Az idei Singapore Air Show (a hétvégén már nem) zárt kapui mögött zajló és publicitást kapó fejleményekről már olvasható volt anyag oldalunkon, de egészítsük ki egy kis repeseménnyel is, melyben a dél-koreai büszkeség volt érintett.
Nem mondhatnánk, hogy ropogós a hír, hiszen nem a február 2. – 7. között zajló kiállítás hétvégi közönségnapjának mai nyitásakor, hanem még csütörtök délután történt eseményről van szó: a KAI T-50 Golden Eagle-je épp a kiállításon résztvevőknek produkálta magát, mikor is a rendezők megítélése szerint kissé túlságosan is közelre sikerült manőverezni a gépet a nézőközönséghez, amit óvatosságból az amúgy cirka 8 percesre tervezett bemutató azonnali megszakításával jutalmaztak.
A repülőnapok esetében érthető módon általában szigorú előírásokat szoktak foganatosítani a nézőközönség biztonságának szavatolása érdekében. Nincs ez másképp a szingapúriak esetében sem, akik saját bevallásuk szerint igen szigorú előírásokkal dolgoznak a légi bemutatók kapcsán.
„Meglepődtem milyen alacsonyan repül a gép. Először azt hittem ez része a program borzongató részének, de a gép vissza nem térésével csalódva konstatáltam, hogy vége a bemutatónak.” – nyilatkozta egy szingapúri fotós.
Egyes repülős fórumokon a helyszínen lévők beszámolói alapján egyébként a koreai pilóta állítólagosan szerdán is elég agresszív programot repült, az alkalommal is az előírások határait feszegetve.
Singapore Airshow 2010 és T-50, de a feltöltési dátuma alapján semmiképpen sem a csütörtöki bemutatón készült felvétel
A „könnyű, szuperszónikus vadászbombázó egy közepes hajtóművel” kategóriában Dél-Koreának sikerült egy jó géppel megjelenni. Csak az a furcsa, hogy miért pont nekik? Annyi ígéretes program volt:
1. MiG-33 (Oroszország)1 db RD-33-assal az F-16-hoz hasonló gép lett
volna. A fejlesztést leállították, mert keveselték a teljesítményt.
2. A Rafale egyhajtóműves változata (1 db M88) jugoszláv-francia
gyártásban. A magas költségek miatt Jugoszlávia lemondott a
programról.
3. F-20 Tigershark. Az F-5 gépcsalád tovább tupírozott változata 1 db
GE-404-essel. Miután mindkét prototípus lezuhant, a lehetséges
megrendelők lemondtak a gépről.
4. JAS-39 Gripen. Korszerű, de a kategóriához mérten roppant drága
gép lett. Az eredetileg ígért teljesítményeket (pl. 2M sebesség)
nem sikerült hozni. Az exportpiacon eddig mérsékelten sikeres,
ennél többet vártak tőle. A nagy remények, elvárások még nem
teljesültek.
Nos ezek után érdekes, hogy DK sikeresen dobja piacra a T-50 – F/A-50 gépcsaládot, szimbolizálva ezzel, hogy a XXI. századra Délkelet-Ázsiába tolódott a gazdasági élet, az ipari termelés központja.
Az F/A-50 nyilván BVR képességű lesz.
Csak az a furcsa, hogy miért pont nekik? Annyi ígéretes program volt:
Ezért a fejemet veszik páran, pedig egyszerű a válasz szerintem. Jenki support? :)
3. F-20 Tigershark. Az F-5 gépcsalád tovább tupírozott változata 1 db
GE-404-essel. Miután mindkét prototípus lezuhant, a lehetséges
megrendelők lemondtak a gépről.
Ez a gép azért egy T-50-nél elvileg combosabb lett volna teljesítmény terén. Kb. JAS-39 kategóira. A gép hajtóműve kb. ugyanaz lett volna, de a F-20 elvileg picivel könnyebb lett volna.
A T-50 még nem sikeres, ne kiabáljuk el előre a dolgot. A BVR képesség elvileg lehetséges, hiszen radar lesz a gépben és nem is akármilyen elvileg. Egy Girpent azért potensebbnek tartok nála.
