|

Leopard 1

Bevezető

Leopard 1 alap-harckocsi a németek által tervezett és gyártott harckocsi, melyet 1965-ben állítottak szolgálatba, s melyet több más ország is rendszeresített.

A közös francia-német tervezési folyamat az 50-es években vette kezdetét, de az együttműködés végül megszakadt, s a végleges terveket a Bundeswehr megrendelése alapján készítették el.
Összesen 6485 db Leopardt gyártottak, melyek közül 4744 db harctéri, 1741 db pedig légvédelmi, illetve műszaki harckocsi.

1990 óta, e harckocsit, a legtöbb rendszeresítő állam hadseregeinek második vonalába helyezték. A német hadseregben a Leopard 1 szerepét utódja a Leopard 2 vette át.

A Leopard 1 harckocsit a következő államok rendszeresítették: Németország, Dánia, Belgium, Hollandia, Norvégia, Ausztrália, Brazília, Egyesült Arab Emirátusok, Kanada, Chile, Görögország, Olaszország, Törökország.

07

Történet, fejlesztés

A németek mindig is híresek voltak kiváló tankjaikról, így azt gondolhatnánk a Leopard nem más, mint a Párduc és Tigris szériák technológiai felturbózása. Logikusnak tűnhet, de csak félig igaz.
A német fegyverletétele után a Szövetségesek gondoskodtak a katonai termelőüzemek leszereléséről, így a németeknek mindent a tervezőasztaltól kellett kezdeniük. A tervezések során természetesen figyelembevették a Párduc széria jellezőit, tulajdonságait is.

A Leopard program 1956 novemberében vette kezdetét. Az új tankkal kívánta a német vezetés lecserélni, az akkora már elavult M47 és M48 Patton harckocsikat.

1957 nyarán közzétették a kezdeti elvárásokat: az új harckocsi súlya nem lehetett több 30 tonnánál, tömeg-teljesítmény arányának legalább 30 LE/t kellett lennie, 20 mm-es páncéltörő lövedéket bármely oldalának fel kellett fognia, továbbá vegyi és nukleáris támadásokkal szemben is védelmet kellett nyújtania a személyzet számára. Főfegyverzetként 105 mm-es löveget határoztak meg (a brit L7A3 105mm-es huzagolt csövű ágyút választották), s legalább annyi muníciót kellett szállítania, mint az amerikai tankok. A mozgékonyság fontosabb szempont volt, mint a tűzerő; a páncélzat még a tűzerőnél is lényegtelenebb kérdésként kezelték.

A franciákat érdeklődését igencsak felkeltette a program, hiszen a saját AMX 50 programjuk épp akkoriban fuccsolt be. Így nem is volt meglepő, hogy 1957 nyarán, Nyugat-németország és Franciaország fejlesztési együttműködést kötött, egy új harckocsi fejlesztésére. A programban három német (Arbeitsgruppe A, B and C) és egy francia fejlesztőcsapat vett részt, s mindegyik csapatnak 2 prototípus előállítása volt a feladata. 1958-ban Olaszország is csatlakozott a programhoz.

1960-ban több prototípust tesztelést is elkezdték. Német A csapat: Porsche Model 734, a B csapat nagyobb típusú ágyúval látta el harckocsiját. A C csapat igencsak futurisztikus harckocsit álmodott meg, ráadásul nem is készült el időre a prototípus.

Ezen első prototípusok véglegesítése előtt – 1959-ben – elhatározták a németek, hogy egy második tervezési fázisba kezdenek, mely keretében továbbfejlesztik a modelleket.

1963-ban a Porsche-féle 2. prototípus tervét fogadták el, de jó néhány ponton módosították: új tornyot kapott, és a motorteret is bővítették, megemelve a test hátulját, és a motor fölé helyezték a hűtőradiátorokat.

1962-ben a franciák előrukkoltak saját modelljükkel, az AMX-30-val. 1963-ban a franciák és a németek is saját modelljeik gyártása mellett tették le a voksukat, így a közös harckocsi csak álom maradt. A franciák az AMX-30-at, a németek, pedig a Leopard 1-et fejlesztették ki.
Olaszok először saját harckocsit akart építeni, de végül úgy döntöttek, hogy inkább az amerikai M60A1-et rendszeresítik, majd később ők is megvették a Leopard 1 licencet.

