Az európai haditechnikai cégek az utóbbi években egyre inkább közelednek az amerikai védelmi piac felé. Tömeges betörésről ugyan nem beszélhetünk, azonban még így is jelentősek az eredmények.
Az utóbbi évek egyik legkacifántosabb beszerzési programja a KC-X tender, melynek a Boeing mellett az Airbus a másik versenyzője, igaz, a Northrop-Grumman vállalattal együttműködve. Az európai konszern egyszer már nyert, de a döntést visszavonták. Ám, ki tudja, lehetséges, hogy újra az öreg kontinens győzedelmeskedik.
A másik jelentős európai győzelem ennél sokkal rövidebb és nyugodtabb körülmények között jött létre, teljesítése pedig már folyamatban van. A US Army LUH (Light Utility Helicopter – Könnyű Többcélú Helikopter) programját még 2006-ban nyerte el az EADS North America. A 3 milliárd dolláros szerződés keretében 2017-ig 345 UH-72A kerül az Amerikai Hadsereg, Nemzeti Gárda és Haditengerészet állományába (utóbbi H-72A típusjellel állítja csatasorba).
Most pedig két újabb milliárdos nagyságrendű beszerzés van a láthatáron, melyet szintén a helikopterek terén zsebelhet be az EADS amerikai leányvállalata. Mindkettőre az UH-72A „harciasabb” változatával, az EC645-tel (más néven Armed Scout 645) nevezett be. Az egyik tendert a légierő, a másikat a hadsereg írta ki.
Előbbi a CVLSP (Common Vertical Lift Support Programme) névre hallgat, és a 2015-ig az USAF állományából mind egy szálig kivonandó UH-1N Twin Huey szállítóhelikopterek váltótípusát szándékoznak megtalálni általa. A követelmények: legalább 1449 kilogrammnyi terhet, vagy négyfős személyzetet és 9 katonát teljes menetfelszerelésben utántöltés nélkül 3 órán keresztül legalább 135 csomó (251 km/h) sebességgel tudjon szállítani. Továbbá a védelmére és túlélőképességére is kellő hangsúlyt fektetnek; az AK-47-esben is használt 7.62 mm-es lőszer többszörös találatát is el kell viselnie.
A helikopternek emellett felfegyverezhetőnek kell lennie, hogy adott esetben támogató szerepkörben is alkalmazható legyen.
Ezen kívül kikötötték, hogy csupán olyan madárka nyerheti el a tendert, mely nem csak katonai szerepkörben bizonyított, hanem a civil életben is (tehát egy polgári változatra épülő típus).
A fentieket látva érthető, hogy az EADS NA-nál nagyon belelkesedtek, hisz az EC645-re gyakorlatilag ráillenek ezek a tulajdonságok, így nagy eséllyel pályázhatnak a 93 gépes megrendelésre.
Már ez sem kis mennyiség, a US Army viszont még ennél is többre tarthat igényt belőle, ha diadalmaskodik. Az OH-58D Kiowa Warrior helikopterek, melyekből 368 áll szolgálatban jelenleg, néhány éven belül selejtezni kell. A pótlásukra indított ARH program befuccsolt, így jelenleg nem tudni, mire cseréli őket a hadsereg. Erre kínál megoldást az EADS NA a Lockheed Martin közreműködésében. Míg előbbi szolgáltatná a megerősített, harci körülményeknek megfelelő helikoptert, addig az amerikai vállalat a fegyverek integrációját végezné.
Úgy tűnik, az együttműködés sikeres volt, ugyanis idén nyáron három, az EC 145-ből (az UH-72A és az EC645 közös, polgári őse) átalakított helikopter települ az Egyesült Államokba, hogy tesztelje őket a hadsereg.
A három példány háromféle „változatot” képez majd. Az egyik fegyvertelen lesz, ezzel szimpla repülési teszteket végeznek majd, a teljesítményt, az állóképességet és az egyéb repülési jellemzőket vizsgálják. A második fegyvermaketteket hordoz majd, de használni még nem tudja őket. A harmadik lesz a legjobban felszerelt, ugyanis lezajlott rajta a fegyverek integrációja is.
Az EADS NA és a Lockheed reményei szerint 2011-ig megszületik a US Army döntése, és bezsebelhetik a közel 500 gépre szóló megrendelést.
> A követelmények: legalább 1449 kilogrammnyi terhet, vagy négyfős személyzetet és 9 katonát teljes menetfelszerelésben utántöltés nélkül 3 órán keresztül <
Most nem azért, de 13 nép meg 9×35 kiló hátizsák hogy fér be egyszerre egy két hordágyra tervezett sárga mentőhelikopterbe? (UH-72 ~ EC-135/145) Twin Huey helyett Puma kellene, nem Mi-1!
Arról nem is beszélve, hogy a Lakota kifejezetten NEM harci célú katonai helikopter és nagyon kérdéses, hogy eléggé meg lehet-e a polgári alapot erősíteni. Azért Vietnamban rendesen kalapálták a Huey-kat AK-47-ből és rendes géppuskából is a komcsik, pár ezer le is perecelt, pedig abban még volt fém rendesen!
Szerintem az EU nem kéne hogy beszálljon a "teszkó gazdaságos deszantplatform" helikopter projektbe, mert a jenkik tuti fognak harctérre menni vele és hülyén néz ki amikor a CNN tudósítása tele lesz Eurocopter roncsokkal. Rendes méretű, strapabíró madarat kéne ajánlani, ha többe is kerül!
