantszállító hajónak van dokkja, abban az esetben magyarul desszantszállító dokkhajóról van szó.
Deszanthajók a dokkban:
http://www.european-security.com/imgbiblio/053s.jpg
A jelentős repülőfedélzettel és, de nem feltétlenül hangárfedélzettel is rendelkező hajókat nevezzük -hordozóknak függően attól, hogy helikopterek vagy repülőgépek hordozására optimalizáltak. Így adódik össze a helikopter-hordozó dokkhajó (Landing Helicopter Dock – LHD) típusmegjelölés a Mistral osztály esetében.
Na ebből már nem jövök ki jól. :)
Én speciel általában – mint látható ezúttal többszörösen sem… – „partraszállást támogató helikopterhordozót” szoktam használni ezekre a hajótípusokra. Ami mondjuk nagyjából fedi az LHD fogalmát, bár nem az általad írt precízebb megnevezésük.
Egyébként köszi, értékelem a korrekciót! ;)
„6 amerikai szenátor is csatlakozott, akik levélben arra figyelmeztették Párizst, hogy ezen lépésével egy egyre harciasabb és a törvényeket mellőző országot kíván támogatni.”
Na menjenek a csá’ba. Pont ők mondják… Ilyen alapon a Bush és a Blair kormányzatot embargó alá kellett volna vennie a világnak.
Az üzlet meg az üzlet, a franciákat az érdekli a legjobban, hogy a hajógyáraik talponmaradjanak.
Valószínű, hogy előbb-utóbb szóba kerül egy vagy több nyugati helikoptertípus eladása.
> Az üzlet meg az üzlet, a franciákat az érdekli a legjobban, hogy a hajógyáraik talpon maradjanak.
Szerinted az oroszoknak eladott hajó(k) harmadárú kínai másolatának piaci megjelenése után mi fog történni az egyébként silány minőségben és lassan dolgozó francia hajógyárakkal?
(Ámbár sajnálja a franciákat a navalya, minden igaz magyar utálja őket!)
Köszönöm!
Gondoltam, hogy a fordítással lesz csak a gond, de az a lényeg, hogy mindenki érti miről van szó.
Hozzatok még sok ilyen hírt!:)))
(nem az oroszokra gondoltam)
Üdv!
Tacsk0 utolsó sora mekkora szöveg!
kiestem a tornacipőmből a röhögéstől.
Give me five!!!!
-Asszem, hogy a kis népek óbégatása nem fog meghatni senkit.
-Az oroszoknak mindenféleképpen lesz nyugati hajójuk
( ugyanúgy eladnák nekik a spanyolok, vagy a hollandok a sajátjukat )
-A franciák néhányszor már szembe mentek Samu bácsi akaratával.
De nem is nagyon néz ki nekik egyhamar még egy ilyen üzlet.
Az orosz flottától nem áll távol a nyugati egységekkel véghezvitt vérfrissítés.