A dél-koreai Korea Aerospace Industries (KAI) által gyártott, szuperszonikus kiképzőgép, a T-50 Golden Eagle (Aranysas) 2009 februári bejelentés szerint alulmaradt az olasz típussal szemben az Egyesült Arab Emírségek megrendeléséért folytatott versenyben. Vagy mégsem?
Az Egyesült Arab Emírségek újraindította a tárgyalásokat Dél-Koreával, mivel a 2009 februárjában kiválasztott olasz M-346 „Master” eladásával kapcsolatosan megakadtak a tárgyalások.
„Az Egyesült Arab Emírségek és a Finmeccanica vezetése között félreértés támadt. Néhány alkatrész és berendezés miatt van az egész, melyekről egyesek azt állítják, hogy nem volt az ajánlat része. Az eset miatt visszatértünk a tárgyalóasztalhoz és újraindítottuk a dél-koreai féllel az előrehaladott állapotban jegelt egyezkedést. Közel állunk a megegyezéshez, hamarosan új megrendelés születhet.” – nyilatkozta egy érintett az Emírségek részéről.
Azt sajnos nem részletezték, hogy mely alkatrész(eke)t nem hajlandó eladni az olasz konstruktőr, és emiatt zátonyra futottak a tárgyalások.
Az Emírségek közel 1.4 milliárd dollárért beszerzendő 48 darab M-346 Master helyett így egyre biztosabb, hogy mégis a rivális típus kerül megvételre és elúszik az európai típus eddigi egyetlen exportmegrendelése.
A Lockheed Martin hathatós közreműködésével kifejlesztett T-50 ritka képességgel rendelkezik: képes tartós szuperszonikus repülésre (az öreg, amerikai T-38 Talon típus is), kéthajtóműves, olasz vetélytársát azonban transzszonikus kiképzőrepülésekre tervezték.
Gondolom a CIA keze betette a lábát, ahogy szokott és leembargóztak pár kritikus alkatrészt az M-346 export megakadályozására…
(Állítólag az olaszok a gazdasági válság ellenére sem hajlandóak lemondani a zsíros USA elnöki különhelikopter üzletről, amit azért cserében kaptak, mert kiváló szudáni sárga urános ürügyet hamisítottak a jenkiknek Irak lerohanásához.
Gondolom az USA most szorongatja őket, hogy mégis hátráljanak meg – de ráfázhatnak, mert ha az ügy minden részletével kiborul, akkor ifj. Bush hamar Hágában fog ülni kurta vasban béke ellenes bűncselekményekért.)
Amit meg az emírek a T-50 utánégetőjének üzemanyagára és üzemeltetésére rá fognak költeni.. Ennyi erővel Gripent D-t is volna, ugyanaz a turbina, csak 5x képesség.
Baz Tacsko!
Elmehetnél valmi forgatókönyvírónak,hollywoodban megfizetnék
a képzelő erődet.
Az erő veled van.
jah,
azért ilyen aranysasok karcolhatnák a mi egünket is….
@trident
Hát, ha Zs kategóriára vágysz. :)
Miért kellene nekünk ez? Képtelen vagyok felfogni ezt a „vegyük ezt, vegyünk azt” szemlélet. Amit megveszel azt üzemelteteni is kell csókolom.
Van igen modern JAS-39C EBS HU. Kifizettük, repórát is bérelünk. Talán azt használjuk, ami megvan és nem évi 80 vagy kevesebb repóra / géppel és 14-ből 6 üzemképes géppel…
Talán azért, mert az eddig üzemeltetett Albatroszok kikoptak és a T-50 a legoptimálisabb váltótípusuk, többek közt az azonos hajtóművek miatt is.
Phoenix: A T-50 mióta 2 hajtóműves?
ki mondta, hogy a T-50 kéthajtóműves?
