Az európai szállítórepülő fejlesztése felett régóta fellegek gyülekeztek, elég sokáig tartott, de végre „kiborult a bili” és a Dél-afrikai Köztársaság illetékesei bejelentették, hogy nem tartanak igényt a típusra.
A megrendelő országok régóta szívták a fogukat az Airbus Military töketlenkedései miatt, az A380-as „óriásbálnához” hasonlóan az A400M sem akart összeállni. Francia és angol oldalról is történtek enyhe célzások alternatív vagy csak ideiglenes megoldások keresésére, azonban a végén minden fejlesztő állam egyhangúan állt ki a program mellett és újabb pénzeket szavaztak meg a fejlesztés felgyorsításához/befejezéséhez.
Mostanában pozitív hírek érkeztek, a sok késést okozó, 11 ezer lóerős erőforrás tesztelése is sikeresen zárult, így végre a levegőbe emelkedhetne a teherszállító prototípusa, megkönnyebbülést nyújtva az EADS vezetőségének. Azonban mindezek ellenére november 5-én hivatalosan is bejelentette az afrikai állam vezetősége, hogy lemondják nyolcgépes rendelésállományukat és kiszállnak a programból.
A döntés mindenkit váratlanul érintett, a többi megrendelő értetlenül áll az eset előtt, az Airbus illetékesei is egyszerűen „totális meglepetésnek” titulálták a bejelentést.
„Olyannyira közel állunk már az első repüléshez, biztos vagyok benne, hogy még az év vége előtt repülni fog.” – nyilatkozta Tom Williams, a program vezetője. „Ez egy figyelmeztetés számunkra, hogy tekintsünk vissza és részletesen egyeztessük a dolgokat.”
A november 4-én, Fokvárosban meghozott döntéssel egyébként nehéz helyzetbe hozta magát a Dél-afrikai Köztársaság, ugyanis a lestrapált Hercules-flottájuk rövidesen sürgős cserére szorulna, azonban a tájékoztatás szerint a gépek további korszerűsítésében látják az áthidaló megoldást.
A lecserélendő flotta ellenére is kitartanak amellett, hogy helyes döntés született, azzal indokolva, hogy az A400M fejlesztésének egyre növekvő költségei mellett a megrendelt példányok átadása is messzebb tolódik.
„A Kabinet hiszi, hogy ez a nehéz döntés a dél-afrikai adófizetők érdekét szolgálja” – hangzott a megható magyarázat.
A dél-afrikaiak kilépésével 182-re csökkent a típusra leadott megrendelésállomány, Németország 60, Franciaország 50, Spanyolország 27, Nagy-Britannia 25, Törökország 10, Malajzia 4 és Luxemburg 1 példányt igényel.