1963-ban kötötte meg a szerződést a Német Szövetségi Köztársaság a müncheni Krauss-Maffei és a kieli Krupp-Mak cégekkel. Az előbbi cég gyártotta a harckocsit, az utóbbi pedig a páncélozott műszaki járműveket. 1965-ben gyártották le az első sorozatot.

A Leopard a 60-as években született harckocsi, így erős páncélzattal és fegyverzettel látták el, igaz nem olyan erőssel, mint a szembenálló szovjet tankokat

DM-ST-88-08132

Típusváltozatok

Leopard 1:

L1

A Leopard 1 egy hagyományos elrendezésű harckocsi, ennek megfelelően a torony a test középen helyezkedik el, a 830 lóerős, V-10-es MTU diesel-motor pedig hátul, hosszában, melyet egy tűzálló fal választ el a legénységtől.
A vezető elől, jobb oldalon foglal helyet, tőle balra található a lőszertároló, melyben 42 db 105mm-es lőszert raktároznak. A toronyban jobb oldalon foglal helyet az irányzó, kinek egy periszkóp áll rendelkezésére, mögötte ül a parancsnok, akinek munkáját 8 periszkóp segíti. A töltő, pedig lövegtől balra helyezkedik el, aki két periszkóp segítségével kémlelhet ki a tankból.
A löveg fölötti “doboz” az 1950–es, 60-as évek éjszakai harcainak kelléke: aktív infravörös éjjellátó berendezés sugárvetője és egy hatalmas fényszóró egyben, tehát a szerkezet egyaránt működött infra és látható tartományban is!
Infra tartományban 1200 méterig, míg a látható fény tartományban üzemelve 1500 méterig volt hatásos.

Leopard 1A1 és altípusok:

L1A1

Az első sorozat után kisebb módosításokat hajtottak végre a harckocsin, s a következő 3 sorozat az 1A1 jelzést kapta. A módosítások keretében beépítettek egy lövegstabilizátort, melynek segítségével mozgás közben is pontosabban tüzelhettek, másrészt az irányzó is célon tudta tartani a löveget. E mellett hőkiegyenlítő köpennyel látták el a lövegcsövet, illetve felszerelték a jellegzetes – kumulatív lövedékek elleni védelmet növelő – kötényt is.

1974 és 1977 között minden az első sorozatban legyártott harckocsit 1A1A1 standardok szerint alakították át, mely keretében a Blohm & Voss által fejlesztett – kiegészítő – páncélzattal látták el a tornyokat.
1980-as években újabb változtatást hajtottak végre az addig hadrendbe állított egységeken. Az első Leopard 2-esekről szintén felújításkor leszerelt PZB 200 éjjellátó berendezéseket szerelték fel a torony jobb felső részére. A módosítás következtében Leopard 1A1A2 nevet kaptak.
A SEM80/90-es digitális rádiókkal felszerelt 1A1A2 harckocsi 1A1A3 típusszámot kaptak.

Leopard 1A2:

L1A2

Az ötödik sorozat 1972 és 0974 között leszállított első 232 harckocsija tartozott e változathoz. A tornyot erősebb páncélzattal látták el, s természetesen felszerelték a korábbi típusokba épített fejlesztésekkel. A parancsnok és az irányzó jobb éjjelátót kapott. Mindezek mellett továbbfejlesztett légkondicionálóval látták el a harckocsit.

Leopard 1A3 és altípusai:

L1A3

Az ötödik sorozat további 110 harckocsiját új – üreges páncélzattal és ék alakú lövegpajzzsal felszerelt – toronnyal szerelték fel. E változtatások eredményeként amellett, hogy nem karült több páncéllemez a tankra, majd felével nőtt a harckocsi védelmi szintje, másrészt megnőtt a toronyban található küzdőtér belterülete.
A parancsnoki állást egy TRP-2A független optikai irányzékkal látták el

1A3A1: utólag egy PZB 200 éjjellátóval felszerelt Leopard 1A3-s tankok elnevezése.
1A3A2: utólag SEM80/90 digitális rádióval felszerelt Leopard 1A3 változat elnevezése.
1A3A3: előbbi két fejlesztéssel ellátott 1A3 harckocsik megnevezése.

