|

Gondok Dél-Koreában III

Bizony, úgy tűnik, hogy a 2. hete futó, a dél-koreai légierő aktuálisan napvilágot látott problémáival foglalkozó „mini sorozatunk” ezen a héten egy újabb fejleménnyel gyarapszik. Tény, hogy a mostani fejlemény bár az előzőhöz hasonlóan ciki, de kétségtelenül a legrövidebb idő alatt megoldódó lesz. Ja hogy miről is van szó?

Problémák adódtak a nem is olyan túl régen rendszeresített F-15K flottával. Nem, nem kell megijedni, nem a Boeing végzett fércmunkát, mindössze arról van szó, hogy Dél-Koreában kritikusan alacsony szinten áll rendelkezésre tartalék alkatrész a típushoz…

F-15K

Mint ismert Szöul még 2002-ben döntött 40 F-15K beszerzése mellett. Az eredeti Strike Eagle-ön alapuló, napjaink egyik legjobb többfeladatú harci gépének tekintett K variáns első gépei 2005-ben érkeztek meg, míg az első sorozat utolsó gépe nagyjából egy évvel ezelőtt. Első sorozat, hiszen Dél-Korea további 21 gépet rendelt, melyek szállítása 2010-2012 között lesz esedékes.

No, de most nem is ez a lényeg az aktuális híranyagban, hanem az, hogy az F-15K flotta elvárható, több mint 80%-os hadrafoghatósága (32+ gép) jelenleg csak úgy biztosítható, ha a normál körülmények között fel sem merülő gépkannibalizmust alkalmazza a földi személyzet.

Koreai információk szerint az F-15K flotta gépeihez az azonnal rendelkezésre álló, új tartalék alkatrészek aránya mindössze 16% volt a tavalyi évben, ami összevetve a többi típus 70-80%-os mutatójával, rendkívül kevés. Szintén a napvilágot látott adatok alapján míg 2006-ban csak 39 alkalommal került sor kannibalizálásra, addig ez a mutató 2007-ban 203, míg tavaly már 350 alkalmat jelzett. És állítólag még így is 5-6 gép kénytelen a betonon vesztegelni alkatrészhiány miatt.

F-15K érkezése a Nellis légibázisra

Dél-koreai F-15K érkezése a Nellis légibázisra | Fotó: USAF ,

A probléma kapcsán a légierő egy volt tábornoka aggályait fejezte ki, hiszen mint elmondta a kannibalizálás során használt alkatrészek is felhasználásra kerülnek, ami egy olyan összetett rendszer esetében, mint egy vadászbombázó, akár meg is bosszulhatja magát.

A légierő alapvetően a Boeing-et hibáztatja a kialakult helyzet miatt: arra hivatkoznak, hogy mivel még csak rövid ideje üzemeltetik a típust, még nincs meg a megfelelő előrejelzési rendszerük, tapasztalatuk az alkatrészigény vonatkozásában, amit csak súlyosbít, hogy állításuk szerint a Boeing nem adta át a kapcsolódó információkat.

„A kannibalizálás mértéke csökkenni fog, ahogy több tapasztalatot szerzünk az F-15K üzemeltetésével kapcsolatban és képesek leszünk előre jelezni az egyes alkatrészek potenciális hiányát.” – nyilatkozta a légierő szóvivője, hozzátéve, hogy a gépkannibalizmus nem egyedi jelenség, a világ több légierőjében bevett gyakorlat.

Régi olvasóink talán emlékeznek rá, hogy majd két évvel ezelőtt már írtunk arról, hogy messze nincs minden rendben a dél-koreai légierő hadrafoghatóságával kapcsolatban, aminek vonatkozásában a földi kiszolgáló személyzet is hunyó valamennyire.

httpv://www.youtube.com/watch?v=3CkGib5cLx8