Hát persze, hogy lesz, de még milyen! A napokban tartották az észtek légierejük fennállásának 90. évfordulóját. Az esemény alkalmából Jaak Aaviksoo védelmi miniszter mondott pár szót törekvéseikről és az észt jövőről.
Az észtek nem büszkélkedhetnek valami nagy légi potenciállal, jelenleg 2 darab L-39 Albatros kiképző/könnyű támadó repülőgéppel és 4 darab R44-es helikopterrel rendelkeznek, valamint Észtország tagja annak a 12 nemzetet tömörítő vállalkozásnak is, aminek gyümölcseként 3 darab Boeing C-17 Globemaster III-ast üzemeltet majd Pápán. Az első gép hivatalos átadására július 27-én, hétfőn kerülhet sor a Pápai bázison.
Látható tehát, hogy ekkora és ilyen összetételű gépparkkal nehezen biztosítható az ország légterének szuverenitása, így Észtország légterét (a másik kettő, hasonló cipőben járó Balti állammal egyetemben) a NATO-tagállamok látják el folyamatos rotációban (már aki képes rá, hazánk például nem és a jövőben előre láthatólag nem is lesz), jelenleg a cseh Gripen a soros.
„A Balti államok légterének védelmét egy közös légvédelmi rendszer létrehozásával próbálja a három rászoruló nemzet a jövőben biztosítani”- mondta a védelmi miniszter a július 17-i ünnepségen.
„A három szomszédos ország légterének védelme érdekében egy tízéves program keretében egy közös közepes hatótávú légvédelmi rendszer és egy szintén közös légiflotta kerül létrehozásra.”
Az Ämari Légibázison tartott ünnepség keretében bemutatót repültek a Baltikumot védő cseh Gripenek, valamint az USAF egyik B-52 Stratofortress típusú stratégiai nehézbombázója is.