|

Gripen-utántöltés a levegőben

Habár már évek óta elérhető ez a képesség, a svéd pilóták csak most kaptak kiképzést, hogy ezentúl szükség esetén élhessenek ezzel a lehetőséggel is, sokszorosára növelve a gépek levegőben tölthető idejét.

Két ezredtől (F 21 és F 17) három-három pilóta kapott kiképzést légi-utántöltés végrehajtására, ők az egyhetes kurzus végén oktatói minősítést kaptak, így ők oktathatják egységeik többi hajózóját. A jövőben minden svéd Gripen-hajózó megkapja a légi üzemanyagfelvételhez szükséges képesítést.

Gripen refuelling

A tesztekhez a Francia Légierő biztosított tankert, a KC-135F az F21-es ezred luleai bázisán települt a tanfolyam idejére, két okból is. Az egyik, hogy itt volt biztonságos hosszúságú kifutópálya a 42 méteres gépnek, a másik pedig, hogy a környék adottságai zavartalan repüléseket biztosítottak.

Saab Gripens with KC-135F

„Mostmár lehetőségünk van akár 8 órára növelni a gépek egyhuzamban levegőben töltött idejét, amely eddig csupán 120 perc volt.” – mondta Mats Hakkarainen, az egyhetes esemény parancsnoka.
Természetesen a többszöri utántöltéssel 8 óránál hosszabb időt is eltölthetnének a gépek a levegőben, azonban itt is az emberi tűrőképesség szab határokat, nem lehet a végtelenségig húzni egy-egy bevetés vagy áttelepülés közben a kabinban töltött időt.

Gripen refuelling

A JAS-39 Gripen első szériái még nem, de a modernebb, C/D verziói már képesek a légi üzemanyag-felvételre, mégpedig a „hajlékony csöves”/kosaras módszerrel. A magyar, a cseh, a dél-afrikai és a thai gépek esetében is igaz ez, azonban az említett nemzetek közül csak a Dél-afrikai Köztársaság rendelkezik saját tankerrel.

(A képek egy korábbi teszt alkalmával készültek.)

33 hozzászólás “Gripen-utántöltés a levegőben”

  1. Na és itt jön a kérdés: A magyar pilóták rendelkeznek ezzel a képesítéssel? Tankolnak magyar Grippent a levegőben? Tudom hogy nem rendelkezünk ilyen gépekkel de rövid időre bárhonnan áttelepülhetnek tankerek vagy a mi grippenjeink is. Gyakorolják a magyar pilóták a légi utántöltést vagy csak dísznek van ott a csőcsonk?

  2. Ezért nem értem, miért kellet az eredeti Gripen szerződésünket módosítani(majdnem 2*esére drágítani), ha úgysem használjuk ki a +képességet.
    Az eredeti szerződés ha jól emlékszem 2-3év múlva járna le.
    A többit a fantáziátokra bízom.

  3. Úgy látom már itt is csak rövidlátó kukacoskodók írogatnak. A gépeket nem 2-3 évre vettük és nem csak azért, hogy szépek legyenek. Az előző szerződés alapján csak arra futotta volna a képességeikből. Ha majd az országnak jobban megy, a pilóták képzettségi szintjét és a gépek fegyverzetét is lehet emelni. Most ennyire futja. Ne felejtsük, hogy a mostani pilóták már rég nyugdíjasok lesznek, amikor ezek a gépek még mindig modernnek számítanak majd.

  4. @Curka

    No álljon meg a nászmenet.

    Az eredeti szerződés szerint évi 120 óra lett volna és JAS-39A. Ez AIM-9L (lehetett volna az is jobb később, pl. IRIS-T vagy AIM-9X) és AMRAAM shooter képességet jelentett volna és „korlátozott” csapásmérő képességet. Azért idézőjel, mert a Gripen avionikája által biztosított pontosság, hagyományos bombák estén is elég decens. Ehhez jön még AGM-65. Hol volt ehhez mérhető egy L-139 vagy Alba képessége? Sehol. A MiG BVR képessége még az ‘A’ Gripennel is összevetve is elég harmatos.

