|

F-35: az élet nem áll meg

Legutóbbi F-35-hírünkben a JSF programjának lelassításáról volt szó. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne történnének előrelépések az 5. generációs géppel.

A berepülési programhoz ugyanis egy újabb példány csatlakozott, méghozzá egy STOVL (Short Takeoff/Vertical Landing – röviden felszálló, függőlegesen leszálló) prototípus. A BF-3 jelzésű F-35B január 3-án helyi idő szerint 16:02-kor hagyta el először az Anyaföldet a Lockheed Martin Fort Worth-i telephelyén.

A pilótafülkében Jon Beesley vezető berepülőpilóta ült. A repülés, melynek során tesztelték az irányítórendszert, a hajtómű működését különféle fokozatokban, a futóműveket és több alrendszert, sikeres volt.

A BF-3 teljes külső fegyverterheléssel. A törzs alatt 25 mm-es gépágyúkonténer látható

A BF-3 teljes külső fegyverterheléssel. A törzs alatt 25 mm-es gépágyúkonténer látható ,

A BF-3-at elsősorban strukturális tesztek során fogják alkalmazni. Ehhez több fedélzeti mérőműszert is beépítettek. A földön már több ilyen kísérletre sor került vele, de ezentúl a levegőben is kipróbálhatják, mit tud. A gép a BF-1 és BF-2 STOVL-példányokhoz hasonlóan nemsokára a NAS Patuxent River támaszpontra kerül majd.

A CTOL (conventional takeoff and landing – hagyományosan fel- és leszálló) változatú AA-1, mely egy F-35A prototípus, jelenleg az első éles fegyverekkel végrehajtandó lövészetére készül.

httpv://www.youtube.com/watch?v=nXzcsF2N2Ao

18 hozzászólás “F-35: az élet nem áll meg”

  1. Nagy hiba lenne gépágyú nélkül felküldeni, bár lehet, hogy egy ideig egyeduralkodó lesz de mi van ha vizuálisan észlelik (hiába lopakodó), akkor nem lehet már elbújni és hát kis távolságon a rakéta se segít már.
    Igaz, hogy ellene szól a plusz súly.

  2. JA, az lehet, hogy nem fér be a gépbe a gépágyú. Amúgy meg nem csak légiharcra kell a gépágyú, egy konvojra, menekülő terroristák terepjárójára meg egyéb nem túl kemény célpontra az a legolcsóbb megoldás, csak ne legyen vállról indítható náluk :D

  3. Samoth:
    Mintha régebben én is úgy olvastam volna, hogy nincs hely az emelő miatt és inkább függesztik.

    bnero: Ha jól tudom, akkor minden viszonylag alacsony észlelhetőségű gépen a 90°-ban föggőleges dolgokat bizonyos szögben döntik. F117/F22/F35, de még a RAH66-os faroklégcsavarja feletti vezérsíkot is.

  4. Mackensen: A AV8-as Harrier ágyúját?
    Arra lennék kíváncsi (nem vagyok jártos ebben), hogy miért váltották az elmúlt évtizedek standard Vulcan-járól. Miközben a Raptor is azt kapta. Az van mögötte, hogy eredetben a Harrier és az A-10 váltója is lett volna? Azokban meg az öreg M61-esnél combosabb cucc van?

  5. @Hans Eddig minden jel erre mutat. Szerintem ez áll a dolog mögött, hogy végre a légiharcrakéták kezdik elérni az a szintet, amit a tervezőik elvárnak tőlük és nem csak elméletben lehet velül harcolni. Ebből kifolyólag a gépágyú héttérbe szorult és megelégednek kevesebb lőserrel is, a lényeg, hogy minnél könnyebb legyen.