|

Párizsi vegyes felvágott (június 18-ai adag)

A napokban (június 15-21.) rendezik meg Le Bourget-ban a Paris Air Showt. Mint azt már megszokhattuk, ilyenkor sor kerül több új típus bemutatására és szerződések aláírására is. Lehetőségeinkhez mérten megpróbáljuk informálni ezekről kedves Olvasóinkat!

General Electric GEnx engine cutaway

A Boeing megerősítette, hogy leszerződött a General Electric-kel a GEnx hajtóműcsalád példányainak szállításáról a KC-X tenderen indított gépek számára. A Boeing 767 vagy a 777-es polgári utasszállítón alapuló tankerek így a fejlesztés alatt álló, a 787-es és 747-8-as típus számára készülő újgenerációs hajtóműveket kapják, melyek a legmodernebb technikák alkalmazásával erősebbek, könnyebbek, környezettakarékosabbak és nem utolsó sorban csendesebbek a korábban alkalmazott erőforrásoknál.

General Electric GEnx engine in pieces

Párizsban idén nagy szerepet kap a terrorizmus elleni harc és a szükséges eszközök. Az aszimmetrikus összecsapások napjaink egyik legnagyobb kihívását jelentik a fegyveres erők számára. Korábban beszámoltunk róla, hogy a US Air Force és a US Navy is rendszeresít erre alkalmasabb, olcsóbban üzemeltethető gépeket. A texasi székhelyű, civil tulajdonú Air Tractor Inc. kiállított egy „Air Truck” elnevezésű turboprop gépet. A masina egyszerű alapokon nyugszik, így eléggé puritán külsőt kapott, de a célnak valószínűen megfelel. Az Embraer Tucano és a Beechcraft T-6 ellenfelének szánt gép nem rendelkezik beépített fegyverzettel, szárny- és törzsalatti felfüggesztési pontjain gépágyúkat, irányítatlan rakétablokkokat, valamint „buta” bombákat hordozhat.

Air Truck

Az EADS növelni szeretné befolyását az észak-amerikai védelmi piacon. Ez ügyben már eddig is tettek lépéseket, hisz elnyerték a 322 könnyű, többfeladatú helikopter gyártásáról szóló szerződést (ez 1,7 milliárd dollárt hozott a konyhára), valamint versenyben vannak a tanker-tenderen is az A330-200-ason alapuló KC-30-al. Ha ezt sikerülne elnyerniük, 35 milliárd dollár ütné a markukat. Legfőbb amerikai partnerük a Northrop Grumman, mely céggel együttműködve neveznek be a tenderekre.

Ralph Crosby, az EADS védelmi szektorának vezetője a Paris Air Show-n elmondta, a cég a következő évben az észak-amerikai védelmi szektorban háromszoros bevétel-növekedésre számítanak, mely így elérheti az 1,5 milliárd dollárt.
Azonban a gazdasági válság betehet nekik, már így is csökkenteniük kellett a tengerentúli befektetésekre szánt összeget 500 millió dollárra.

A Thales bejelentése alapján a cég reméli, hogy még idén sikerült befejezni könnyű többfeladatú rakétájuk (LMM) fejlesztését, melyet elsősorban a Brit Királyi Haditengerészet új AW159 Lynx Wildcat harci helikopterei számára készítenek.

AW159 Lynx Wildcat LMM rakétákkal

AW159 Lynx Wildcat LMM rakétákkal ,

A rakétákkal kisebb járőrhajókat, esetleg terroristák vagy kalózok által vezetett csónakokat lehet majd hatékonyan megsemmisíteni, valamint partraszálló hadműveletek esetén a katonákat lehet majd fedezni velük. A rakétát kétfokozatú hajtómű röpíti a cél felé, melyet 3 kg-os robbanófejével pusztíthat el. A találati valószínűséget a lézeres közelségi gyújtó segíti. Egy helikopter előreláthatólag 14 darabot szállíthat majd a fegyverből.
A tervek szerint az első sorozatgyártott példányt 2011-ben szállíthatják le a megrendelőnek.

A Northrop Grumman szeretné nemzetközi piacra vinni AESA radarját, melyet eddig nem engedett neki az Egyesül Államok kormánya. A radart eddig csak az amerikai haderő harci gépei kaphatták meg, most azonban szeretnék eladni külföldi légierőknek is. Konkrétan a következő típusokat jelölték meg: Mitsubishi F-2, Saab JAS-39, Lockheed Martin F-16, Aermacchi M346. A legnagyobb esély az külföldi légierőknél alkalmazott F-16-osok számára való eladásra van a cég szerint, mivel ezekhez a gépekhez alkalmazták eddig a legtöbbet a radart.

Tavaly decemberben Brazília 50 darab EC725 típusú helikoptert vásárolt 1,9 milliárd értékben a Eurocopter konzorciumtól. A helikoptereket Brazíliában szerelik majd össze. Konkrétan a Helibras egyik üzemben, melyben egyébként az Eurocopter 45%-os részesedéssel rendelkezik. Az európai cég vezetője elmondta, hogy reméli, hogy a brazilok képesek lesznek 10 éven belül saját helikopter kifejlesztésére, így a Helibras elsőszámú exportőrré válhat a dél-amerikai régióban helikoptereket tekintve.

Olvasd el első és második nap eseményeit is!