|

A400M amerikai felségjellel?

Biza megtörténhet. Ha az amerikai cégek nem rukkolnak elő valami gyors és használható megoldással közép/nehéz teherszállítás terén, az európai típus lehet a befutó az USAF-nál. Bár ehhez több gyártónak is lenne egy-két szava.

Egyre inkább biztosabb, hogy a C-17A Globemaster III gyártósorának lőttek, és nem valósul meg a többi verzió sem. Ez az USAF számára nem is lenne baj, mert bőven el vannak látva nehéz súlyokat cipelni képes típusokkal, azonban a sorban utána következő szállítógép, a C-130J-30 kapacitása csak 19 tonna. A közép/nehéz súlycsoport hiánya miatt a 20-30 tonnás terhek cipeléséhez is a C-17-eseket kell igénybe venni, ami nagyon leköti a szabad kapacitást.

C-130J Super Hercules

A C-130 Hercules régebbi verzióinak leváltása lassan időszerűvé válik, azonban az USAF egy kategóriával nagyobb kapacitású gépeket kíván helyettük beszerezni, a Herkyk szintjét az egyre nagyobb számban szolgálatban álló C-130J Super Hercules képviseli majd. A következő kategória képviselőjét azonban még homály fedi. Az USAF fontos kikötése, hogy képes legyen 20 tonnát meghaladó tömegű járművek szállítására is, erre a Super Hercules nagyobb, C-130J-30 verziója sem képes.

C-130XL

A Lockheed Martin dolgozik egy C-130XL elnevezésű projekten, ami már 25 tonna kapacitású, nagyobb törzsátmérőjű gépet eredényezne, így már teljesítené a követelményeket. A fejlesztéshez felhasználnák a közelmúltban X-55A jelzéssel illetett ACCA program során szerzett tapasztalatokat, mivel a gép nagymennyiségű kompozit felhasználásával készülne.

A BWB koncepció utasszállító mellett teherszállító változatban is létrejöhet

A BWB koncepció utasszállító mellett teherszállító változatban is létrejöhet ,

Nem lazít a Boeing sem, ők a legújabb polgári típusaikból (B787 és B747-8) ültetnének át technológiákat. Azonban a X-48B BWB (blended wing body) csupaszárny típusuk túlságosan korszaknyitó alkotás lenne, sok kockázattal, így nem valószínű győzelme, az USAF gyorsan kívánja rendszeresíteni a váltótípust, minél kevesebb kockázattal.

Azonban ezek mind csak „papír”-gépek, megvalósulásuk kétséges, sok kockázati tényező pedig nem segít eladásukban. Emiatt (is) kacsintgat az USAF Európa felé. A „Nagy Vízen” túl fejleszt(get)ik az A400M-et, ami pont ideális lenne a C-130 és C-17 között nagyjából félúton található, 37 tonnás kapacitásával. Bár az európai program nem épp a pontosságáról és olcsóságáról híres, mégis jóval kevesebb rizikóval kecsegtet, mint egy új típus fejlesztésébe belevágni.

A400M Desert Cargo Drop

A teherbíráson kívül még egy dolgot kritizál az Egyesült Államok a C-130-assal kapcsolatban, ez pedig a típus alacsony utazó- és végsebessége. A 300-600 km/h nem túl magas érték egy repülőgép esetében, bár turboprop típus révén érthető lenne, ám az A400M ezen értékei 700 km/h felett találhatóak. A Herculessel azonos kapacitással rendelkező, ám két sugárhajtóművel meghajtott, így nagyobb sebességre képes KC-390-es vásárlásán is gondolkodnak az Atlanti-óceán túloldalán. A F-X2 tenderen is jópontnak számít(ana) ezen törekvés az USA számára, Svédország és a franciák is meglebegtették ezt a lehetőséget.

KC-390

Ukrán-orosz, orosz-indiai és kínai fejlesztéseket is meg kéne említenünk, mint lehetőség, de valljuk be, hogy ezek amerikai felségjellel nem igazán fognak repülni…

Kérdés, hogy a KC-X tendert is felborító hazafias törekvések mellett mekkora esély van egy brazil vagy európai típus megvalósítására, bár ez a JCA esetében működött, talán újra sikerülhet. Az biztos, hogy ha az Airbus teherszállítójának „élete” végre sínre kerül, akkor az európai típus lenne a leglogikusabb és legpraktikusabb választás.