Arról nem olvastál valamit, hogy a Tigriscápánál mi lehetett a baj?
Egyszerűen pech volt a két protogép elvesztése, vagy műszaki gondok jöttek elő?
Vagy az F-16 piaci jelenléte miatt eleve nem volt esélye?
Én egy mérvadó véleményt ismerek, miszerint a típust „túltenyésztették”. Túl nagy ugrást erőltettek, az új hmű nem fért be a törzsbe, nagy átalakításokat igényelt a bevált gépen.
Eszerint jobb lett volna, ha megelégszenek némileg kisebb teljesítményekkel, és kitartanak a két kis hajtóműves elrendezés mellett.
Felteszem, az a hmű, amit a Ching Kuo-ba és az L-159-be raktak (a Gripennél szintén számoltak vele, de aztán ott 1 hmű-ves megoldást választottak) jól megfelelt volna az F-20-nak.
Mindkét gép emberi hiba miatt veszett oda emlékeim szerint és legalább az egyik pilóta meghalt. Nagyon erőltették a repülést. A világ különböző részein reptették. Egyesek szernit a pilóta egszerűen fárdt volt a sok repülés és időzóna váltás miatt.
> 1. MiG-33 (Oroszország)1 db RD-33-assal az F-16-hoz hasonló gép lett
volna. A fejlesztést leállították, mert keveselték a teljesítményt.
Azóta szépen repül a pakisztániaknál kínai kópiaként…
> 2. A Rafale egyhajtóműves változata (1 db M88) jugoszláv-francia
gyártásban. A magas költségek miatt Jugoszlávia lemondott a
programról.
Mintha közben az országot is megszüntették volna a gép alól…
>4. JAS-39 Gripen. Korszerű, de a kategóriához mérten roppant drága
gép lett. Az eredetileg ígért teljesítményeket (pl. 2M sebesség)
nem sikerült hozni.
Erre van bizonyíték? A MiG-21 sem kisebb és mégis gyengébb motorral tudott M2.05-öt!
>Az exportpiacon eddig mérsékelten sikeres,
ennél többet vártak tőle. A nagy remények, elvárások még nem
teljesültek.
Hát, akik eddig megvették, azokkal rögtön csúnya dolgok történtek. Cseheknél 100 évente egyszeri nagy árvíz, hazánkban USA-bosszúból 8 vagy több évi posztkomcsi csapás, Thaiföldön fletó^3 tolvaj miniszterelnök uralma, majd katonai puccs, Dél-Afrikában pedig csillagászati bűnözés, gazdasági káosz és a légierő 75%-ának emigrálása, főleg Ausztráliába.
Szerinted ezek után ki akar bizonyítottan átokverte gépet venni, ha olyan szép és jó is, mint a Gripen?
> A T-50 még nem sikeres, ne kiabáljuk el előre a dolgot. A BVR képesség elvileg lehetséges, hiszen radar lesz a gépben és nem is akármilyen elvileg.
Azért az orrkúp kosármérete nem mindegy, szerintem ebben Dolly Parton veri az Aranysast! Kicsi antenna, kicsi hatótáv. A szoba sarkából se látná meg a műanyag Gripent.
> Hát, akik eddig megvették, azokkal rögtön csúnya dolgok történtek. Cseheknél 100 évente egyszeri nagy árvíz
Igen, biztosan USA szerte cseh térképet lengetve esőtáncot jártak a rezervátumokban. :)
Tényleg, a JF-17-ről megfeledkeztem. Szerintem ott közepes siker várható, mert Pakisztánon kívül inkább csak Afrikát látom esélyes exportpiacnak.
Észak-Korea komolyabb gépet akar, inkább a J-10-ről próbálnak tárgyalni, Irán meg elvan a maga saját gyártású könnyű vadászgépeivel, amelyeket valószínűleg idővel rásóz a havernak tekinthető Szíriára is, ezért a JF-17 a szíreknél se rúg nagyon labdába. Ha igen, akkor az a hozzá adott PL-12 miatt lesz, ilyen korszerű BVR fegyvert Irán egyelőre nem tud szállítani, de egy középkategóriás, az izraeli Derby-re emlékeztető cuccot a külföldről importált tapsztalt tervezők segítségével idővel összerakhatnak.
