Az Israel Aerospace Industries (IAI) nevét minden haditechnikában jártas egyén ismeri. A cég merész mérnökei sokszor olyan munkákat is bevállalnak, amit még sosem csináltak, gyakran olyat is, amit még más sem. Említhetnénk itt a román MiG-21 LanceRek sikeres korszerűsítését, avagy az indiai Mirage 2000-esekre szóló ajánlatot. Egyik típus sem repült a dávidcsillaggal a szárnyán.
Az IAI mérnökei számára nem ismeretlenek a légi-utántöltő repülőgépek sem, hiszem az izraeli KC-707 “Re’em” (Egyszarvú), mások szerint “Saknayee” (Pelikán) néven rendszeresített típus példányai a cég üzemében újulnak meg, de alakítottak már át a C-130 és Il-76 szállítógépeket is tanker változatúvá.
Ezennel egy újabb típus, a Boeing 767-200 került a palettára. Az Israel Aerospace Industries MRO (Karbantartó és javító) részlege, a Bedek a Singapore 2010 keretében bemutatott egy tervet, mely szerint az amerikai KC-X tenderen is versenyző típushoz hasonló változatot kívánnak kialakítani az említett verziójú gépből.
A 767 MMTT (Multi-Mission Tanker Transport) néven emlegetett változat tanker, teher- illetve utasszállító bevetésekre egyaránt használható lesz, csupán a belső tér szorul a repülés előtt egy kis átalakításra, ám ez a moduláris rendszernek köszönhetően hamar megoldható lesz.
A típus hasára a KC-707, KC-130 és Il-76 esetében is alkalmazott, fly-by-wire vezérlőrendszerű merevcsöves rendszert szánják, szárnyaira egy-egy hajlékonycsöves konténer kerül.
A gép 45 tonnás terheléssel 1000 (1852 km) tengeri mérföldes hatótávval rendelkezik, ha csak 34 tonnát cipel, ez a távolság megháromszorozódik. Utasszállító konfigurációban 220 személyt képes szállítani, használható emellett VIP gépként is.
A használt Boeingok tankerré történő átalakításával nem csak hazai megrendelést kívánják elérni, cél emellett a nemzetközi megrendelések elnyerése.
Arról van infotok, hogy Pápára csak szállítógépek jönnek vagy lesz tanker is?
Ha jól tudom 3 db C130-as ról van szó szállításra, a paletába tanker és felderítő is férne 1-1.
A logisztika egy része meg van…
Persze kérdés, hogy van-e rá igény de ha ennyi állam összefog talán érdemes, egyedül egyiknek sem éri meg fenntartani.
Pápán C-17 Globemaster III-asok állomásoznak, de szükség esetén bármely típus áttelepülhet, így C-130-asok és tankerek is.
https://htka.hu/2009/07/02/johetnek-a-nato-c-17-esei-papara/
https://htka.hu/2009/10/09/papan-hawazik/
Malév úgyis állami tulajdonba kerül, 1 767-est megkapna kezdetnek a légierő. Hm?
Helyette kaphatnának egy Bae146-ost ;)
A Malév eladta a 767-eseket, más tészta, hogy minimum az egyik még mindig Ferihegyen áll (legalábbis nem rég még ott volt…)
Erről jut viszont eszembe, hogy a napokban a Fokker Maléves karrierje is véget ért.
R.I.P.
húha, ja. Hát nem lessz helyettük másik, majdnem c-17 árba voltak. Mázli lenne ha egy a nyakunkon maradt volna.. :)
Lehet nem utalták át a vételárat (?) – remény hal meg utoljára énelőttem
Malév még nincs állami tulajdonban. Ruszkik nem fizetnek sanszosan nem is lesz.