Nagy az öröm a Saab háza táján! Nem, nem kell exportsikerre gondolni, ennél azért kisebb jelentőségű esemény történt a tegnapi nap folyamán: a Gripen Demonstrator átlépte a hangsebességet utánégető használata nélkül (szupercirkálás-supercruise).
A továbbfejlesztett Griff a svéd gyár tesztpilótájával, Magnus Ljungdahllal a katapultülésben 8500 méter magasságban a Balti-tenger felett repülve elérte az 1.2 Mach-ot forszázs nélkül.
„A tenger felett, 28000 láb magasságban repülve léptem át a hanghatárt és egészen Mach 1.2-ig gyorsult a gép. Ezután tartottam ezt a sebességet, amíg el nem hagytam a teszt helyszínéül kijelölt körzetet.”-nyilatkozta a pilóta, aki a sikeres repülést a Saab tesztközpontjából indulva és ugyanide érkezve hajtotta végre.
„Fontos mérföldkő ez az esemény a Gripen életében, mivel bebizonyítottuk potenciális vásárlóinknak, hogy gépünk képes a szupercirkálásra.”-mondta Bob Kemp, a Gripen International értékesítési igazgatója. „És tettük mindezt úgy, hogy a mai nap és a gép nyilvános bemutatkozása között csak kilenc hónap telt el. Ez egyedülálló teljesítmény!”
A gépről egyébként mostanában nem sokat hallani. Az ősz folyamán több, mint 40 tesztrepülést hajtott végre, ezek során a gép repülési jellemzőit vizsgálták főképp nagyobb tömegű függesztménnyel alacsony, valamint közepes sebesség- és magasságtartományokban.
Idén a nagy sebességű és magasságú repülések során fogják ugyanezen tényezőt tesztelni.
A Gripen Demonstratorról bővebben itt, az első repüléséről itt olvashatsz további érdekességeket.
Marketingduma. Gondolom csupasz géppel, félig teli tartályokkal 1,2 Mach… Ez nem szupercirkálás. Az mondjuk 1,6 Mach, tartósan, illetve szerintem még forduló is belefér komolyabb sebességvesztés nélkül.
Szerinted a Mig-35ös a Rafale az F-16os tudja ezeket???Nagyon szeretitek leszólni a Gripent pedig amire tervezték azt tökéletesen teljesíti és nem állandóan az F-22 F-35 és a Tájfunnal pedálozni!!!Mert ha kitör egy háború és szétbombázzák a reptereket akkor ezek a gépek meghaltak,de a Gripent lehet üzemeltetni az erdőből is!!!Megmutatkozott h a gerilla hadviseléssel fel lehet venni a küzdelmet a csúcstechnika ellen!!!Azt h 1.2 Machal lépte át utánégető nélkül még a Raptor gyilkosnak kikiáltott Szu-35 sem tudja pedig mindenhol azt dicsőítik és a Gripent meg könnyű célpontnak állítják be!De ez majd úgy is kiderül!!!
A jelen kor nagy tolóerővel megáldott gépei (Raptor, Lightning II, Eurofighter, Szu-27) közül több is képes rá, az F-22-es és az F-35-ös fejlesztésénél kifejezetten szempont volt, tetemes külső függesztménnyel pedig csak a Raptor tudná megcsinálni…
És ne feledjétek, hogy a Gripenek hajtóműve nem túl izmos… Most örülhetnek, mert sikerült felnőniük a feladathoz.
A marketing pedig kell, ha meg akarják menteni a Saab gyártókapacitását és nem akarnak beszállítói szintre redukálódni.
És amúgy tényleg egyedülálló, hogy egy tesztelésre épített példány bemutatkozása után 9 hónappal már szupercirkálást hajtott volna végre.
Ettől a kis géptől nagyon jó teljesítmény ez is. És összehasonlítani nagyobb teljesítményű kéthajtóműves típusokkal teljesen felesleges. Az F-16 az örök favorit mindenhol. Igaz nagyobb a kapacitása,bla bla.. és még sorolhatnánk. A régi F-16 A/b se volt olyan tökéletes még az elején. A grippennek is át kell esnie ezen a fejlődési szakaszon hogy tökéletesen kiforrjon.