Egyébként biztos, hogy a HTKA csaló mobiltelefon-sorsolást akar reklámozni oldalt, alul meg felül, meg középen heti 3000 forintért?
Ezek Google-reklámok, nem mi határozzuk meg h mit reklámoznak. Ha kereskedelmi oldal lennénk akkor kirakhatnánk általunk felvett hirdetéseket is, de így…
Mellesleg alig 2 perce futottam össze a konkurencia oldalán ugyanezzel a hirdetéssel.
Ezt a „polgári életben bizonyított” dolgot én sem értem, kicsit bunda szagú.
A kiowákat miért dobják ki?
Tacsk0: ha az ARMY es a MARINE leteszteli a madarkat es megvannak elegedve vele, es meg meg is rendelik, ami utanna tortenik az mar nem az EADS felelosege. Alkalmatlan gepet valszeg nem fognak rendszeresiteni.
Eladó a vizisíző Airbus-320:
http://www.aigaviation.com/aviationsalvage/salvagedetail.aspx?faano=N106US
Tacsk0
„13 nép meg 9×35 kiló hátizsák”
Szerintem azért elemi matematikai hibát nem vétenek.
Egy embert alapból 80 kg-al számolnak, a felszerelés újabban inkább 25 kg felé tendál. Persze erre az esetleges extra nehéz fegyverzet, kommunikációs berendezés hozzáadódik, de az már nem „alapból”.
A huey azért kapott ekkora ellenséges tüzet, mert mindenre azt használták. Mostanság azért kisebb az esélye. az apache-ok/kobrák fedezete mellet.
Meg nem lattam belulrol a helit, ugy hogy nincs mihez viszonyitanom.
Azert erdekes hogy egy Black Hawk-kal altalaban 8 felfegyverzett katonat szoktak szallitani es azert az egy `kicsit` nagyobb.
arnie977
de azok már nem alap fegyverzetűek. + 1 géppuska vagy automata gránátvető, + 2-8 rakéta (AT és/vagy AA)
A Black Hawk 14 „alap” katonát visz el.
> Egy embert alapból 80 kg-al számolnak, a felszerelés újabban inkább 25 kg felé tendál.
Van egy nagyon híres légikatasztrófa, ahol épp emiatt zuhant le egy a sereg által bérelt DC-10 rögtön felszállás után. Úgy számoltak mint te, a valóságban meg tele volt a gép marhahúson nőtt 95 kilós texasi legényekkel, akik puskát, konzervet, gyalogsági ásot, rádiót meg mindent vittek magukkal felszerelés címén – nem volt köztük aki menetkészen 120 kiló alatt lett volna, mint az utólagos vizsgálat kiderítette. Usákoknál minden XXL méretű!
Az eurocopter honlapja alapján 11 fő a kapacitás, ami nehezen lesz 13, tekintve, hogy a 11 főt is nyilván a lehető legoptimálisabb verziónak tekinthetjük (ld. felszerelés mennyisége, 70-80 kg-os csodakatonák, stb.)
„Egy embert alapból 80 kg-al számolnak, a felszerelés újabban inkább 25 kg felé tendál.”
az a 80kg sztem is durván alul van tippelve. Átlagosan inkább 95-105kg, legalábbis sokadik látásra ennyire tippelném az átlag ami katonát. (Én vagyok 85-90kg és nálam kissebbet még kb nemláttam.) és tuti felűl van biztosítva az egész.
Ettől még gondolom nem számolták el az amik és bőven cipeli őket a Lakota vagy akármi más.
Nem kap erősebb hajtóművet/motort?
Egyszerű:
„legalább 1449 kilogrammnyi terhet”. Ez elég egzaktul ki lehet számolva. egyébként ez 13 fő esetén is 100 kg-on felül jön ki.
> “legalább 1449 kilogrammnyi terhet”. Ez elég egzaktul ki lehet számolva.
Szerintem ez csak 3200.0000 angol font akar lenni visszakonvertálva, mert arrafelé még nem ismerik a méterrendszert (vagy az európaiak nem ismerik a brit birodalmi súlyegységeket).
Amúgy egy átlag helikopter simán elbír majdnem egy tonna túlsúlyt, ld. a múltkori angol-argentin háborús dokufilmet a Spektrum TV-n vagy micsodán, csak ha ezt alkalmi vészhelyzet helyett rendszeresen megcsinálják vele, akkor hamar beadja a kulcsot, főleg ha eleve nem tervezték masszívra.
Egyébként a leggyakoribb USA ellenvetés, hogy az európai gépek, A-330 MRTT, Lakota mind plasztikból vannak és olyan vékonyan mérték bele az anyagot az Airbusnál, hogy 5 év kemény szolgálatot sem fognak kibírni, nemhogy negyvenet, mint a jó fém Huey, a B-52, meg a KC-135… Mondjuk az tenne be a szabad világnak, ha 40 év múlva még mindig belsőégésű repgépek lennének, jó hogy nem gumimotoros.
Te már hallottál a terhelési próbáról?
Nekünk mikor lesznek ilyen gépeink? …-ahhhh ,ne is mondjátok.
arnie977: nekünk „jó” lesz a Robinson is :P
Öszintén szólva, a 22-el fel nem szállnék. Ha ránézek is remegnek a térdeim..:D