    Az erdeti szerződés célja az volt, hogy az orosz függés megszűnjön és modernebb technika legyen. A gép multirole képessége ellenére egyfeladatosnak – inkább 1,5 – tervezték használni, de ez később továbbfejleszthető lett volna. Fele annyi pénzért lehetett volna arra használni őket, amire megálmodták és vettük. Az ‘A’ Gripen később is fejleszthető lett volna C-re.

    Az új szerződéssel kevesebb repóra van, a program 2-szer dárgább lett. Van valamink, amit semmire sem tudunk használni.

    Így már érthető? A mostani szerződés az, amit pont nem vette figyelembe a hosszútávú célokat. A gépeket nem csak megvenni kell, üzemeltetni is csókolom… A régi szerződéssel többre futotta volna, a mostani Gripennel semmit sem csinálnak, amit az ‘A’-val nem lehetett volna…

  5. Magam részéről örültem anno a szerződésmódosításnek, mert – még ma is – úgy gondolom egy korszerű harci gépnek levegőben utántölthetőnek és multirole feladatúnak kell lennie.

    A valóság visszapofozott a realitásokhoz. Legalább egy feladatot csinálnánk már normálisan.

  6. Annó én is örültem a módosításnak, és azt hittem hogy azt majd követni fogja pl: töbfeladatú 27J, sisakcélzó, AIM-9X beszerzés.
    De jelen pillanatban úgy tünik a 2*-es pénzt a szines kijelzőkért fizettük, mert most csak aszt használjuk a +ból.
    Igy utólagt az eredeti elképzelés jobnak tünik hiszen, a tíz év letelte után a tapasztalatok fényében dönthettünk volna hogy megtartjuk a gépeket és képességet növelünk C/D-re(fele annyi pénzből), esetleg lecseréljük mondjuk NG-re, vagy új tendert írunk ki, stb…

  7. Sz@r az egész, úgyahogy van!
    Minek nekünk Merci, ha a Suzukinkat sem tudjuk fenntartani??
    Miért tudnak a lengyelek annyi mindent, amikor olyan csórók voltak 10 éve még, hogy csak vasárnap futotta neki húsra!
    Ma meg block60, meg C-130, meg blackhawk gyártás?
    Miért nem lehetett a pesti repgépgyárban összeszerelni a Griffeket??
    Be kéne menni a parlamentbe és még a büfést is fel kellene akasztani, mert az is nyakig benne van! Mindegy az, hogy jobb vagy baloldal, mindet!!
    Így, ilyen körülmények között, még a feudalizmus is jobb volna.
    Mindjárt felhívom a Darth Vadert, hogy csináljon már rendet ebbe a szaros galaxisban is! :)

  8. Minek nekünk Merci, ha a Suzukinkat sem tudjuk fenntartani??

    Pénz van, csak hülyeségre költik meg a vízfejre.

    Ma meg block60, meg C-130, meg blackhawk gyártás?

    A lengyeleknek Block 50/52 gépeik vannak, de nem USAF szintű, egyes dolgokban még afelett is vannak, mert pl. már integrált ECM blokk (ALQ-214 vagy 211, fejből nem emlékszem) van és nem ALQ-131 vagy ALQ-184. Nem gyárották az F-16-ot, talán egyes hajtómű részegységeket, az egész gépről szó nincs. De pl. a Loara az lengyel. Ja kérem, ott van még hadiipar és nem kézifegyvergyrátásra korlátozódik…

    Miért nem lehetett a pesti repgépgyárban összeszerelni a Griffeket??

    Arról nem lehet beszélni ami nincs.

    A Dunai Repülőgépgyár 1997 után gyakorlatilag meghalt. Mire Gripen jött, akkor már szó szerint semmi sem volt igazán. Amúgy sem volt technika. Még MiG-29 nagyjavításra sem volt alkalmas az üzem, nemhogy összeszerelni valamit mást. Gondolod akkor Gripen összeszerelésére alkalmas?

    Erős kétségeim vannak afelől, hogy lenne olyan gyártó cég van, aki megütne egy olyan technikai és minőségbiztosítási szintet, ami egy hi-tech katonai géphez kell. Ha van, akkor is kevés.

    Itthon szarnak a Honvédelemre, még PR célokra is alkalmatlan már lassan. Vicc az egész, mint maga az ország.

