Namármost egyre csavarosabb ami az aktuális Bulava teszt körül kezd kibontakozni. Értenek ehhez orosz barátaink kérem szépen! Október 27-én arról számoltunk be, hogy az október közepéről áttolt Bulava teszt a nyakunkon van.
Kicsit később az is kiderült, hogy a Bulava teszt indításokat végző Typhoon, a Dimitrij Donszkoj 28-án, azaz szerdán befutott Szeverodovinszk kikötőjébe egy kis tengeri ellenőrzésről, mely a Bulava tesztet hivatott volt előkészíteni. Vagy mégsem?

A TK-208 Dimitrij Donszkoj – jelneleg az egyetlen hadrendben álló, speciális feladatkörre módosított Typhoon-osztályú SSBN ,
Ugyanis úgy tűnik, hogy a Dimitrij Donszkoj egy mondhatni sikertelen Bulava indítás után somfordált haza honi kikötőjébe. Mondhatni sikertelen, ugyanis a rakéta állítólag el sem hagyta az indítótubust. Legalábbis így értesült például az orosz Interfax.
„A bevetés fő feladata, a Bulava teszt indítás nem lett végrehajtva … Több elképzelés is van ezzel kapcsolatban, de az okok csak az eset elemzése után jelenthetőek be.” – nyilatkozta a hírügynökség meg nem nevezett forrása.
A rendszerint jól értesült és megbízhatónak tekinthető russianforces.org szerkesztőjének meg olyan infói vannak, ami alapján a Dimitrij Donszkoj általi Bulava hajókáztatás nem nélkülözte a csavarokat. Először is, az október 26-ra ütemezett teszt végrehajtása előtt valakinek szemet szúrt, hogy aznap Medvegyev elnök a Bulava fejlesztéséért felelős Moscow Institute of Thermal Technology (MITT) konkurensének tekinthető NPO Mashinostroyeniya főhadiszállásán tesz látogatást. Az MITT-nél meg – legyen sikeres avagy sikertelen a teszt – nem szerették volna, ha az elnök a Bulava-ról beszélget a konkurenciával.
Azért szerintünk, – persze ha igaz – ez egy kicsit talán túllihegett volt, hiszen a szóban forgó tervezőiroda, bár valóban tervezett (sikeres) interkontinentális ballisztikus rakétát, – konkrétan a már kiöregedőben lévő, de azért még jelenleg is hadrendben álló UR-100N / SS-19 Stiletto kapcsolható a nevükhöz – azért mégiscsak a haditengerészet robotrepülőgépei kapcsolhatóak elsősorban a nevükhöz. Akár hogy is, a Bulava tesztjét végzők találtak okot, hogy keddre halasszák a tesztet.
Több forrás is arra enged következtetni, hogy a reggeli kávé elszürcsölgetése után valóban sort került a Bulava indítására. Pontosabban sor került volna, ugyanis az értesülések szerint a rakéta nem reagált az indító parancsra. Mely ha lazábban vesszük, nem a Bulava hibája, hanem az indítást vezérlő rendszeré, azonban nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a rakéta kirebbenése csak egy folyamat vége, addig számos rendszernek kell klappolnia!
Mi lesz veled így Bulava? Nos ezt úgy véljük az orosz katonai vezetés is szeretné tudni. Mindenesetre hivatalosan ezekből nincs közölve semmi. Október 26-án, hétfőn csak annyi van kommunikálva, hogy a Bulava tesztre november 24-én kerül majd sor.
Továbbá ha nem tudnánk, hogy a rakétatesztek jó előre be vannak ütemezve még a végén hajlanánk arra, hogy a november 1-én a felújított Delta-IV osztályú K-117 Brjanszk fedélzetéről indított Sineva amolyan búfelejtő, vagy még inkább palástoló jelleggel reppent a magasba. Legalábbis valószínűsíthetően R-29RMU Sineva volt a szóban forgó SLBM, nem pedig egy a Delta IV-esek korábbi, a Sineva modernizáción még át nem esett R-29-ese. Akárhogy is, a szóban forgó SLBM mindenesetre hozta a papírformát és mind az indítás, mind pedig a visszatérő egységek körül flottul ment minden. A legutóbbi Sineva tesztre egy nappal a legutóbbi Bulava elfüstölés előtt, idén július 14-én került sor.