Úgy tűnik nem marad hazai nevező nélkül a T-X tender mezőnye, a Boeing ugyanis szem előtt tartva a 350-500 darabosra rúgó megrendelés lehetőségét egy kiképzőrepülő fejlesztésébe kezd.
A 10 milliárd dolláros megrendelés keretében a T-38 Talon leváltására új sugárhajtású kiképzőrepülőgép kerülne beszerzésre, ezek közül eddig csak két jelentkező volt, az egyik a KAI (Korea Aerospace Industries) által kifejlesztett T-50 Golden Eagle, valamint az Alenia Aermacchi M-346.
A Boeing azzal magyarázza lépését, hogy nem a T-45 Goshawk modernizált változatát nevezi, hogy „az USAF nem olyan gépet kíván rendszeresíteni, ami egy elavult konstrukción alapszik”. (Pedig a BAe Hawk legmodernebb példányai nem mondhatók nagyon elavultnak…)
Tehát új koncepciót dolgoznak ki a Boeing emberei, azt azonban nem közölték, hogy szubszonikus vagy szuperszonikus típust terveznek.
Az amerikai gyártónak lépéselőnye van a hazai pályán, ha nem is a nagy hazafiság, de az ország gazdasági érdekei miatt. A Boeingnek 2014-re kéne leszállítania az első sorozatgyártott példányt egy esetleges győzelem esetén, ami viszonylag közeli időpont.
Mindkét konkurens úgy próbálja növelni esélyeit, hogy amerikai kapcsolatot keres, így a KAI a fejlesztésben (erőteljesen) segédkező Lockheed Martin támogatásával versenyezne a tengerentúlon, míg az Alenia a Boeinggel az oldalán szállt volna harcba a megrendelésért, azonban úgy tűnik, hogy a saját fejlesztés mellé a Boeing nem akar konkurenciát, így az olaszok kereshetnek más partnert.
Azonban az Alenia North America, az olasz cég amerikai leányvállalatának vezérigazgatója Giuseppe Giordo elmondta, felajánlották a Boeingnek, hogy az M-346 bázisán fejlesszenek egy új típust, így a munkálatok gyorsabbak és olcsóbbak lennének (bár ez manapság folyó beszerzések mellett nem lehet biztosra venni).
Az USAF egyébként a tervek szerint két fontos szempontot is beleilleszt a követelményrendszerbe, melyek szerint létre kell hozni a benevezett típus felfegyverezhető, csapásmérő és haditengerészeti változatát, utóbbi feladata a T-45 Goshawk leváltása lesz a későbbiekben.
Azon csodálkozom, hogy a Javelin neve eddig sehol nem merült fel, pedig elvileg ilyen célra is építették…
„Korábban úgy tűnt, hogy egy 2007-es szerződés értelmében az Izraeli Légierő az amerikai fejlesztésű Javelin magángép katonai kiképzőgéppé alakított, Mk.30 jelzésű variánsát rendszeresíti, ám a gépet fejlesztő ATG (Aviation Technology Group) szünetelteti a fejlesztést anyagi okok miatt, így az egyezség felbontásra került.”
Talán itt is az anyagi „okok miatt” a kulcsszó.
Mármint nem arra gondolok, hogy az USÁnak nem lenne pénze,hanem nem akar „szüneteltetett fejlesztésű” gépet venni.
Hacsak nem ad erre plusz pénzt.
(Az idézetet tőled vettem, ha nem haragszol.)
Hát nem tudom mennyit kéne erősíteni a Javelinen hogy a katapult ne csak az orrfutót hajítsa el…
@ Jeti:
Dehogy haragszom :)
Ezt tudom, csak már megvan a protogép, repült is, úh nem nulláról kellene kezdeni a dolgot.
Talán a Boeing lát benne fantáziát és feléleszti saját fejlesztés helyett.
Végülis felépítésben eléggé hajaz a Talonra és mint mondtam nem nulláról kellene kezdeni.
@ Bear: még mindig fel-felröhögök, amikor megjelenik a kép előttem, amint a gőzkatapult/EMALS kitépi a Javelin orrfutóját és az orraesikXD
De hát a Javelin is csak egy duci T-38-as „iráni” farokkal, nem? :)
még mindig fel-felröhögök, amikor megjelenik a kép előttem, amint a gőzkatapult/EMALS kitépi a Javelin orrfutóját és az orraesikXD
Akkor már legalább ketten vagyunk. :)
„De hát a Javelin is csak egy duci T-38-as “iráni” farokkal, nem?”
külsőre eléggé hasonlít, igen, de szerkezeti anyagokat tekintve jóval fejlettebb
Az Aeroban volt vmikor egy írás róla
http://www.airforce-technology.com/projects/javelin/javelin1.html
Szerintem még azért ezen is van mit fejleszteni.
A t-50 meg már kész gép és szerintem az is van ilyen jó.