Leopard 1A4:

L1A4

Az 1974-től leszállított hatodik sorozat, mely 250 harckocsit foglalt magába, külsőre megegyezett az 1A3-s típussal, de új, digitális számítógépes tűzvezető rendszert kapott:, mely keretében az irányzó egy EMES 12A1 optikai irányzó-berendezést, a parancsnok pedig egy PERI R12 éjjellátóval kombinált optikai periszkópot kapott. A további berendezések miatt a harckocsiban tárolt lőszermennyiség 55 darabra csökkent.

Leopard 1A5:

L1A5

Az 1980-as években indított fejlesztési program keretében a rendszerben, vagy tartalékban tartott Leopard 1A1-eseket (illetve altípusait) új, nagy hatékonyságú tűzvezető rendszerrel és hatékonyabb éjjellátó illetve rossz időben is használható felderítő berendezésékekkel akarták felszerelni.
E rendszerek még a legnagyobb toronnyal elátott típusok esetén is sok helyet vettek volna el, így úgy határoztak, hogy a korábbi modellekből indulnak ki.
Végül egy teljesen új torony beépítése mellett döntöttek, amelyben elférnek az új rendszerek, valamint a lőszertároló is átkerült a vezető bal oldala mellől a torony megnyújtott hátsó, elszeparált részébe.
Mindezek mellett a tornyot felkészítették a Leopard 2 120mm-es simacsövű lövegjének beépítésére, noha erre végül is nem került sor.

1983-ban a Leopard 2 EMES 15 tűzvezető rendszeréből továbbfejlesztett EMES 18-at választották az 1A5 típus számára, lézeres távolságmérővel és infravörös képalkotóval. Új, leválóköpenyes szárnystabilizált, páncéltörő lőszert rendszeresítettek.
1987-től kezdve szinte az összes államban rendszerben álló Leopard 1-esen végrehajtották a Leopard 1A5 módosításait, így ez tekinthető a „standard” Leopard 1-esnek az 1990-es években, illetve utána.

1A5A1: digitális SEM80/90 rádióval felszerelt változat.

Leopard 1A6:

06

Egy Leopard 2-es 120 mm-es lövegét építették egy Leopard 1A1A1-be, valamint erősebb kiegészítő páncélzatot szereltek a toronyra, így született e típus. A programot végül 1987-ben felfüggesztették, mivel a Leopard 1A5 olcsóbb és sikeresebb megoldásnak bizonyult.

Egyéb változatok:

AVLB

Az egyik legismertebb Leopard 1 alvázára épülő műszakijármű a Bergepanzer, önjáró légvédelmi gépágyú közül pedig a Gepard. Számtalan hídvető és harckocsimentő is a kivont Leopard 1-esek alvázát használja. Mint például a kanadai hadseregben használt Beaver hídvető.

Taurus

Specifikációk

Leopard 1A5 (alaptípus)

Alapadatok:
Hossz: 9.54 m (ágyúcső előre néz), anélkül: 6,94 m
Szélesség: 3.37 m, oldalszegély nélkül: 3.25 m
Magasság: 2.4 m
Súly: 42.4 t
Személyzet: 4 fő (parancsnok, irányzó, töltő, vezető)
Motor: MTU B 838 Ca-M500, 37.4 literes, V-10-es Diesel-motor, 830 LE
Teljesítmény-tömeg arány: 19.7 le/t
Sebesség: 65 km/h (műúton)
Hatótávolság: 600 km (műút), 450 km (terep)

Páncélzat és fegyverzet:
Páncélzat: hegesztett acéllemezek, RHA, vastagság: 70 mm (maximum), 10 mm (minimum)
Elsődleges fegyverzet: 105 mm-es L7A3 huzagoltcsövű löveg
Másodlagos fegyverzet: 1db 7.62 mm-es koaxiális géppuska, 1 db 7.62 mm-es légvédelmi géppuska, 2 x 4 füstgránátvető

Muníció:
55 db 105 mm-es lövedék
5,500 db 7.62 mm-es lőszer

09

Képek

01

04

03

Felhasznált irodalom

http://hu.wikipedia.org/wiki/Leopard_1
http://science.howstuffworks.com/leopard-1-main-battle-tank.htm
http://www.inetres.com/gp/military/cv/tank/Leopard1.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_1
http://bop.agria.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=165&Itemid=33

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.