|

Mindenes oktatógép kerestetik

Az Amerikai Légierő már elkezdte keresni az igen népszerű Northrop T-38 Talon leváltására szolgáló kiképzőgépet. A T-X program keretében olyan típust keresnek, ami alkalmas mindhárom merevszárnyú gépre kerülő pilótacsoport haladó képzésére.

Jelenleg a T-6A Texan II-eseken végzett növendékek közül a szállítógépekre kerülők T-44-esen vagy C-12-esen tanulnak tovább, a vadászpilóták és a bombázókra kerülő hajózók pedig a T-38-ast nyüstölik.

T-38A Talon

Ezt a rendszert egyszerűsítenék, így mind a szállítópilóták, mind a másik két csoportba tartozók egyféle, közös típuson repülnék le a szükséges repórákat. Ilyet találni elég nehéz lesz, ugyanis a Talon szuperszonikus gép, ez a vadászpilóták képzéséhez tökéletes, a váltótípusnak is ajánlatos hasonló képességekkel bírnia, azonban ha azon tanulnának a szállítópilóták is, nekik felesleges lenne ez a tulajdonság, mert maximum transszonikus tartományig jutnak a (közel)jövőben megpakolt szállítógépeikkel.

T-38 a Thunderbirds színeiben

T-38 a Thunderbirds színeiben ,

Egyelőre két pályázó tűnik esélyesnek a feladatra az USAF szakértői szerint, a KAI (Korea Aerospace Industries) által kifejlesztett T-50 Golden Eagle, valamint az Alenia Aermacchi M-346. A KAI a fejlesztésben (erőteljesen) segédkező Lockheed Martin támogatásával versenyezne a tengerentúlon, míg az Alenia a Boeinggel az oldalán száll harcba a megrendelésért.

T-38C Talon

A tét nem kicsi, csak a most szolgálatban álló „C” verziójú Talonból több mint 500 darabot kellene leváltani, nem beszélve a másik két említett típusról.
Azonban nem kell annyira örülni, hogy „Húúú, már megint egy tender”, ha az amerikaiak hozzák a formájukat, ez is rétestésztaként elnyúlik és hosszú évek múltán esetleg lesz is belőle valami…

12 hozzászólás “Mindenes oktatógép kerestetik”

  1. De, az előbb olvastam róla, hogy a BAe Systems is pattog a megrendelésért, de mivel a T-45 Goshawk a Boeinggel együtt született, most is ezt a gyártóval kéne szövetkezni, viszont az Alenia Aermacchi is a B-t pécézte ki, úh vagy mind2 cég a Boeinggel kooperál és „házon belül” lesz konkurencia, avagy vmelyik kereshet másik havert…

  2. Én a svédek helyében ide is benevezném a Gripent. Annyi esélye itt is lenne mint a többi tenderen.

    – amerikai hajtómű van benne
    – Empire Test Pilots’ School (ETPS) is használja kiképzésre
    – ha kell bele radar, majd tesznek bele amerikait
    – és kicsit még a T-38ra is hasonlít :)

  3. Azt nem mondtam hogy meg is nyernék vele a tendert :)

    A sok feleslegessé váló A/B Gripentől viszont csak meg kellene valahogy szabadulnia a svédeknek. Ha a radart és még egy-két dolgot kiszerelnének belőle talán nem is lenne olyan drága.

    A cseheknek is van néhány L-159T-je, melyek eladását az USA mindig megvétózza. Vegyék meg ők és meg van oldva a kérdés.

    Egyébként úgy is a Golden Eagle nyer majd.