A világ jelenlegi teherszállító-repülőgépeiről itt olvashatsz egy átfogó írást.

2 722 hozzászólás “A400M amerikai felségjellel?”

  1. Szép. hogy van elég C-17, de ilyen igénybevétellel 15 év múlva az első szériás gépek mennek a kukába még a végén…

    Az A400 meg szerintem kicsit messze van még a szolgálatbaállítás időpontjától.

    Azt viszont soha nem értettem, hogy A320 méretű gépek kategóriájában miért nincs tehetszállító? Vagy abból nem lehetne csinálni egyet?

  2. Nemrégiben láttam az An-70-esről videot, az nem pont ilyen kategóriájú gép?

    Az A400M Szolgálatba állítása nem lehet olyan nagyon messze(decemberben elvileg már szűzfelszállás, és ha minden rendben, akkor az épülő 6? db géppel a teszteket, gyorsan le lehet zavarni, kb 1 év szerintem) , mindenképpen hamarabb kerül rá sor, mint bármelyik amerikai cég ki tudjon fejleszteni egy ilyen kategóriájú szállítógépet.

  3. Ha minden gép évi 1000 órát repülne, az is csak 6000 óra. Ennél tudtommal jóval többet nyúzzák repülés közben.

    A földi tesztek közül mennyi van meg? A kifáradásos teszt, ami igen költséges és gyakorlatilag hazavág egy egész gépet? 2012 vége előtt szerintem egy darab A400 sem lesz szolgálatban, de még ez is inkább optimista becslés részemről.

  4. Ez elég érdekes lenne, hogy európai típust állítanának szolgálatba. Bár mondjuk helikoptereket állítottak szolgálatba. A tankerekkel még passz de az is esélyes, meg ott van a gyakorlógép tender ott is van európai típus.
    Egyébként nézzétek meg mennyi ideig tartott a C-130 J verzió kifejlesztése a régebbi típusból. Tegyük fel ezt a megoldást választják. Biztos több idő lesz mint mondjuk megvárni az A-400-ast. De ha az európai típus mellett döntenének nem lenne elképzelhetetlen, hogy valamelyik amerikai cég beszállna a fejlesztések befejezésébe.
    Új gép kifejlesztése meg legalább 10 év lenne az tuti. A jelenlegi gazdasági helyzetben nem biztos ez lenne a célravezető. Főleg, hogy ezek a programok híresek a határidőcsúszásokról és a költségtúllépésekről.

  5. „molnibalage ezt írta:
    A földi tesztek közül mennyi van meg? A kifáradásos teszt, ami igen költséges és gyakorlatilag hazavág egy egész gépet? ”

    Ha jól tudom a GVT-ken már márciusban túlesett az MSN-001
    http://www.tenlinks.com/News/PR/lms/030909_eads_casa.htm

    A hajtóművek légi tesztelése befejeződött ezzel >> http://www.airliners.net/photo/UK—Air/Lockheed-C-130K-Hercules/1449654/L/
    a C-130-assal.
    http://www.flightglobal.com/articles/2009/10/01/332978/picture-tp400-engine-testbed-makes-last-flight-for-a400m.html

    A földi rendszertesztek folyamatban, elvileg decemberben repül a gép. Mostmár elég sok hibát kijavítottak a gépen, szerintem lehetséges, hogy most sikerülni fog, és minden rendben fog működni.

  6. Egyértelmű hogy a A400 Nyugati világban siker típus lesz mivel hiánypotló.

    USA hadseregének anyagi forrásait megviselte az Iraki és Afganisztáni háború.
    Nem is szólva a most megtorpant hátérgazdaságról és a nagy eladósodottságról.

    Erőfölényük szépen lassan a riválisokéhoz képest tompul.

  7. https://www.amazon.com/Compression-Maternity-Basketball-Orthopedic-Post-Surgery/dp/B075CVSJNH/ref=sr_1_3?keywords=compression+socks+men&qid=1562552137&s=gateway…

    […]please go to the web pages we comply with, which includes this a single, as it represents our picks in the web[…]