A hírek szerint egy brazil szenátusi bizottság még hétfőn zöld utat adott annak a kölcsönnek, melyből francia licenc alapján helikoptereket és tengeralattjárókat építene a dél-amerikai ország. Az elvileg 15 év alatt visszafizetendő, 6,1 milliárd Eurós pénzmag összesen 6 európai banktól érkezne, ha a teljes szenátus is áldását adja rá majd a közeljövőben
A francia állami garanciával megtámogatott bankszindikátustól érkező meglehetősen komoly összeg nagyobbik hányada, az aktuális hírek szerint mintegy 4,3 milliárd Euró tengeralattjáró építésére menne el. A brazil haderő modernizálása, átalakítása mögött részben az Amazonas vidék védelme, valamint a brazil partok mentén felfedezett új olajmező védelme húzódik meg (egyes vélemények szerint a kitermelhető kőolaj és földgáz mennyisége alapján a Tupi-olajmező az elmúlt jó 20 év második legnagyobb fogása). Ennek a folyamatnak a részét képzi az a project is, melynek végén Brazília csatlakozni kíván azon országok elit klubjába, melyek nukleáris meghajtású tengeralattjáróval rendelkeznek.
Brazília ilyen irányú tervei persze nem új keletűek, hiszen már a 80-as évek folyamán is kacérkodtak a gondolattal. Ezen témáról legutóbb bő másfél évvel ezelőtt írtunk. Az akkori tényállás szerint a dél-amerikai ország Párizsban kilincselt némi segítségért az új tengeralattjáró megalkotása végett és Franciaország persze nem meglepő módon nem nagyon ellenkezett a dolog ellen. Az akkori tervek szerint ráadásban a német Type 209-esekből álló, részben hazai gyártásban megépült arzenál (Tupi- és Tikuna-osztályok) egy Scorpene-osztályú tengeralattjáróval is bővült volna. 2008 márciusában aztán már 4 Scorpene-osztályú egység licence gyártásáról született megállapodás.
Kis fejszámolással adódik, hogy a Sepetiba-ban megépítendő 4 Scorpene semmilyen felállásban nem adja ki a 4,3 milliárd Eurós költségeket, hiszen a levegőfüggetlen meghajtást nélkülöző változat darabárát a korábbi rendelések alapján olyan 440 millió Euró környékére teszik. A fennmaradó összeg már az ötödik, nukleáris meghajtású egység árát fedezné vélhetően. Ugyanakkor, hogy konkrétan milyen törzsbe is kerül majd a brazil tengerészeti reaktor, az egyelőre továbbra sem igazán tisztázott. Korábban szó volt egy módosított Scorpene szerkezetről, de felmerült a rendszeresítés előtt álló új francia SSN osztály a Barracuda módosított változatának lehetősége is.
A jelenleg elérhető információk szerint ha minden klappol, az első Scorpene akár már 2014-ben átadásra kerülhet, míg a brazil remények szerint 2020-ig az egyelőre névtelen SSN is materializálódhat.
No de most picit értekezzünk a fennmaradó cirka 1,8 milliárd Euróra. Igen, pontosan, Eurocopter. Mint korábban érintőlegesen írtunk róla Brazília 50 EC-725 beszerzése mellett döntött. Bár ez elvileg azóta 51 gépre módosult, ami 17-17-17 mennyiségben fog megoszlani a három fegyvernem között. A Cougar-okat licence alapján a brazil Helibras fogja legyártani. A Helibras, melyben mintegy 45% tulajdonarányban az európai védelmi óriás az EADS zászlaja alá tartozó Eurocopter is érdekelt. Az Eurocopter korábbi nyilatkozata alapján ez a beszerzés az eddigi legnagyobb dél-amerikai üzletük. A menetrend szerint az első gép átadására már jövőre sor kerülhet.
Mindezen megállapodások formalizálására Sárközy elnök küszöbön álló, szeptember 7-i látogatása során kerül majd sor.