    T-50 vs. M-346 verseny van az izraeli megrendelésekért is…

  4. Onedin kapitány

    Sziasztok!
    Gripennek szerintem igaza van, némi egyszerűsítéssel a JAS-39B versenyképes lehetőség. Akár „agresszor” gépnek is elmegy. A darabár pedig meredeken csökenhet, ha az elfekvő svéd készlet beállítása után a Pentagon még jó 400 darabot a hazai üzemekkel gyártat le.
    A bökkenő, hogy az amerikaiaknak nincs és a közeljövőben nem lesz egyetlen kacsaelrendezésű harcigéptípusa sem, ezért minden bizonnyal idegenkedve tekintenek a Gripenre.
    Meg hogy az olasz és a dél-koreai hadiiparral sokkal szorosabban együttműködnek az amik, mint a svéddel.
    Különben a T-39 típusjel is foglalt már. Pedig hatásosan csengene.

  5. Nem igazán látom be, hogy hogyan lehetne versenyképes oktatógép egy olyan gép, ami harci gépnek lett kitalálva. A svéd ígéretek szerint olcsóbban lett volna üzemeltethető, mint az F-16C Block 52. A jelek szerint még ez sem igaz. Akkor egy iskolagéphez képest ez a kész anyagi csőd kategória.

    A Gripent meg jenkiknél tutira nem fogják gyrátani, mert a svéd gyártósor újraindítása is olcsóbb lenne, mitn 0-ról felépíteni egy jenkit. Persze ez csak hipotetikus, mert A Gripen egyszerűen túl drága egy iskolagépnek.

    Egy gépet meg nem az alapján ítélnek meg, hogy kacsa vezérsíkos vagy sem. Nem pofára ítélnek egy gépet meg, húgy hú, kacsa vezérsík, na akkor nem kell. A paraméterei számítanak. Ha a Gripen annyiból repülne és annyiba kerülne, mint egy T-38, akkor vennék mint a cukrot és senkit nem érdekelne, hogy kacsa vezérsíkja van.

    Nem us tudom, hogy hogyan írhat le valaki ilyen dolgot. Mintha a Kriegsmarine az alapján válaszotta volna ki a Scharnhorstot és a Biscmarkot, mint megvalósuló tervet, hogy azok külsőleg szépek…

  6. Onedin kapitány

    Ha a T-Gripenből kidobják a radart, a gépágyút, egyszerűsítik az elektronikát és ha az USA ipara legyárt +400 darabot, megoldják helyben a hazai alkatrészgyártást, akkor máshogy néz ki az üz. költség.
    Szerintem BÁRMIT választ az Egyesült Államok, azt helyben akarja legyártani, nem számít, hogy 10-20-30 százalékkal többe kerül.
    A T-G. azért esélytelen még, mert ez nagy megkönnyebbülést, anyagi segítséget jelentene a nemzetközi vadászgépüzletben riválisként jelentkező svéd repülőgépgyártásnak. Az USA vezetőinek szemüvegével nézve pedig inkább a svéd harcigép-ipar leépítése kínál több előnyt.

  7. De a gond az, hogy nincs ilyen gyártósor és tapasztalat sem a gyártásban. Ez rengeteg pénz.

    A radar kidobása és elektronika egyszerűsítése sorokat meg egyenesen nem értem, hiszen a T-38 upgrade lényege ponosan ennek ellenkezője volt. A régi T-38 kőkori szintjét feltolni. Glass cockpit és szinte minden tekintetben 4+ gen. szuperszonikus iskolagép megalkotása volt a cél, de olcsóbb, mint F-16. A fedélzeti rendszer asszem képes virtuális célokat is generálni, nem kell célgép szimulát elfogáshoz és egyebekhez.

    A Gripen soha a büdüs életben nem lesz az. Ennél még az F-16C rendszeresítése is olcsóbb lenne iskolagépnek. Szerintem semmiféle alapja nincs annak amit írsz. Nem véletlen nem is merült fel ilyen vad ötlet senkitől. Nézd meg, hogy hány ország fejleszt ilyen szuperszonikus iskolagép / könnyű támadó kombót. Kettőt találhatsz, hogy miért.

    A svéd repipar meg soha nem volt konkuencia a jenkinek.