  9. Sajnos szívemből szóltál…:( Nevetséges hogy honvédelemre soha sincs elég pénz pedig épp arra kellene nem részletezem hogy miért (úgy is mindenki tudja) míg esztelen hülyeségekre herdáljuk a pénzt és senki nem kérdez rá miért. Megnéztem a jövő évi költségvetést és nem is olyan rossz.

  10. @Curka: Veletlenul nem a Honveddelmi Miniszteriumban dolgozol ?
    Egy mai harminc eves pilota, mondjuk 15-20 ev mulva elmegy nyugdijba[tegyuk fel]. Ezek a gepek meg mindig modernek lesznek. Ekkora badarsagot ugye nem gondolsz komolyan. Kulonben is, bele latsz a jovobe, hogy milyen lesz akkor a modern air force ?

    A lengyelekrol meg annyit hogy 1990-ben allamadossag nelkul indultak. Nagyon jo az oktatasuk, hazaszeretok, hazafiasak es osszetartoak.
    Sajnos sehol nem vagyunk hozzajuk kepest es felo, hogy a jovoben meg jobban lemaradunk. Koszonet az aktualis kormanyzatnak es az elmult 20 ev magyar kormanyainak Magyarorszagon rosszabb az eletszinvonal mint 1989-ben.

    Mirol is beszeljunk? Korrupcio. Az van. Akkora hogy olyan meg sohasem volt. Az oszodi beszed visszhangzik fuliemben. Ha az elnok ilyen es az utodja sem jobb semmivel sem, akkor mit varunk???

    Bocsanat mindenkitol az off topic-ert.

  11. Ja és még valmi. Csak játszunk el a gondolattal, hogy 2-szer annyit költenek a Gripen programra, de A Gripen marad. Csak cirka 4-5-ször annyi repórát lehetett volna venni belőle és akkor lehetett volna 14 helyett 18 gép is.

    Véleményem szerint semmi értelme nem volt a szerződésmódosításnak. A 4-es metróhoz fogható bukta az egész program. Semmire sem jó, de viszont drága és minden más fejlesztéstől elviszi a pénzt. Tudom, hogy belpolitika itt nem túl szeretett dolog, de azért egyazon kormány két programmal eltapsol gyakorlatilag 900 millárdot a semmire, azért az tényleg meredek… És ez csak két porgram…

  12. Pár hónapja hallottam a rádióban a Gripen beszerzéssel kapcsolatos vitaműsorban, egy állítólagos szakértőtől hogy, emlékezetből idézem: „megkellet volna gondolni a gripen beszerzés előtt hogy kell-e nekünk egyáltalán légierő, hiszen a NATO úgyis megvéd minket”.

    Aszittem fejreállok!
    Amíg olyan humanoidok szakértenek akik nem képesek tanulni a történelmünkben elkövetett hibákból, addig nem csoda hogy tréén állunk.

  13. A Gripen C-D igenis modern lesz 15-20 év múlva is. Legalábbis (közép)európai szinten. Raptorra meg F-35-ösre úgyse lesz pénzünk a büdös életbe se. Hogy a jövő fejlesztéseiről ne is beszéljek. Aki pedig a kormánytagokat akarja főbe lőni, az nálam jelentkezzen, adok fegyvert. Csak aztán nem megfeledkezi a következő garnitúráról sem! :)

  14. Az F-35-ből, ha a végén vennék nem lenne drágább kb. mint a C Gripen. Számolgasd ki, hogy miből jött ki nekükn. Jelen állapotban a Gripen repórák itthon a beszerzéssel 30 k dollár / órára jönnek ki. Ennyiér repked az F-22 az óceánt túlsó felén…

    A mi Gripenünk sok tekintetben ma sem modern.

    0 SEAD képesség, nincs AESA radar, nincs vontatott radarcsalija. Nincs HMS, nincs modern IR rakéta.

    Másegyéb?

  15. molnibalage!

    Komolyan ha te választhatnál,melyikre tennéd a voksod.
    Most 2009-ben kellene választani.
    Semmi kötekedés ez valóban csupán info kérés..Ha nem indiszkrét megkérdezhetem hány éves vagy?