Olvasd el még 1x ;)
„kéthajtóműves, olasz vetélytársát azonban transzszonikus kiképzőrepülésekre tervezték.” ez az M-346-osra vonatkozik :)
molnibalage
persze minek….
azért az előző hírben található videó a dél-koreai
hadseregről irigylésre méltó.
Habár az háborús övezet nekik kell a cucc.
Valóban jó a Gripen,pont olyan kis országoknak ideális mint mi.
Egyetlen T-50 árából hány repórát lehetne venni Gripenhez? Akkor meg minek kell T-50?
Rossz kérdés. A szituáció az, hogy tizennégy Gripenre önmagában nincs szükség, mivel ez így csak a pénzt viszi, a honvédelem szempontjából nincs jelentősége tizennégy vadászbombázónak. Úgy háromszor ennyire lenne szüksége a Magyar Légierőnek, hogy ne csak vegetáljon fölöslegesen, hanem gyakorlatban is létezzen a magyar fegyveres erők számára. Ha az ML-t tizennégy Gripenre redukáljuk, akkor már érdemesebb leállítani úgy ahogy van ezt a fegyvernemet, mert presztízsből maroknyi korszerű gépet nincs értelme fenntartani.
A T-50 jó áthidaló megoldás lenne az elkövetkező évekre, amíg nincs lehetőség további Gripenek beszerzésére.
ameddig a gripenek reptetésére sincs keret, nincs értelme új géppel is alibizni… de álmodozni lehet, de akkor már inkább még 1 század gripi és sok sok repóra…
off:
szerintetek a PAK-FA felszáll ma? ha valami kiderül róla remélem azonnal megírjátok! :D nagyon kíváncsi vagyok rá! bár éjszaka nem hinném, hogy használható képet lehet készíteni róla, legalábbis nem a civileknek…
Miért éjszaka repülne?
A tizennégy Gripen valóban nem től sok, de arányos védelmi képességünknek eleget tenni. 3-szor ennyi meg teljesen felesleges és nagyon drága lenne. Hollandia tart nagyságrendileg 60-70 első vonalas vadászt rendszerben. Ők picit gadagabbak…
elvileg holnap, 29-én száll fel
Én ebből indultam ki, bár lehet rosszul tettem…
http://www.origo.hu/tudomany/20100128-uj-orosz-harci-repulogep-szuhoj-pakfa-repules-elott.html
molnibalage: az egy dolog, hogy perpill „arányos” (szerintem nem, mivel ez is kevés mint minden a mo haderőnél) tudom nincs háború, pénz stb… nem is ezt mondtam de ez akkor is csak „alibizés” ezzel ugyan úgy letolt gatyával állnánk egy konfliktusban mint a semmivel… de nem azt mondom hogy 100 gripen kell, hanem az országot, gazdaságot kellene rendbe tenni (közhely :D) és akkor több jutna a seregre is…
a holland példa meg pláne nem nyugtat meg, mert az ok hogy 100x gazdagabbak, de fele akkora sincs és közel sincs olyan szar helyen mint mi és az ő szövetségesei nem csak papíron léteznek, szomszédai is másak…
@mrteddy
Szokás szerint gyűlnek a vicces hozzászólások ott. :)
valóban :) de hát ilyen ez a popszakma…
először észre sem vettem, leragadtam alul a dinoszauruszoknál :D
Origos írás érdekes az aktív zavarást India csinálja nem arról szól a fáma hogy Szu_34 remek zavaró konténereket fabrikáltak?
Épp az a lényeg molnibalage, hogy 14 semmilyen védelmi képességnek nem tud eleget tenni. Hollandia kilencvenes nagyságrendben tartja rendszerben az F-16-ost, a hozzánk minden szempontból hasonlítható Portugália 30 F-16-ot és 18 Alpha Jet-et tart rendszerben. Mert ez egy ilyen méretű ország minimuma. Ez az a darabszám, ahol a puszta légvédelmen kívül már minimális mértékben támogatást is képes nyújtani a légierő a hadseregnek a legfontosabb földi célpontokat is támadva adott esetben.