Habár már évek óta elérhető ez a képesség, a svéd pilóták csak most kaptak kiképzést, hogy ezentúl szükség esetén élhessenek ezzel a lehetőséggel is, sokszorosára növelve a gépek levegőben tölthető idejét.
Két ezredtől (F 21 és F 17) három-három pilóta kapott kiképzést légi-utántöltés végrehajtására, ők az egyhetes kurzus végén oktatói minősítést kaptak, így ők oktathatják egységeik többi hajózóját. A jövőben minden svéd Gripen-hajózó megkapja a légi üzemanyagfelvételhez szükséges képesítést.
A tesztekhez a Francia Légierő biztosított tankert, a KC-135F az F21-es ezred luleai bázisán települt a tanfolyam idejére, két okból is. Az egyik, hogy itt volt biztonságos hosszúságú kifutópálya a 42 méteres gépnek, a másik pedig, hogy a környék adottságai zavartalan repüléseket biztosítottak.
„Mostmár lehetőségünk van akár 8 órára növelni a gépek egyhuzamban levegőben töltött idejét, amely eddig csupán 120 perc volt.” – mondta Mats Hakkarainen, az egyhetes esemény parancsnoka.
Természetesen a többszöri utántöltéssel 8 óránál hosszabb időt is eltölthetnének a gépek a levegőben, azonban itt is az emberi tűrőképesség szab határokat, nem lehet a végtelenségig húzni egy-egy bevetés vagy áttelepülés közben a kabinban töltött időt.
A JAS-39 Gripen első szériái még nem, de a modernebb, C/D verziói már képesek a légi üzemanyag-felvételre, mégpedig a „hajlékony csöves”/kosaras módszerrel. A magyar, a cseh, a dél-afrikai és a thai gépek esetében is igaz ez, azonban az említett nemzetek közül csak a Dél-afrikai Köztársaság rendelkezik saját tankerrel.
(A képek egy korábbi teszt alkalmával készültek.)