    Ha valaki más is leírná azt is szívesen venném.
    Nekem a Jak 130 nagyon szimpatikus v Aermacchi M-346. Tudom szinte testvérek.Azt is tudom,hogy nincs azon a szinten mint F-16 block.50….
    Szerintem nagyon szuper kis gépek.
    Ezzel nem azt akartam mondani ,hogy ez a legmegfelelőbb típus,de most nem is ez a lényeg.

  16. Mármint, ha most menne nyugdíba a MiG flotta és idáig harcképes lett volna? Mikorra lenne tervezve a váltás?

    A Gripen anno keményen gazdasági döntés is volt. Ha ma, megint csak a svéd fél adna, akkor ma is valszeg Gripen lenne a nyerő, de nem így kellett volna megkötni. Bármilyen szerződés estén csak úgy lenne értelme, hogy évi 180 repóra meglegyen. Pont. Ha ez nincs meg, akkor nincs is értelme, akkor védje más a magyar légteret. Nagy szégyen lenne, de hülyeségre nem szabad pénzt költeni.

    Ha ugyanolyan ellentételezés megvalósulna, mint Gripen esetében, akkor használt F-16CD Block 50/52 gépek lízingje, hogy szokjuk a 4+ generációt és 10-12 év lízing után F-35. Addigra azzal is lessz sok százezer üzemóra és a megrendelések számával egyre olcsóbb lenne.

    Iskolagép nem játszik, mert légtérvédelemre alkalmatlanok sebességükből és gyorsulásukból kifolyólag.

  17. Hogy a bánatba? Hát az van a szerződésben úgy…

    Akármennyit is tudnánk reptetni technikailag x óra után kifut a bérelt repóra keret. Ha nem fizetünk akkor a svédek gondolom leállítanák a segítségnyújtást és az alkatrészeket. Egyszerű módszer nem?

    A gond az, hogy még ezt a nevetségesen kevés időt sem lehetséges kirepülni, ami ki van fizetve, mert nincs elég nagy létszámú karbantartó személyzet

  18. Ha Magyarország bejelenti az F-16-os vásárlást, két hét múlva román csapatok viszik Budapestről a Nemzeti Múzeum kincseit a Tiszántúlra, a szlovákok viszont beérik a Kis-Alfölddel.

    Az F-16 nem vadászgép, hanem elsődlegesen földi csapásmérő feladatú vadászbombázó, a Sparrow/AMRAAM rakéta csak utólag lett rágányolva. Mindenki tudja/gondolná a környéken, hogy a magyaroknak azért kell az F-16, mert vízlépcsőt, Kazán-szorost, stb. akarunk bontani, lenne nagyrettegés, Horthy fehér lovon és N+1. bécsi döntés felemlegetése. Ijedtükben azonnal nekünk jönnének!

    A Gripen elég kicsi ahhoz, hogy senki se féljen tőle. Akármilyen modern is, a 2500kg fegyverterheléstől nem szarik be az Al-Duna. A románok le merték állítani a MiG-21 Lancer cserét, annyira nem bántja a szemüket, a szlovákok pedig beérték festékesvödörrel korszerűsített MiG-29-esekkel. Ennyiben jó döntés volt a Gripen, kimenni nincs értelme vele, azt viszont megakadályozza, ha a rossz szomszéd be akar jönni…

  19. Az F-16 nem vadászgép, hanem elsődlegesen földi csapásmérő feladatú vadászbombázó, a Sparrow/AMRAAM rakéta csak utólag lett rágányolva. Mindenki tudja/gondolná a környéken, hogy a magyaroknak azért kell az F-16, mert vízlépcsőt, Kazán-szorost, stb. akarunk bontani, lenne nagyrettegés, Horthy fehér lovon és N+1. bécsi döntés felemlegetése. Ijedtükben azonnal nekünk jönnének!

    Ne vedd sértésnek, de ekkora butaság leírásához meddig gyűjtöttél erőt?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Fighter

    Az F-16 a fenti program fia volt. Tiszta vadásznak készült, csak kezdetben limitált vagy 0 BVR képessége volt. Sparrow max. a belső felfüggesztőre mehetett, de ez nem volt minden verzió számára adott és az sem utólagos gányolás volt…

    Az AMRAAM meg nem rágányolás, ekkora hülyeséget leírni elég nagy bátorság. Akkor minden gépre elvileg gányolt? Az AIM-120 kiírása között pont feltétel volt, hogy a törővégre is lehessen tenni.