Talán Kubában esélyes még a JF-17, a többi dél-amerikai állam orosz, vagy amerikai, nyugat-európai vadászmező. Ha szolgálatba lép a Lightning II, akkor a piacot elárasztják a használt F-16-osok.
Még egy kérdéses állam van ott: Venezuela. De mi értelme van a JF-17-nek, ha megvették-megveszik a Szu-30MK-t, meg a Szu-35-öt? Kínai részről leginkább a J-10 lenne esélyes az ottani piacon.
Észak-Korea és Kuba? Miből fizetne? Mert a szállító kőkemény valutában kérné az összeget. A haveri alapon osztogatásnak már régen vége…
„A haveri alapon osztogatásnak már régen vége…”
Kína esetében nem biztos. Nekik most telik rá, hogy más, hosszútávú célok érdekében lemondjanak némi valutáról.
Annak idején a SzU-nál bevett gyakorlat volt a tetvéri internacionalista és ingyenes fegyversegély a harmadik világ széltolóinak.
Az USA szintén nyomta-nyomja a katonai segélyprogramokat.
Mondjuk a JF-17 elvileg teljesen új, modern típus (segélyként meg főleg a levetett gönc ment, megy) azért Kína alighanem elfogadna egy kubai légitámaszpontot, vagy haditengerészeti bázist cserébe.
Minek egy támaszpont Kínának Kubába? A SZU ingyenes fegyversegélye sem tartott örökké. Már a ’70-es évek végén is kőkemény pénzekért adták a fegyver. A KGST országoktól termékeket is elfogadtak nevetséges csereértéket megállapítva. Számukra, nem nekünk…
A 2 Korea és Kína biztonságpolitikai háromszögét nem ismerem annyira, de föltételezem, hogy Kínának nem áll érdekében az északi-rezsim bukása és az egyesült Korea megszületése. Inkább azt szeretné, ha saját ügynökei fokozatosan átvennék a KNDK irányítását és így egy az eddiginél megbízhatóbb vazallus állam jönne ott létre.
Elképzelhetőnek tartom a repülőgép-szállítmányokat, akár a KNDK talponmaradásának, akár egy esetleges ottani légitámaszpont megszerzése érdekében.
Meg olcsóbb, egyszerűbb termékeknél a KNDK ipara bedolgozhat Kínának.
Van ott urán is, meg más ásványkincsek, amiket a kínaiak megkaphatnak.
Csóró ország, de valahogy megoldják az ellentételezést.
Voltak akiknek kőkemény pénzért szállítottak és voltak, akiknek hosszú távú (nem biztos hogy reális) célok érdekében ingyen.
Kuba különben ismét felértékelődött, mert óriási kőolaj vagy földgáz-mezőket fedeztek fel a közelében. (Ebben Te jobban otthonvagy…)
Szóval most Kuba mindenkinek kedves: a Gazpromos-Oroszországnak, Kínának, sőt spanyol és amerikai cégek igyekeznek kiépíteni a kapcsolatokat.
Nagy kérdés, hogy ki lesz a nyerő.
Szerintem nem érdemes összehasonlítgatni az F20-at és Gripent a T-50-el mert az előbbiek többfeladatú vadászgépnek, míg az utóbbi harci feladatokra is képes kiképzőgépnek készült.
Az F20 sikertelensége abban adódhatott hogy az F-5 váltótípusának szánták de mivel az F-5ök modernizációja olcsóbb volt maradtak annál.
A Gripen tudja a 2M-et és 1.1M szupercikát, a T-50állítolag aerodinamikája miatt max 1.4M-et tud.
De én nem csupán a T-50-ről, hanem az F/A-50-ről is beszéltem. Az felel meg az F-20-nak és a Gripennek. Mindhárom gépnél GE-404-es a hajtómű.
Hacsak az F/A-50-nél nem állnak át a 414-esre…
A Gripen 2M-ot?
Vízszintes repülésben?
Kétlem.
Örömmel venném, ha a többiek hozzászólnának.