Mistral: Moszkva emeli a tétet, Washington csendben figyel?

Folytatódik a francia Mistral-osztályú helikopter-hordozó dokkhajó (angolszász mozaikszóval LHD) Oroszország általi beszerzéséről szóló, a tavalyi év második felében többször is „adásba került” sorozatunk. A napokban Párizs rábólintott a korábban igényelt egy egység eladására, azonban az ezzel párhuzamosan befutó további 3 egységes igényt még fontolgatják. Közben a francia védelmi miniszter, Herve Morin amerikai kollégájával ebben a témában is egyeztetett.

A két védelmi miniszter Oroszország módosított elképzeléséről egyeztetett, a részletekről azonban Robert Gates amerikai védelmi miniszter elég szűkszavúan nyilatkozott, mindössze annyit volt hajlandó elárulni, hogy valóban szóba került a téma és egy jó alapos eszmecserét folytattak az ügyben.

Egy másik sajtókonferencia keretén belül jelentette be Jacques Lajugie a Direction Générale pour l’Armement (DGA) vezetője, hogy Moszkva 4 Mistral-osztályú egység beszerzése felől érdeklődik, hozzátéve, hogy a néhány hónappal korábbi orosz kérésre, mely egy Mistral-osztályú egység beszerzésről szól, pozitív francia válasz született. Elmondása szerint ugyanakkor Moszkva azóta előállt a négy egységre szóló tervével, amint viszont még elmélkedniük kell, de várhatóan néhány héten belül megszületik a döntés.

Egy kis visszatekintésként vegyük sorra, milyen előzményekkel is rendelkezik ezen történet. Hogy az oroszok külföldi technológia megvásárlásával igyekeznek felpumpálni tengerészgyalogságuk partra szállítását segítő deszanthajó erejüket, illetve azok építésében a hajógyártó iparuk képességeit, arról először 2009 augusztusának eleje felé lehetett komolyabban hallani. Az akkor még nem túl valószínű beszerzésről a hó végére kiderült, hogy Moszkva ezt tényleg komolyan gondolja. 2009. november elején már megvalósulni látszott az üzlet, amire a franciák a Mistral orosz kikötőbe küldésével is igyekeztek rátenni egy lapáttal. Menetközben az egész beszerzés terve több helyen kiverte a biztosítékot, többek között a Balti államok néz rossz szemmel Párizsra és igyekeznek/igyekeztek megtorpedózni Moszkva dédelgetett terveit. Ehhez még december folyamán 6 amerikai szenátor is csatlakozott, akik levélben arra figyelmeztették Párizst, hogy ezen lépésével egy egyre harciasabb és a törvényeket mellőző országot kíván támogatni.

Egyelőre úgy tűnik ezek nem nagyon hatották meg a gallokat, ahogy az Jacques Lajugie szavaiból is leszűrhető, aki úgy nyilatkozott, hogy bizalmon alapuló nyitott kapcsolatokat akarnak létesíteni Oroszországgal, akikhez hasonlóan ők is azt szeretnék ha az európai kontinensen a béke és a stabilitás uralkodna. Ugyanakkor ez nem megy ha egyik oldalról partnernek kiáltják ki Oroszországot, míg a másik oldalról, a gazdasági és kereskedelmi viszonylatban meg úgy kezelik, mint 1991 előtt.

Talán mondanunk sem kell, hogy a tervezett üzlet ellen a grúzok is felszólaltak. David Darchiashvili a grúz Európai Integrációs bizottság elnöke úgy nyilatkozott, hogy a tervezett üzlet jelentős probléma Oroszország közvetlen szomszédainak, de személyesen úgy véli, hogy tágabb körben is aggodalomra kéne okot adjon az európai biztonság, erőegyensúly és stabilitás vonatkozásában, így vitatémának kéne lennie a NATO és EU tagállamok számára.

Hozzáfűzte azt is, hogy véleménye szerint számos országnak lesz ellenvetése: „Oroszország kezében ez a fegyverrendszer nem olyan, mint bármelyik békés, saját biztonsága és védelme iránt elkötelezett ország kezében lenne. Úgy vélem számos országból és nem csak a mi részünkről lesz ellenvetés.”

A Mistral-osztály eladásával kapcsolatban – nem hivatalosan – az amerikaiak állítólagos álláspontja az, hogy nem sok vizet kavar. Mindezt azzal indokolják, hogy a Mistral nagy mértékben civil jellegű hajó, mely nélkülözi az olyan túlélést segítő paramétereket, – páncélzat, redundáns rendszerek, a hajótér komplexebb módon történő felosztása – amiket az adott feladatra épített hadihajók felvonultatnak.

Mistral-osztály keresztmetszeti kép

Ugyanakkor ezt persze nem kell félre érteni, a Mistral-osztály természetesen nem játékhajó. A partraszállást segítő helikopterhordozók közé tartozó Mistral-osztályú hajók 16 közepes/nehéz helikopter tudnak elnyelni. Fedélzetükön egyszerre 6 helikopter mozgását tudják biztosítani. A 160 főnyi legénység mellett 450 főt tudnak elhelyezni, akiknek a készletek újratöltése nélkül 45 napig zökkenőmentes az ellátása. A Mistral-ok bendőjében ezen felül akár 70 jármű – beleértve 13 Leclerc súlycsoportú harckocsit – jut hely a 4 deszanthajó társaságában. Ezen hagyományos kialakítású partraszállító egységek helyett légpárnások szállítására is van lehetőség. Ekkor 2 LCAC-nak van hely. Ha pedig csak harckocsikat kell célba juttatni, akár 40 Leclerc-nek is jut hely.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Franciaország is H145-ösöket rendelt

Franciaország is H145-ösöket rendelt

Új európai szállítógép készül

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

12 darab Rafale beszerzése mellett döntött Horvátország

12 darab Rafale beszerzése mellett döntött Horvátország