|

Sineva sikerrel kendőzik a sikertelen Bulava tesztet?

Namármost egyre csavarosabb ami az aktuális Bulava teszt körül kezd kibontakozni. Értenek ehhez orosz barátaink kérem szépen! Október 27-én arról számoltunk be, hogy az október közepéről áttolt Bulava teszt a nyakunkon van.

Kicsit később az is kiderült, hogy a Bulava teszt indításokat végző Typhoon, a Dimitrij Donszkoj 28-án, azaz szerdán befutott Szeverodovinszk kikötőjébe egy kis tengeri ellenőrzésről, mely a Bulava tesztet hivatott volt előkészíteni. Vagy mégsem?

K-208 Dimitrij Donszkoj - jelneleg az egyetlen hadrendben álló Typhoon-osztályú SSBN

A TK-208 Dimitrij Donszkoj – jelneleg az egyetlen hadrendben álló, speciális feladatkörre módosított Typhoon-osztályú SSBN ,

Ugyanis úgy tűnik, hogy a Dimitrij Donszkoj egy mondhatni sikertelen Bulava indítás után somfordált haza honi kikötőjébe. Mondhatni sikertelen, ugyanis a rakéta állítólag el sem hagyta az indítótubust. Legalábbis így értesült például az orosz Interfax.

„A bevetés fő feladata, a Bulava teszt indítás nem lett végrehajtva … Több elképzelés is van ezzel kapcsolatban, de az okok csak az eset elemzése után jelenthetőek be.” – nyilatkozta a hírügynökség meg nem nevezett forrása.

A rendszerint jól értesült és megbízhatónak tekinthető russianforces.org szerkesztőjének meg olyan infói vannak, ami alapján a Dimitrij Donszkoj általi Bulava hajókáztatás nem nélkülözte a csavarokat. Először is, az október 26-ra ütemezett teszt végrehajtása előtt valakinek szemet szúrt, hogy aznap Medvegyev elnök a Bulava fejlesztéséért felelős Moscow Institute of Thermal Technology (MITT) konkurensének tekinthető NPO Mashinostroyeniya főhadiszállásán tesz látogatást. Az MITT-nél meg – legyen sikeres avagy sikertelen a teszt – nem szerették volna, ha az elnök a Bulava-ról beszélget a konkurenciával.

Azért szerintünk, – persze ha igaz – ez egy kicsit talán túllihegett volt, hiszen a szóban forgó tervezőiroda, bár valóban tervezett (sikeres) interkontinentális ballisztikus rakétát, – konkrétan a már kiöregedőben lévő, de azért még jelenleg is hadrendben álló UR-100N / SS-19 Stiletto kapcsolható a nevükhöz – azért mégiscsak a haditengerészet robotrepülőgépei kapcsolhatóak elsősorban a nevükhöz. Akár hogy is, a Bulava tesztjét végzők találtak okot, hogy keddre halasszák a tesztet.

Több forrás is arra enged következtetni, hogy a reggeli kávé elszürcsölgetése után valóban sort került a Bulava indítására. Pontosabban sor került volna, ugyanis az értesülések szerint a rakéta nem reagált az indító parancsra. Mely ha lazábban vesszük, nem a Bulava hibája, hanem az indítást vezérlő rendszeré, azonban nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a rakéta kirebbenése csak egy folyamat vége, addig számos rendszernek kell klappolnia!

Mi lesz veled így Bulava? Nos ezt úgy véljük az orosz katonai vezetés is szeretné tudni. Mindenesetre hivatalosan ezekből nincs közölve semmi. Október 26-án, hétfőn csak annyi van kommunikálva, hogy a Bulava tesztre november 24-én kerül majd sor.

