|

Ténylegesen megkezdődött a RERP program

Az USAF szállító repülőgépeit, pontosabban a C-5B és C flottát érintő átalakítás – amely a RERP (Reliability Enhancement and Re-engining Program) nevet viseli – a mai napon megkezdődhetett az első, #83-1258 számú példány tegnapi érkezésével.

Érkezik a #83-1258-as, hogy megkezdhessék a munkálatokat

Érkezik a #83-1258-as, hogy megkezdhessék a munkálatokat ,

A munkálatokat a Lockheed Martin egyik üzemében végzik, amely a georgiai Marietta déli részén található Dobbins bázison épült. A program során több mint 70 főbb változás éri a gép sárkányszerkezetét, illetve fedélzeti rendszereit. A program egyik alappillére a General Electric CF6-80C2 hajtómű, mely 229 alkalmazó által felhalmozott 228 millió üzemóra alapján igen megbízható konstrukció. (Érdekességképpen: ilyen hajtóművek találhatóak az Air Force One szárnyai alatt is.) A hajtómű 22%-os tolóerő-növekedést jelent a régi modellel szemben, 30 százalékkal rövidebb felszálló úthosszt és 58 százalékkal nagyobb emelkedőképességet biztosítva az óriásnak.

A pilótafülke már így néz ki

A pilótafülke már így néz ki ,

„Két év óta készülünk erre a napra, mely számos álmatlan éjszakát okozott eddig.” – mondta Lorraine Martin, a Lockheed Martin C-5 programjának vezérigazgatója. „A gyár és a munkásaink készek a munkálatokra. A gép megérkezett, hogy jövőre már C-5M jelzéssel szelje az eget az USAF flottájában.”

Hagy szóljunk pár szót az első áldozatról. A #83-1258 számú példány a delaware-i Dover bázison állomásozott korábban, ez a gép volt az első C-5B, 1985-ben gördült ki a gyárból.

C-5M Super Galaxy

A C-5M program két részbál áll: AMP és RERP. A gépek először az AMP (Avionics Modernization Program) keretében vadi új avionikai rendszereket kapnak, pilótafülkéjük teljesen megújul, 21. századi kialakítású lesz. Ezen az átalakításon a flotta fele már átesett. A RERP csak most kezdődik, a program tartalmazza az önvédelmi rendszerek modernizálását, illetve továbbiak beépítését, a hajtóművek teljes cseréjét és a szerkezeti elemek átvizsgálását és szükség esetén megerősítését, cseréjét is. A konkrétan megfogalmazott cél az üzembiztonság javítása és a 21. századi technológiai színvonal elérése.

Jól látszanak az új General Electric hajtóművek

Jól látszanak az új General Electric hajtóművek ,

Az átalakítás során 52 C-5M (49db C-5B, 2db C-5Cs és egy C-5A) készül el 2016-ig (ebben benne vannak a már kész 3 prototípus is). A munkálatok az első példányok esetében 13 hónapig tart majd, ezt a későbbiekben 8 hónapra kívánják redukálni. Az átalakítás végeztével a Super Galaxyk magasabbra, gyorsabban, messzebb és többet szállíthatnak majd, mint a korábbi C-5-ösök.
Ezt demonstrálandó az egyik C-5M prototípussal a Dover-Incirlik (Törökország) útvonalat – 18 raklappal (41 tonna teher) a raktérben – két nap alatt lerepülték vele (leszállás és légi utántöltés nélkül) a korábbi 3 nap helyett, sőt spóroltak 13 tonna kerozint.