|

Bulava elfüstölés – igen, már megint

A hét elején lezajlott két sikeres Sineva teszttel kapcsolatos két hírünk közül az utóbbiban említettük, hogy a hétfői és keddi teszt után elképzelhető szerdára egy Bulava beütemezése. Ez így is történt, azonban a fejleményekről csak csütörtökön számoltak be hivatalosan, ami már nem sok jót sejtetett. Nos valóban, nem szolgálhatunk jó hírekkel a Bulava sorsa miatt körmüket aggódva rágcsálóknak.

Ahogy a bevezetőből, na és persze a címből is sejteni lehetett a Bulava amúgy sem túl meggyőző megbízhatósági mutatói az idei második teszttel sem javultak. Ez aktuálisan azt jelenti, hogy az eddigi 13 (11 teljes értékű, éles) tesztből 7 volt sikertelen.

Az elérhető információk során a rakéta önmegsemmisítő rendszere azután került aktiválásra, miután probléma lépett fel az első rakétafokozattal. A Dimitrij Donszkoj az indítást magát a megszokott módon a Fehér-tengerről hajtotta végre.

K-208

Még jó, hogy igazából Moszkvának egyelőre nincsen égető szüksége a Bulava-ra, hiszen nukleáris elrettentő ereje anélkül is teljes. A nukleáris triász haditengerészeti lába a felújított Delta IV-esek és “új” csúzlijuk, a Sineva igencsak megbízható szereplése végett alapvetően nincsen rászorulva a Bulava minél előbbi rendszeresítésére.

Ugyanakkor azon felül, hogy a presztízsnek sem tesz jót a Bulava körüli szerencsétlenkedés, az orosz rakétaipar vonatkozásában is felvet aggodalmas kérdéseket. Hiszen akárhogy is nézzük, SLBM vonalon a Typhoon-osztály számára tervezett R-39 Rif (NATO: SS-N-20 Sturgeon) óta kissé döcögősen mennek a dolgok. A Typhoon-ok, illetve eredetileg a Borej-osztályhoz szánt, a Sturgeonre alapozó R-39M Bark (NATO: SS-NX-28 Grom) program 1998-ban a tesztek sorozatos sikertelensége miatt törölve lett. Aztán ugye most itt van a Bark kiváltójának szánt, az amúgy teljesen rendben lévő SS-27 Topol-M-re alapozó RSM-56 (NATO: SS-NX-30) Bulava, aminek problémás fejlesztési szakaszát talán nem kell ecsetelnünk. Még jó, hogy a Delta IV-esek eredeti fegyverzetéül szolgáló R-29RM (NATO: SS-N-23 Skif) modernizálásával megszülető R-29RMU / RSM-54 Sineva esetén ilyen problémák nem merültek fel.

Jelenleg nem igazán lehet eldönteni, hogy a Bulava tesztek sikertelenségei tervezési hibákra, avagy “mindössze” a gyártás minőségellenőrzésében lapuló hiányosságokra vezethető vissza, mint erre már utaltak orosz barátaink, avagy a kettőre együttesen.

Annyi bizonyos, hogy a Bulava program ahhoz túl előrehaladott állapotban van, hogy a Bark-hoz hasonlóan törlésre kerüljön, így Moszkva csak abban bízhat, hogy az idei teszteredmények miatt nem kell ismételten csak a Bulava hadrendbe állításának idejét újból kitolni és ezzel egyben az idén vélhetően hadrendbe álló Borej-osztályt továbbra is fegyverzet nélkül hagyni. Korábbi 2009-es Bulavás írásinkban már említettük, hogy a Bulava tesztelése 2010-ig tolódott ki és az idei évre 4-5 teszt lett ütemezve. Nos, ebből kettő kihúzva, ideje domborítani valamit már! Az idei harmadik Bulava teszt időpontját egyelőre homály fedi egyébként.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.