|

Radarháború Dél-Koreában

Elég sokat szerepelt mostanában híreinkben Dél-Korea, a most következő modernizációról is több ízben írtunk már honlapunkon, nézzük hát, hogy milyen újdonság lapul az ázsiai ország határain belül!

A Dél-Koreai Légierő (ROKAF) nem kevesebb, mint 180 darab F-16 Fighting Falcon (40 db Block 32 és 140 db Block 52) típusú vadászbombázójának modernizálását tervezi.

Mint korábban beszámoltunk róla, a koreaiak nagyon vágynak egy repülőgép-fedélzeti AESA-radarra, ráadásul örülnének ha az Amerikából érkezne, bár, ha ez nem jönne össze, az izraeliek boldogan segítenének.

F-16 sunset

Nos, immár biztos, hogy amerikai cég lesz a befutó, azonban a múltkor említett RANGR (Raytheon Next Generation Radar)
az egyetlen külföldiek számára is elérhető, enyhe exportkorlátozású AESA radar a RANGR nevet viseli, ez az AN/APG-79-esen alapuló fejlesztés. Az F-16-os és F/A-18-asok korábbi verzióinak modernizációjához ajánlott radarberendezés eladását engedélyezné a Kongresszus Korea számára.

Azonban kissé megkésve, de a Northrop Grumman is aktivizálta magát, ők is benyújtották eladási igényüket a Kongresszus irányába, azonban még várnak a pozitív döntésre. Ők a AN/APG-80 jelzésű AESA radar továbbfejlesztéséből létrejött SABR (Scalable Agile Beam Radar) berendezést kívánják a koreai vevő nyakába sózni.

F-16 SABR AESA radar

Ez az „Amerika-centrikusság” más, már lefutottnak tekintett tender végeredményére is rányomhatja a bélyegét. A korábbi tervek szerint az F/A-50 Golden Eagle hagyományos mozgatható antennával rendelkező, Izraelből származó, EL/M-2032 jelzésű radart kapott volna, melyet az Elta szállít. Nos, ezen később kissé változtattak, az Arany sasok orrába kerülő berendezést közösen fejlesztenék ki koreai-izraeli kooperációban, természetesen a felajánlott berendezésre alapozva.

F/A-50

Azonban ezen tervek szövögetésénél még exportkorlátozás alá esett a korábban említett amerikai berendezések mindegyike, így Korea ha meg is kaphatta volna őket, kizárt, hogy beleegyeztek volna a licenszgyártásba, ami a legfőbb kitétel lett volna. Azonban fordulni látszik a kocka, így elképzelhető, hogy a fent említett két amerikai AESA-radar valamelyike kerül majd a T-50 harci verziójába is.