Újabb reménysugár villant fel a japánok számára, reménykedhetnek, hogy feloldják számukra az F-22A Raptor exporttilalmát. A szenátorok is támogatják Japán azon javaslatát, hogy „butított” elektronikájú ötödik generációs vadászgépet vásároljanak.
Részlet a 2009. 23. heti Hírhalomból: „A Reuters információi szerint Japán még nem tett le az F-22-es megvásárlásáról. 40-60 repülőgéppel szeretnének ellátni két századot. A gépek eladását a bennük rejtőző szupertitkos elektronikai összetevők miatt az USA nem engedélyezte. Japán most azzal az ötlettel állt elő, hogy beszerezne „butított” elektronikával gyártott Raptorokat is, sőt az átalakítások költségét is állná. Az Egyesült Államokban jelenleg vizsgálják a csökkentett képességű változat létrehozásának lehetőségét.”
A Amerikai Egyesült Államok Légierejének kalkulációi szerint a butított gépek darabára az átalakítások miatt elérheti a 250 millió dollárt is. Ez még a Raptor mércéjével mérve is drága, hiszen jelenleg 140-150 millió dollár körül mozog egy darab „hagyományos” F-22A ára. A jelek szerint Japán még így is hajlandó lenne a Raptor megvásárlására, hogy fenntartsa térségbeli technikai fölényét.
Daniel Inouye szenátor levelet írt Japánnak, melyben kifejtette, hogy mi alapján kalkulálták az árat, valamint támogatásáról biztosította az ázsiai országot. Reméli, hogy sikerül rábeszélni a US Air Force embereit, hogy oldják fel az F-22-es exporttilalmát az olyan közeli szövetséges államok számára, mint Japán és Ausztrália.
Az átalakított Raptor gyártását 4-5 éven belül megkezdhetik, az első gépek szállítására 9 éven belül sor kerülhet, ha minden klappol majd. Az viszont még nem világos, hogy a helyi gyártást is engedélyezik-e a japánoknak, avagy meg kell elégedniük az amerikai gyártmánnyal.
httpv://www.youtube.com/watch?v=3AxNMF5PwIk
Japán, látva, hogy van még esély a Raptor rendszeresítésére elhalasztotta a McDonnell Douglas F-4EJ Kai Phantomok leváltását célzó F-X tendert, melyen az Egyesült Államok az F-35 Lightning II típussal indulna. A döntést a 2011-es kötségvetési év kezdetéig, azaz április 1-éig tolták, remélvén, hogy addig sikerül meggyőzniük az USA-t, hogy gondolja újra a Raptor exportját és oldja fel a tilalmat.
Eredetileg a 2010-es költségvetési év kezdetekor indította volna az 50 darab vadászgép beszerzése kiírandó versenyt, melyre a Lockheed Martin „lopakodó” termékein túl meghívták a Boeing F/A-18E/F Super Hornetet és F-15SE Silent Eagle-t, a Eurofighter Typhoont és a Dassault Rafale-t. A legesélyesebb a csökkentett észlelhetőségű gépek között mégiscsak a „vérbeli lopakodó vadász”, azaz a F-22 Raptor, azonban ha Japán nem kaphatja meg a szupertitkos technikát, akkor lehetséges, hogy az európai vadászbombázó mellett dönt.