|

Zöld jelzés az új Hiúz-hajtóműnek

Megkapta az Európai Légügyi Hatóság (EASA) engedélyét a brit Future Lynx program számára kiválasztott hajtómű.

A Light Helicopter Turbine Engine Company (LHTEC) által kifejlesztett CTS800-4N típusú helikopter-hajtómű a Future Lynx program számára készül. Az első példányt még áprilisban elküldték tesztelésre a gyárnak. A próbák jól sikerültek, és az új hajtómű megkaphatta az EASA engedélyét.

Az LHTEC a Honeywell és a Rolls-Royce vállalatok közös tevékenységéből jött létre, 50:50 százalékos részesedésekkel.

hr_future_lynx_aim.jpg
Future Lynx egy grafikán

Ken Roberts, az LHTEC egyik vezetője elmondta, a mostani lépés sokat dob a Future Lynx program ütemén. „Bebizonyosodott, hogy a két cég együttműködése sikeres volt, és a rengeteg munkaóra sem ment kárba. Most már csak karnyújtásnyira vagyunk a teljes sikertől!”

A CTS800-4N teljesen digitális irányítású, vagyis FADEC rendszerű vezérléssel rendelkezik, mely által jelentősen csökken a pilóták munkamennyisége. Kiváló teljesítményt nyújt magaslati és forró levegőben is, valamint rendkívül megbízható, ritkán fordul elő meghibásodás vele. Fogyasztása is jó, ez a mai üzemanyagárak mellett igen jó pont.
Jelenleg a Sikorsky által fejlesztett X2 jelzésű, nagy sebesség elérésére tervezett helikopter-prototípusban is ez a hajtómű működik.

A Future Lynx program a Brit Hadsereg és Haditengerészet Lynx helikoptereit hivatott leváltani. Jelenleg 2011-re tervezik a szolgálatba állítást, ezt valószínűleg sikerül is tartani.