A katonai repülésben már évek óta jelen vannak a modern, nagy teherbírású kompozit anyagok. A szárazföldi járművek terén azonban eddig nem tudták megvetni a lábukat. Ennek ellenére folynak a kísérletek.
Nem meglepő módon az első nagyobb sikert az Egyesült Államokban érték el. A TPI Composites 2007-ben mutatta be az ACMV-t. A név az All-Composite Military Vehicle szavakból tevődik össze, és egy teljesen kompozitból készült HMMWV-t takar. A fémek száműzésével a jármű könnyebbé vált, ami a sebesség növekedését is jelentette. Nehéz terepen pedig könnyebben mozog és jobb az ellenálló képessége, mint hagyományos felépítésű társaié.
Az ACMV nyúzása 2008 decemberében kezdődött. Azóta tesztelték a stabilitást, az útviszonyoktól függő gyorsulást és a vezethetőséget. Nemrég pedig sikeresen befejeződött a tartóssági vizsgálat is, valamint a jármű megkapta a közúti engedélyeket is.
A US Army nagy reményeket fűz az ACMV-hez. Fontos szempont számukra, hogy a tömeg csökkenése a már említett sebességnövekedés mellett a fogyasztást is redukálja, ami korunk üzemanyagárai miatt kiemelkedő eredmény. Továbbá a kompozitoknak köszönhetően a korróziós problémákkal sem kell számolni.
Az ACMV kialakítása egy az egyben a HMMWV-n alapszik, így tehát gyakorlatilag nem kell új típust szolgálatba állítani. A hadsereg néhány éven belül szeretné nagyobb számban is rendszeresíteni a kompozit gépkocsikat, leváltva a régi fém felépítésűeket.
Az ACMV előtt azonban még áll néhány teszt, amikre 2010 első felében sor kerül, majd a tervek szerint elkezdődhet a sorozatgyártás és a rendszeresítés.
A kompozit az jobban véd a lövedékektől mint a fém?
Szerintem nem, de a kisebb tömeg miatt több plusz páncélt lehet rá aggatni.Szvsz.
Annyira nem értek a műanyagokhoz, de a kevlár is kompozit, ha jól tudom.
Ha mégis megsérülne a burkolat, hogyan fogják javítani?
Érdekes egy cikk. Eddig is sok karosszéria elem készült üvegszálas műanyagból a HMMWV-hoz. A motorháztető mindegyik modellen fiber glass kompozitból van, még azokon is amiket 1985-ben gyártottak,sőt a vastagon páncélozott legújabb verziókon is. A létra alvázat (acél) tuti nem tudják kompozitokból legyárrtani, értelme se nagzon van.
A felépítmény (kabin) az alap modelleken (nem páncélozott) eleve jelentős részben aluminiumból készült. Az ajtó borítások is fiber glassból vannak ,már az ős A1 tipuson is, ha csak nem a leg gagyibb ponyvás verziót nem vesszük alapul.
Nem értem ,hogy a fenti képen miért BIAS gumik vannak a gépen, amikor azokat már 2006 óta folyamatosan vonják ki, mert nem megbízhatóak.
A HMMWV-k messze meghaladták koruk szinvonalát, amikor szolgálatba lettek állitva. Ma azonban rengeteg a probléma a megbízhatóságával. Sok új alkatrészt már Kínából hoznak hozzá. A felfüggesztésen a gömbcsuklók alulméretezettek, jó ha egy évet kibírnak,de sokszor már az újak is selejtesek. A motorblokk is nagyon elavult, sok vele a gond is.
Összeségében nem lenne rossz terepjáró, de nagyon leálltak a fejlesztésekkel. Pl.: V8-as blokk helyett bőven elég lenne V6-os, common rail befecskendezéssel, és az intercooler is hiányzik. Írhatnék még itt temérdek dologról amit módosítani kéne, de akkor viszont a legütöképesebb terepjáró lenne. Ez a gép igy is szívem csücske.
