|

Újra a levegőben az A400M

A politikai vita kirobbanása ellenére folytatták a berepülést, az MSN001 jelzésű prototípus újra a levegőbe emelkedett Spanyolországban, mégpedig január 7-én.

December 11-ei első, és 23-ai második repülése után múlt hét csütörtökön újra a levegőt hasította az A400M. Az első prototípus ezúttal 9 óra 20 percet töltött a levegőben Nacho Lombo kapitány és Michel Gagneux tesztpilóta vezetésével. Utóbbi a harmadik pilóta, aki repülhetett a típussal. Ezúttal a repülés alatt megfigyelőként (mint mérnök) már a fedélzeten tartózkodott Fernando Alonso (csak névrokona a ferraris Formula-1-es világbajnok autóversenyzőnek) is, aki a repülési tesztek alatt felel a gépért.

A400M flight test

„Rendkívüli elégedettséggel töltött el a harmadik repülés. Jelentős előrehaladást értünk el, tovább vizsgáltuk a repülőgép viselkedését különböző, egyre jobban kiterjesztett repülési profiloknál, és rendkívül elégedettek vagyunk a látottakkal. A berepülési program jól halad, a (politikai) problémák ellenére folytatjuk a repüléseket, folytatjuk a kezelési, üzemeltetési jellemzők vizsgálatát, valamint a rendszerek adatainak értékelését.”

Várhatóan a közeljövőben felgyorsul a repülési program, persze ez nagy valószínűséggel függ a politikai viták végkimenetelétől is. Az első gépnek mindenesetre a 3700 órás berepülési programból 1200 repült órát szánnak, a többin a maradék négy prototípus osztozik majd, és ha minden jól megy 2012-ben szolgálatba állhat a típus.

6 hozzászólás “Újra a levegőben az A400M”

  1. Focus

    A hírmagazin Az EADS vitára bocsátja sztárját című cikkében foglalkozik az Airbus 400M-program fenyegető végével. 2009-ben az Airbus 498 repülőt szállított le, többet, mint a konszern 40 éves történetében valaha – az újságírók a legnagyobb érdeklődéssel mégis a katonai teherszállítógép sorsát kísérték. A becslések szerint 11 milliárd euróba került a gép fejlesztése, ami lényegesen meghaladta a tervezett költségeket. A számításokat Louis Gallois, az EADS és Thomas Enders, az Airbus irányítója nem kívánta megerősíteni. Ugyanakkor világossá tették: a többletköltségek olyan magasak, hogy a konszern létét veszélyeztetik.

    Enders elmondta: nagyobb hozzájárulás nélkül képtelenek a fejlesztést folytatni, ezért már vészforgatókönyvön dolgoznak. Arra nem kívántak válaszolni, hogy a terv esetleges leállítása hány munkahelyet veszélyeztet. Eddig 15 000-en dolgoztak a projekten, ebből 6000-en Németországban. A sorozatgyártás beindítása után a munkahelyek száma 40 000-re fog emelkedni Európában. A civil gépeknél jelentkező nehézségek ellenére az Airbus csak végszükség esetén kívánja elásni az A400M-programot.

  2. 40000 munkahely ha minden jól megy! Nagy hülyeség lenne kiszállni ebből cuccból! Pláne hogy egyre gyakrabban kapaszkodik a levegőbe…
    Sokkal nagyobb eredmény lenne és bíztatóbb a felállás, ha mondjuk nem egy hanem két prototípust kezdetek volna építeni,így gyorsabb lenne a berepülési program!
    Valaki tud valamit, hogy a második példányt elkezték e már építeni vagy csak tovább sírákoznak, hogy így drága úgy dága és az elsőt reptetík? Ha évvége előtt repülne a második vagy ne’ adj Isten a harmadik, talán másképp alakulnának a dolgok…
    11 milliárd, az nagyon sok! Aranyból van ez a gép vagy mi?

  3. Most már csak azért is be kellene fejezni szerintem agép fejlesztését. Nem kéne veszni hagyni agépet, ha már ennyi pénzt, és főleg munkát beleöltek a fejlesztésébe. Bár valószínüleg jobban venné ki magát, ha nem egyetlen egy prototípus lenne, amivel elég egyszer hibázni! Akkor aztán tényleg lőttek a programnak! Mert egy ilyen ssajnálatos eseménybe mindenki bele tudna kapaszkodni, aki azon van, hogy ez a program elbukjon. Szóval kell több gép, ezáltal gyorsabb berepülés.

  4. A multkor meg 28,6 milliard $ -os fejlesztesi koltsegrol volt szo, ami 19,06 milliard Euro. Az azert eleg messze van a 11-tol.
    Valoban jo otlet lenne a ket gepes berepules, vajon hogy lehet az hogy az EADS-nal ez senkinek nem jut az eszebe. Mennyibe kerulne megepiteni a masodik gepet?
    Az EADS annyit kesik es annyira zabalja a penzt, hogy akar itt magyarban is mukodhetne..:D

  5. > Az első prototípus ezúttal 9 óra 20 percet töltött a levegőben Nacho Lombo kapitány és Michel Gagneux tesztpilóta vezetésével

    Most nem azért, de ott nincs kollektív szerződés, szakszervezet, meg 3×8=24-es falfirka? Elvileg 2×2 pilóta kellett volna ennyi időre.