|

Újabb tankerbonyodalmak a láthatáron?

Az amerikai KC-X tender röhejes vitái után Indiában is kiverte a biztosítékot a tankerbeszerzés, melyet eredetileg az Airbus A330MRTT nyert el az orosz Il-78 elől.

India a 2002-ben Üzbegisztántól vásárolt 6 darab Il-78MKI mellé szintén fél tucat légi-utántöltő repülőgépre írt ki tendert 2006-ban. A versenyre az amerikai Lockheed Martin és a Boeing, az európai EADS, valamint az orosz Iljusin lett meghívva, azonban az amerikai cégek nem tettek ajánlatot.

Indiai gépek az amerikai Red Flag hadgyakorlaton

Most mondja azt valaki, hogy az Indiai Légierő nem gondoskodik a szomjas madárkákról… Il-78 tanker itat egy szomjas Szu-30MKI-t, míg a háttérben baráti Sasok figyelnek ,

Habár ez év elején kihirdetett eredmény az Airbus győzelmét hozta, elég sok kérdést is felvetett a döntés értelmével és érvényességével kapcsolatosan, még az indiai pénzügyminisztérium is megtámadta a döntést, ami korántsem nevezhető pénztárcakímélőnek. Az Airbus közel kétszer annyiért szállítaná a 6 gépet, mint amennyiért az orosz kollégák. Valamint mivel az orosz gépekből már üzemel 6 darab utántöltő, továbbá jelentős mennyiségű Il-76-os szállítógép Indiában, így logikusabb (és jóval olcsóbb) lenne ezt a mennyiséget növelni. Ez pedig nagyon nem tetszik a PM-nek, annak ellenére, hogy az európai típus mind hatótávban, mind szállítható üzemanyag tekintetében veri versenytársát, továbbá igazi többfeladatú típus, tehát az utántöltésen kívül képes teher- és utasszállításra is.

Indian A330MRTT

A felmerült vádak miatt az előző tender végeredményét érvénytelenítik és a versenyt minden valószínűség szerint újraindítják, tájékoztattak a védelmi minisztérium illetékesei.

A kialakult helyzet egyre inkább kezd hasonlítani az amerikai KC-X tenderre…

7 hozzászólás “Újabb tankerbonyodalmak a láthatáron?”

  1. Lehet rosszul tudom, de mintha panaszkodtak volna az IL-76 osokra az indiaiak, hogy sokba kerül az üzemeltetésük! ???
    Akkor ez most mi? Most lenne lehetőség szakítani vele és új tipust üzembe állítani ami talán olcsóbban üzemeltethető. Lehet hogy drágább, de basszus az is lehet, hogy hosszabb távon megéri. egy tankert nem 10 évre vesz az ember.

  2. A logikus döntés mindenképpen a IL-76-os lenne, logisztikai szempontból inkább ez, mint más!
    Amúgy tényleg olyan, mint az amcsi tanker tender…
    Lehet, hogy nekik jobban bejönne a Boeing 777-ből vagy 787-ből fejlesztett tanker, amik csak papíron léteznek…
    Vagy az orosz gyártmányt veszik meg, vagy ugyanazt, amit az amerikaiak. Elvégre nagyon úgy tűnik, hogy India lesz Amerika legfőbb szövetségese Kínával szemben, jobban mondva Kína hátában. Habár ez csak nézőpont kérdése…
    Így logikus lenne az amerikai technika vásárlása még akkor is ha ezek a cégek nem tettek ajánlatott, vagy csak megsúgták nekik, hogy itt is ugyanaz lesz, mint otthon!
    A 126 modern harcigép beszerzéséről szóló tender még mindig fut, annak a döntése is befolyásolhatja a tanker tender végeredményét!
    Azonban több mint érdekes lenne hogy IL-76-ból tankol egy F-18F Super Hornet:)
    Semmi sem lehetetlen!

  3. Indiaiak 10+éve sírnak, hogy megbízhatatlan/drága a ruszki technika fentartása. (Persze ebbe lehet ők is szerepet játszanak. :) ) Ha jól tudom ezért is vesznek vszeg C17et annak ellenére, hogy a beszezése bezony drága, 30évre előre viszont már ocsobb. Volt erről cikk, hogy evvel indokoltak indiaiak.

    Amúgy nem ez volt az egyik fő ok amiatt AWACSnál is mellőzni szándékoznak az ILt?

  4. És akkor a C-17 tetejére hegesztik a tányért? :D

    am lassan a nagyobb üzleti jetekben is ua. vagy jobb technika figyel, mint ami az Il-76-osban van Phalcon néven (pl. Gulfstream G550)
    annak viszont nem hinném h drágább lenne a beszerzése+fenntartása… sztem értelmesebb dolog lett vna azt venni.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.