Krokomach: Az üvegszálas idomokhoz van rendszeresített javító készlet az ARMY-nál. Bár sokszor erről még a javítosok sem tudnak.:D
Wolf: Kevlár az egyik anyag amit sokszor használnak kompozitoknál.
Pocok: Ha pont az a cél akkor a kompozit fényévekkel jobban véd az acélnál. Amúgy a kompozitok rendszeresen tartalmaznak acélt. Bonyolult? :DDD
Kompozitok legnagyobb problémája, hogy drágák.
„Ha pont az a cél akkor a kompozit fényévekkel jobban véd az acélnál”
pld. a Chobham páncélzat is már ilyen volt
http://en.wikipedia.org/wiki/Chobham_armour
Az a helyzet hogy a Humwee-t gyártó céget egy kínai cég vásárolta meg. Ki tudja mi lesz a sorsa.
„A kompozit az jobban véd a lövedékektől mint a fém?”
„Annyira nem értek a műanyagokhoz, de a kevlár is kompozit, ha jól tudom.”
egy kis plusz adat hogy mi is az a kompozit: http://hu.wikipedia.org/wiki/Kompozit_anyagok
Kínai HUMMERt lehet rendenlni online, ha valakinek kedve szottyan hozzá:)))
http://www.alibaba.com/product-gs/236164538/Dongfeng_Army_Truck.html
http://ylh.en.alibaba.com/
A General Motors nem adta el a Hummer military részlegét.
Tud vki arrol vmit, hogy esetleg a GM eladta a HMMWV gyártási jogát a kinaiaknak ?
Szerintem igen. Ha jól tudom rendszeresítették a kínai hummert EQ2050 Mengshi (Dongfeng Hanma) név alatt és résztvett a 60 évfordulón tartott felvonuláson is. Amit a neten olvasni lehet, az annyi, hogy inkább acélt használnak aluminium helyett és az övék szebb és jobb és stb. stb…..
http://www.sinodefence.com/army/logistics/eq2050.asp
http://www.army-guide.com/eng/product2681.html
Sziasztok!
Így az első hozzászólásom folyamányaként, megpróbálok forrásokra hívatkozott, „nem marhaságot” írni:
Tudtommal a GM igen, eladta a Hummer tulajdonjogát egy kínai cégnek, a Tengzhong Heavy Industrial Machinery-nek. Így 2011-ig az USA-ban készítik továbbra is a H2-es és H3 „májer” Hummereket.
http://www.a5.hu/cikkek/52/36298.shtml
A rendes HMMWV-k pedig továbbra is az AM General termékei.
Amit Mackensen is ír, a kínai Dongfeng jármű az pedig:
http://www.a5.hu/cikkek/1/19615.shtml.
Most olvastam, hogy az autóipar találmányi szabadalmai 20 után elévülnek.Ez nemzetközi törvény. Tehát a kinaiak szabadon lekoppinthatták a HMMWV-t és persze szabadon meg is változtathatták.
Ez mondjuk sok mindent megmagyaráz, mivel úgy az általam, mint Hans által belinkelt oldalak több évesek. A GM meg nem hagyta volna annyiban a dolgot.
Nagyon jókat olvasol arnie de megmondod milyen szabadalmak? és hogy mikor érdekelte Kínaiakat?
A teljes jarmű koncepció szabadalom véddett volt. A HMMWV fejlesztése még a hetvenes évek vége felé elkezdődőtt, 1984-ben állt rendszerbe. A WEBSITE-on nem térnek ki az adott szabadalmakra, levéddett megoldásokra, de lehet hogy a modifikációkra vonatkoztak. De végül is teljesen mindegy, mert 2004-ben ez lejárt. Ezen az amerikai blogon arrol is szó volt, hogy valszeg. AM General blueprintek alapján kezdték a gyártást a kinaiak…