Egyelőre csak pletykának minősíthető infót hozott le ma az angol The Observer hetilap. A Queen Elizabeth-osztályú repülőgép hordozók második egységéhez, a leendő HMS Prince of Wales-hez kapcsolódó értesülés mindenesetre határozottan érdekes eset.
A védelmi fejlesztések, beszerzések terén nem ritka, hogy 1-1 szaftos pletyka, ködösítés röppen fel hírként. Ezekre mindig is igyekszünk felhívni olvasóink figyelmét, de ez most különösen abba a kategóriába tartozik, így gondoltuk kiemelten felhívjuk rá a figyelmet! :)
Az utóbbi időben kissé megkavarodott a leendő Queen Elizabeth-osztályú repülőgép hordozók körüli állóvíz. Állítólagosan magas rangú védelmi forrásból érkező információk szerint a brit védelmi minisztérium berkeiben a közelmúltban állítólag egy olyan elképzelés körvonalazódott, hogy esetleg el kéne adni a Prince of Wales-t. Mondjuk Indiának. Az Observer értesülései szerint Új-Delhi érdeklődést is mutat az üzlet iránt. (Ezt a repülőgép hordozókkal kapcsolatos aktuális helyzetük végett egyébként nem is esik nehezünkre elhinni…)
httpv://www.youtube.com/watch?v=oIEQgBKXkME
A dolog hátterében – már ha egyáltalán igaz – az angol haderőre a közeljövőben váró komoly költségvetési megnyirbálás áll. Ami az aggodalmak szerint – bár a legutóbbi, 1998-as felülvizsgálás (Strategic Defence Review) kiemelt szerepűnek jelölte meg a repülőgép hordozókat és az Invincible-osztály utódlásaként két új, lényegesen potensebb egység beszerzését irányozta elő – a a Prince of Wales teljes visszamondásával járhat. Ez ugyanakkor kártérítési pénzek kifizetésével és akár 10 000 munkahely megszűnését is hozhatja magával. Mennyivel jobb lenne, ha a második egység is megépülhetne, még ha esetleg nem is a Királyi Haditengerészet számára.
És potenciális vevőként itt jöhet a képbe India. Feltételezhetően mert a jelenlegi egyetlen indiai hordozó is angol eredetű (ex-HMS Hermes), másrészt mondjuk az ex-Admiral Gorskov körüli töketlenkedést meglovagolandó.
Rendszeres olvasóink, vagy a téma ismerői nagyon jól tudják, hogy az INS Viraat név alatt futó indiai hordozó elég öreg teknő, hiszen a HMS Hermes-ként karrierjét megkezdő repülőgép hordozó a napokban, 2009. november 18-án ünnepli hadrendbe állásának 50. évfordulóját. Ugyan a közelmúltban esett át egy kis ráncfelvarráson, ez csak mintegy 5 évvel hosszabbíthatta meg haditengerész karrierjét. Így Indiának égető szüksége van új hordozóra. Pontosabban egyből több hordozóra.
Ezen szükségleteit egyrészt saját erőből – leendő Vikrant-osztály – illetve orosz segítséggel kívánja megoldani. Bár ne tette volna utóbbit! Pontosabban indiai szakértő gárda ellenőrizhette volna az ex-Admiral Gorskov állapotát a szerződés nyélbe ütése előtt. De érthetetlen módon nem tették, így részben saját hibájukból jelenleg ott tartanak, hogy Moszkva már 3,9 milliárd Dollárt akar a használt, mindössze 45 000 tonnás hordozóért. Összevetésként: ezen, az eredeti összeghez képest 300 százalékkal növekedett összegből az amerikaiak már-már Nimitz-osztályú szuperhordozót (~4,5 milliárd Dollár) építenek maguknak.
Új-Delhinek persze esze-ágában sincs lenyelni ezt a békát, amit pedig Moszkva szeretne lenyomni a torkukon, így a hordozó sorsa továbbra sem fix. Mivel eddig nem volt választásuk, lévén csak az oroszok voltak hajlandóak repülőgép hordozót eladni nekik – legalábbis ezzel vélték a tragikus helyzetű beszerzést Indiában – fel sem merült a visszatáncolás kérdése. Legalábbis publikusan. Ellenben ha az angolok esetleg tényleg hajlandóak lennének eladni a Prince of Wales-t, az esetleg megváltoztathatná ezt a helyzetet.
