Azon olvasóink, akik már legalább egy éve rajtunk keresztül (is) értesülnek a katonai repülés fontosabb eseményeiről, észrevehették, hogy az F-35 Lightning II-ről szóló híreket sokszor egy csokorba fonjuk. Így lesz ez most is.
Az első és legfontosabb, hogy végre-valahára megtörtént az első STOVL repülés. A 2009 nyara óta halogatott eseményre a legutóbbi híreknek megfelelően a NAS Patuxent River támaszponton került sor.
Tegnap helyi idő szerint 13:53-kor a bázis betonjáról felszállt a BF-2 jelzésű F-35B prototípus, pilótafülkéjében a BAE Systems berepülő pilótájával, Graham Tomlinson-nal. A felszállás még „hagyományos” módon történt. Az 5000 méteres magasság elérése után sikeresen beindították a ventillátorfokozatot. A sebesség fokozatosan csökkent, végül 207 km/h-nál visszakapcsolták a normál üzemmódot. A STOVL rendszer összesen 14 percig működött. A leszállást 14:41-kor hajtotta végre a gép.
Amint az a fentiekből is látszik, a fel-és leszállás egyelőre még hagyományos módon történt. Erre még egy kicsit várni kell, de mostantól egyre többször és egyre hosszabb ideig fogják használni a STOVL rendszert repülés közben is.
Ez a teszt egyben a Pratt & Whitney F135 hajtómű próbája is volt. A Rolls-Royce LiftFan rendszerrel ellátott erőforrás a legerősebb, melyet eddig vadászrepülőgépbe építettek. A STOVL üzemmód közben rendkívül fontos, hogy biztosítsa a stabilitást, amire a több mint 18 500 kg tolóerő képessé is teszi.
„A földi tesztek során az F-35 jól teljesített. Több ezer órányi ilyen teszt áll mögöttünk, ezek során az egész rendszer bizonyította megbízhatóságát. Most az első bizonyítékát láthattuk ennek, és rendkívül büszkék vagyunk rá.” – mondta Dan Crowley, a Lockheed Martin vezérigazgatója és az F-35 program managere.
Robert Gates védelmi miniszter bejelentette, hogy a 2011-es költségvetési évben 10 új F-35 beszerzése valósul meg, majd 2015-ig összesen 122-é. Ez kevesebb, mint az eddig tervezett mennyiség, az ok pedig a költségtúllépésekben keresendő. A Védelmi Minisztérium megelégelte a szerintük fölöslegesen kidobott pénzt, és lecsökkentette a beszerzendő mennyiséget.
Végül pedig az öreg kontinensre evezünk, ugyanis Hollandiának gondjai támadtak az F-35-tel. Konkrétan a repülése, de főleg a felszállása közben tapasztalható hang ereje miatt pattant ki a vita, ugyanis megállapították, hogy az 5. generációs vadász túl hangos. Hasonló problémájuk már a norvégoknak is volt, szerintük is túl hangos a gép.
Az Egyesült Államokban végzett mérések szerint az F-35A felszállás közben maximum 130 dB(decibel)-es hangszinten működik. Ilyen erősségű hang már fizikai fájdalmat okozhat, főleg akkor, ha viszonylag közel tartózkodunk a forráshoz.
A bibi ott van, hogy a holland F-35-ök leendő bázisán, Leeuwarden-ben a hatályban lévő jogszabályok értelmében nem települhetnének a gépek, mivel túllépik a megengedett hanghatárt.
Az illetékes holland hatóság új méréseket végzett, az eredmény 110 dB lett. Ez még megfelelne, de a környék lakossága így is tiltakozásának adott hangot. A tartományi önkormányzat jelenleg is tárgyalja az ügyet.
httpv://www.youtube.com/watch?v=P0EK5f7Jmr0&feature=player_embedded
Miért nem csinálnak egy mesterséges szigetet a tengerre és oda egy repülőteret,ott nem zavarná a lakosságot a hang:D
Egyébként tudtátok hogy google earthben cenzúrázva vannak a légi támaszpontjaik?
Igen, meglepő módon a világ egyik legliberálisabb országában vannak legjobban cenzúrázva a GE felvételei. Legalábbis katonai szempontból.
Ha a holland spotterek is panaszkodnak a gépek hangjára, akkor már lehet aggódni!
Addig meg örüljenek, hogy lesz egy 5.g madaruk! A pilóta feleségek, bitzos örülnek, hogy a gépek rezegtetik az ablakot, a hirtelen csendtől mindannyian összerezzennének….
Azért kivácsni lennék, hogy szerelnek rá hangtopítót?
Hát én szívesen ébrednék a hangjukra éjszakánként! :)
Nesze neked 5.generáció! Hamarabb meghallják mint ahogy észlelik a radaron! :D Majd nem radart használnak a felderítésére hanem hanglokátort. :D
Kiváncsi vagyok mikor hozzák át először Európába a Lightninget valamelyik bemutatóra.
Eleg combos az a 18,5 tonnas hajtomu. Sok esetben [pl Rafale] meg ket hajtomu sem nyom ekkorat. Gondolom az A es C verziok nem lesznek ilyen erosek. Vagy ugyanezt a hajtomuvet kapjak azok is, csak elterites nelkul?
Elvileg ua. az erőforrás kerül a gépekbe, csupán a „B” verzió megkapja ezt az erőátviteli rendszer/emelőventilátor kombót