|

India partnert keres

Na, nem azért, mert magányos, hanem mert turbópropelleres kiképzőgépet kíván kifejleszteni. A gép jelölése már megvan: Hindustan Turbo Trainer-40 (HTT-40).

Az alapkiképzésen átesett tanoncok jelenleg a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) által kifejlesztett és gyártott Hindustan Piston Trainer-32 (HPT-32) Deepak típuson repültek. A kiöregedő Otto-motoros gépeket szintén hazai gyártású, de turbópropelleres típussal kívánják felváltani. Körbenéztek hát a piacon és árajánlatot kértek 200 gépre minden szóba jöhető gyártótól. Az Újvilágból a brazil Embraer a Super Tucanoval és az amerikai Raytheon a T-6 Texan II-essel nevezhet. Európában a német Grob Aircraft Company a G-120TP típussal száll ringbe, valamint a svájci Pilatus a PC-21-essel. Ázsiából egyedül a Korea Aerospace Industries KT-1-ese jöhet számításba.

A Grob 120 Otto-motoros variánsa

A Grob 120 Otto-motoros variánsa ,

A népes tábor mindegyike kapott felkérést Indiától, aki türelmetlenül várja az ajánlatokat. A győztessel szemben a legfontosabb kikötés a teljes technológiai transzfer, vagyis hogy a HAL gyárthassa a gépeket. Továbbá előírás még a katapultülés, „üveg” pilótafülke, behúzható futómű, valamint modern navigációs berendezések megléte. Van még egy érdekes elvárás is, India ragaszkodik az egymás melletti üléselrendezéshez. Az egyetlen baki az, hogy a Grob gépén kívül az összes megnevezett típus pilótafülkéje tandem elrendezésű.

T-6A Texan II

Az első példányoknak 2013 környékén már szolgálatba kellene állniuk, ekkorra érik meg a HPT-32-esek leváltása. Kíváncsian várjuk, hogy melyik konstruktőr vállalja be a gépe átalakíttatását. Bár van egy dolog, amivel minden probléma áthidalható: a pénz…