Továbbá ha nem tudnánk, hogy a rakétatesztek jó előre be vannak ütemezve még a végén hajlanánk arra, hogy a november 1-én a felújított Delta-IV osztályú K-117 Brjanszk fedélzetéről indított Sineva amolyan búfelejtő, vagy még inkább palástoló jelleggel reppent a magasba. Legalábbis valószínűsíthetően R-29RMU Sineva volt a szóban forgó SLBM, nem pedig egy a Delta IV-esek korábbi, a Sineva modernizáción még át nem esett R-29-ese. Akárhogy is, a szóban forgó SLBM mindenesetre hozta a papírformát és mind az indítás, mind pedig a visszatérő egységek körül flottul ment minden. A legutóbbi Sineva tesztre egy nappal a legutóbbi Bulava elfüstölés előtt, idén július 14-én került sor.

4 hozzászólás “Sineva sikerrel kendőzik a sikertelen Bulava tesztet?”

  1. Ami nem megy, azt nem kell erőltetni. Hiába öltek eddig iszonyatos pénzeket a Bulava rendszerbe, egyre inkább érik a program törlésének lehetősége.
    Előbb – utóbb mindenki számot fog vetni, felesleges erőltetni tovább egy – valószínűleg – alapjaiban hibás technológiát, ideje befejezni ebbe a feneketlen kútba való pénzdobálást (presztízs ide vagy oda) és nincs mese – váltani kell. Kerül amibe kerül. Ugyanis ha így folytatódik, akkor a Bulava bénázás is lassan annyiba fog kerülni, mintha átépítenék az új tengeralattjárókat egy másik rendszerre.

  2. Azért ez a Bulava elég orbitális probléma az oroszoknak. A presztízst most hanyagoljuk, de a Topol-M/RS-24 ill. Bulava/Borej kombóra már akkor is fel vannak építve a hosszútávú tervek. Erre a Bulava-ról kiderül, hogy egyelőre köze nincs egy megbízható SLBM-hez, amire pedig záros határidőn belül szükség van.

    Persze mondhatnak akármit, de most kicsit higgyünk az oroszoknak, hogy a Bulava tervezésébe nem csúszott hiba és valóban „csak” a gyártással, minőségellenőrzéssel vannak a gondok. Ami még talán valahol hihető is, hiszen nem egy konstans problémát generáltak eddig a tesztek, hanem többfélét. Minden teszt egy új meglepetés majdnem :D Mindenesetre ez ügyben 4 év alatt nem igaz nem tudtak valamit kezdeni.

    De tegyük fel hirtelen megtáltosodik a Bulava tesztprogram és zsínórban sikeres eredményeket produkál. Az előzmények azért biztos rásütik a névjegyüket a rakétára, intenzív tesztelésre lesz szükség a későbbiekben is, hogy elűzzék azt a képet, hogy éles helyzetben nem indul, felrobban, nem szeparálódnak a rakétafokozatok, vagy a visszatérő egységek, stb. Márpedig a nukleáris elrettentő erő legerősebb lába esetében ez elég kellemetlen, sőt inkább megengedhetetlen.

  3. Itt pont az történik, amit regáltam már párszor. 20-30 éve nem volt komoly nukleáris és ICBM vagy SLBM prgoram. Akik tervezték nyugdíjasok vagy halottak. A jenkik is szerintem hasonló gondokba fognak majd ütközni, ha egyszer frissíeni kell az arzenált, csak ott több $ van.

  4. Igen, ami lemaradt az előző kommentemből: hogy a Bulava jelenleg – és talán soha – nem lesz olyan megbízható, mint a 129 sikers tesztet a háta mögött tudó Trident II. Csakhogy az 1989-ben már hadrafogható volt, akkor kicsit máshogy álltak ilyen téren még az oroszok is… A Topol-M kezdete azidőtájtra datálható. Nincs is vele gond.

    Vélhetően az amcsiknak is okoz majd problémát a Trident leváltása, de azért, de ha másban nem is, abban hatalmas előnyben lesznek, hogy náluk nem pusztult le a hadiparnak sem a fejlesztő, sem a gyártó ága, a beszállítóktól azért hovatovább konstans minőségű alkatrész érkezik, stb, stb.

    Egyébként teljesen egyétertek azzal, hogy a Bulava gondjai (is) a Szu. összeomlása utáni helyzetre vezethetőek vissza igen jelentős mértékben.