|

Szerkezetkész az első EuroHawk

A Northrop Grumman kaliforniai Palmdale-ben található üzemében elkészültek az első EuroHawk összeszerelésével. Az európai EADS konzorcium közreműködésével készülő HALE (high altitude long endurance — nagy magasságú, hosszú járőrözési idejű) pilóta nélküli felderítő légijármű prototípusán tovább folyik majd a munka, a végszereléssel előre láthatóan októberre lesznek kész.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy minden igyekezet ellenére a decemberi szűzfelszállás határidejét sem tudják tartani, így az jövő év januárjára tolódik. A gond csak az, hogy már így is hat hónap késésben vannak az eredeti határidőhöz képest.

RQ-4 Global Hawk High Flight

Egy több mint 730 millió dolláros üzlet során Németország öt EuroHawk repülőgépet rendszeresít. A gép az USAF által is megrendelt RQ-4B Global Hawk Block 20 továbbfejlesztett változata, a típus agyát az EADS Defence&Security részlegének SIGINT (Signals Intelligence) elnevezésű szoftver alkotja. Olyan szenzorokat fog kapni a típus, amellyel felderítheti az ellenséges elektronikai és kommunikációs hírszerzéssel foglalkozó radarokat és más kisugárzást kibocsátó objektumokat. Továbbá az európai konzorcium szállítja a gépek irányítóközpontját, amely ugyanolyan lesz, mint amit az USAF is használ. A gépek mellé három irányítóközpont, illetve a szükséges indító, karbantartó, tesztelő és egyéb egységek érkeznek Európába.

RQ-4 Global Hawk US Navy

Jelenleg a Global Hawkot csak az Egyesült Államok alkalmazza (USAF, US Navy, NASA), de a közeljövőben várható kanadai, ausztrál és dél-koreai megrendelés is a típusra, valamint a NATO is tervezi egy közös, Global Hawkokból álló flotta felállítását. A gépek több mint 20 kilométeres magasságban repülhetnek, 555km/h sebességgel és akár 30 órás bevetéseket is teljesíthetnek. A németek által vásárolt gépek 2011-14 között, egyes vélemények szerint még ennél is később állhatnak szolgálatba, leváltva az öregedő Dassault Atlantic típust.

RQ-4 Global Hawk Cutaway