    A többi turbómagyar agymenésre nem is reagálok, mert minek. Legközelebb szerintem mielőtt idefosol valamit kicsit töprengj vagy kutakodj, mert az F-16 2×2-jével sem vagy tisztában.

  20. Tévedsz! Az F-16 eredetileg SEMMILYEN BVR képességgel sem rendelkezett, még AIM-7-est sem tudott hordozni, csak és kizárólag Sidewindert. Panaszkodtak is a pilóták, hogy milyen mozgékony az új gép, de „rövid a fullánkja”, nem érné el a MiG-23-ast harcban.

    A legelső F-16-osok egy részét, valami 300 darabot utólag alakítottak át F-16ADF kivitelre az amcsi hazai szárazföld légvédelmére, főleg a légi nemzeti gárdák számára. Utólag építették csak bele ezeknél a lokátorukba a folyamatos alávilágítású üzemmódot, amivel a félaktív Sparrow rakéta célra vezethető. Az AMRAAM pedig egy aktív radaros fej Sparrow törzsön, így ez sem volt eredeti része az F-16-os fegyver-rendszernek – utólagos gányolás, akármilyen jól sikerült is!

    Az eredeti F-16 terve egy elsődlegesen földi támadó célú, csak Sidewinder és gatling önvédelemmel rendelkező, bombával szarrá pakolható vadászbombázó, ami az F-15 Sasokra hagyatkozik légifölényért. A típus pontosan így debütált harcban, amikor lebombázták vele Szaddám osiraki reaktorát azok, akik Dimonában maguk is atombombát gyártanak. Ott felülről F-15-ösök fedezték a támadó köteléket.

    Pontosan az ilyen földi támadások miatt van rossz híre a nagy bombaterhelésű F-16-osoknak, legalábbis a Kárpát-medencei szövegkörnyezetben. Nehéz azt elképzelni, hogy szlovák, szerb, román politikai-katonai téren milyen félelem él a sovén magyarok revíziós hadi céljaitól, még 70 évvel a szobránci légicsata és a felvidéki, erdélyi bevonulás után is. Mi vagyunk nekik Voldemort nagyúr, aki előbb-utóbb visszajön a horcruxból, hiába irtanád.

    Az F-16 beszerzésével Magyarország 2001-ben fegyverkezési verseny spirálját indította volna el a térségben, ki tudja milyen véggel. A baj az, hogy az egyszer eladott F-16-ost még embargózni sem tudod utána, mert a folyamatosan számított becsapódási pont kijelzésű HUD-dal felszerelt műszerfalát pont a faeke egyszerűségű, nem irányított öntöttvas bombák hajszálpontos célba juttatására alkották meg. Vagyis ilyen gépre még mi is tudtunk volna végtelen mennyiségű csapásmérő fegyverzetet gyártani, amihez nem kell import GPS, lézerpod, mikós rávezető konténer, stb.

    Nem is adták el nekünk az F-16-ost az amcsik 1991-1992-ben, amikor Antall József kérte a nyomasztó szerb légiveszély miatt használt ANG gépek szállítását, mert féltek az eszkalációtól a jenkik. Pontosan ez a régi sérelem volt az egyik oka az F-16 vereségének 2001-ben.

    A Gripen könnyűvadász jószomszédsági szempontból kiváló választás, mivel korszerű, de bombaterhelése nem elegendő csapásmérésre. A lézer és a GPS bomba nagyszerűen pontos, de ha atomerőművet vagy vízlépcsőt akarsz kő-kövön lerendezni, oda kell a sok tonna bomba gépenként, pontosságtól függetlenül.

    Az új F-16/b5x a saját szerkezeti önsúlyát, akár 7800kg-ot elvisz bombaterhelésként rövid távra elég üzemanyaggal – ami már nem is Szu-22, hanem inkább Szu-24 kategória, kelet-közép európai környezetben csapásmérő minősítés. A F-16 régiós nagyhatalomnak való, mint a lengyelek, nem nekünk.