|

(Még mindig) Türelmetlen franciák

Az A400M igásló sokak számára okoz bonyodalmat, nemrég beszámoltunk róla, hogy a program késése miatt a franciák is elkezdtek más megoldások felé kacsintgatni.

Azonban az akkor kinézett C-17 Globemasterek talán túl nagynak bizonyulnak a réskitöltéshez. Emiatt a 3 BigMac helyett (vagy esetleg azok mellett) Franciaország egyelőre nem tisztázott darabszámban Lockheed Martin C-130J közepes szállítógép beszerzésére/lízingelésére készül. További lehetőség a CASA C-295 szállítógépek beszerzése vagy bérlése, az AN-124 lízingelése, vagy az A330MRTT-flotta (multirole tanker transport) beszerzésének előrehozása, sürgetése. Felmerült 10 darab C-160 Transall modernizációja is, mivel az öregedő gépeket lassan kik kellene vonni, de így néhány példány kihúzhatná 2014-ig is.

C-130J

C-130J ,

Az A400M jelenleg további három hónapos csúszással néz szembe a hajtóművezérlő-rendszer körüli bonyodalom, valamint a megrendelők és a gyártó vitája miatt. Az egyeztetések folynak, de a június végére várható döntés(ek) valamelyik félnek fájni fognak. A várható végkimenetelek között található a költségvetés átdolgozása, megrendelések visszamondása, valamint legrosszabb esetben a program törlése.

Jövő hétre várható egy NATO-találkozó is, ahol megoldást keresnek a problémára, amely valószínűleg pénzbüntetés kiszabása lesz a gyártó számára. Mindenesetre azt már sugallták a franciák, hogy a gyártó ne is várja, hogy az eredetileg igényelt 50 darab A400M-et megrendelik.

Az EADS reményei szerint első prototípus még ebben az évben levegőbe emelkedhet, az illetékesek szerint a TP400-as hajtómű tesztjei kitűnő eredményeket mutatnak.