Egy ex-Gorskov, 2 Vikrant: ez nagyon komoly pénzmagot követel meg – főleg az előbbi miatt, így kérdéses Indiának lenne-e pénze egy tényleg csúcskategóriát képviselő, cirka 2 milliárd fontos hordozóra, vissza tudna-e táncolni az orosz üzletből, hogy abból szabadítson fel pénzt erre? Pusztán pár érdekes kérdés, amit ezen pletyka felvet. Kíváncsian várjuk az esetleges fejleményeket…
A leendő HMS Queen Elizabeth-hez köthető munkálatok már megkezdődtek, de azóta tudni lehet, hogy az osztály egységei az eredetileg tervezett hadrendbe állítási időkhöz képest 2-3 évet csúsznak majd.
Érdekes pletyka. Ha tényleg igaz, én bizony simán kihátrálnék az oroszokkal való biznicből és még a zsét is megpróbálnám visszaszerezni. Ha más nincs, akkor hulladéknak el lehet még adni a hajót…
ha van eszük azonnal felmondják a szerződést az oroszokkal.
és azzal a pletykával mi van hogy lehet mégis inkább f35c-t akarnak?
Ha tényleg megfontolás tárgyává tették belső köreikben az angolok, akkor India helyében nyilván ki kéne táncolni az orosz üzletből, vagy ha nem megy, hát nem megy, de akkor a föld alól is előkeríteni a pénzt az angol hordozóra. Ha kell a Vikrantok építésének felfüggesztésével.
Az F-35B->F-35C + az ez esetben valószínűsíthető elektromágneses katapultrendszerről nem szólt a fáma. De az is egy érdekes kérdés. Később nem kéne átépíteni a teknőt, ha úgy alakulnak a dolgaik. Kérdés mennyire drágítaná az egész projectet. Persze nem ártana igencsak záros határidőn belül eldönteniük…
Izé…
Most nézem jobban ezt királynőt. Kettős híd? Nem pazarlás ez egy kicsit? Vagy kevés volt az ablak?
Ha jól tudom, az első toronyban kap helyet a hajó navigálásért felelős apparátus és személyzet, míg a hátsó a légi irányítás főhadiszállása lesz.
Én is így gondoltam (hátulról az egész repfedélzetet belátni), csak nem értem, minek 2 torony. Egy nagyobb (hosszabb) nem lett volna elég? Eggyel több akadály a tepsi felett, amibe beleakadhat minden repülő eszköz…
Biztos amatőr kérdés de ha megvennék az angol hajót akkor mit reptetnének róla? Mennyire lehet cserélgetni a gépeket? Gondolom a Nimitzek sem indítanának/fogadnának simán 29-eket :-)
A 29-eseknek csupán annyi problémájuk lenne, hogy nincs megerősített orrfutójuk, így baj lenne a katapultos indítással… Ha a 29-ek kapnának új orrfutát, akkor nem lenne bajos a dolog véleményem szerint
királyok az utsó képen azok a felhajtható szárnyú f-15-ösök… :)
Az angol hordozó is sáncos, nem lesz rajta katpult tudtommal. Viszont nagyobb az orosz hajónál. Ergo simán üzemelhet róla. A liftméret a kérdőjeles.
Indiának tuti van pénze a hordozóra! Max éhen hal pár százezer lakos. Annyi pénzt költöttek csak idén fegyverre, hogy eszméletlen, tuti van még nekik tartalékban.
Egyébként nem úgy volt hogy a második egység is megépül de áttervezve heli hordozónak?
De ha indiának van lehetősége egy ilyen üzletre akkor hülyék lesznek kihagyni.
A buta britek miért nem adták el az Ark Royalt annak idején? Az túl nagy lett volna, vagy a jenkik nem engedték?