Az olaszok tavaly nyáron nyomták le az EADS-ot az amerikai, Joint Cargo Aircraft (JCA) tenderen. A C-27J Spartan az EADS CASA C-295-öst utasította maga mögé. Azóta már túlesett a szűzfelszálláson az amerikaiaknak szánt első C-27J, ideje megszervezni az amerikai gyártást, csakhogy van egy kis kavar…
A JCA tenderben a légierő és a hadsereg szerez be egységes, harctéri körülmények között használható szállítógépet. A 2 milliárd Dolláros tender megnyerése 78 gép szállítására kötelezi az olaszokat. A gép kapcsán a különleges alakulatok számára speciálisan légi támogatására átalakított gép javaslata is felmerült. Pont a napokban írtunk erről.
Az amerikaiak mellett már másokat is meggyőzött
Rendelés tehát már van, amerikai gyártó partner viszont még nincs. A Finmeccanica csoportba tartozó, a Spartan mögött álló Alenia a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy ezidáig sikertelenek voltak a Boeing-gel folytatott tárgyalások, melyek perpillanat felfüggesztésre kerültek. Az Alenia a Boeing-gel annak a floradi Jacksonville-ben lévű üzeme kapcsán folytatott tárgyalásokat. Az észak-amerikai gyártáshoz a Boeing-et próbálták bevonni, ám az óriás túl sokat kért a részvételért.
Menetközben felreppentek olyan pletykák, hogy esetleg a helyzetet kihasználva közbeléphet a Northrop Grumman – EADS páros az alabamai Mobile-ban a tankergépük kapcsán építendő új üzemükkel. Ha a Northrop Grumman valóban fontolgatja az ajánlattételt, akkor az EADS miatt azért ott sem lennének felhőtlenek az események. Mint a bevezetőben írtuk a JCA tenderen az Alenia az EADS nevezettjét verte el, így az EADS-on belül, főleg a spanyol CASA részéről komoly ellenállás bontakozhat ki, hogy a rivális gépét gyártsák a saját helyett.
Bár az Alenia értelemszerűen új partner után kell nézzen, ha a Boeing-gel teljes sikertelenség lesz az eredmény, ám a Northtop-pal kapcsolatos híresztelések egyelőre spekulációknak minősítendők, az Alenia is tagad egyelőre.
Ugyanakkor azt nem tagadja, hogy a Boeing-gel még nem tekinti lezártnak a menetet. Az Alenia szóvívője úgy nyilatkozott, hogy az új partner keresése mellett van két további lehetőség is: kitartani Jacksonville mellett a Boeing nélkül is, illetve várni a Boeing újabb ajánlatát. Mivel az értesülések szerint a Finmeccanica elegendő helyet hagyott a manőverezésre vélhetően jelenleg a kivárás lehet az elsődleges stratégiájuk. A 14-én kezdődő Farnborough 2008 akár remek hely is lehet ezen dolgok megvitatására.
Ugyanakkor a sajtószívővő elmondta, hogy ha Jacksonville, akkor igen hamar dűlőre kell jutni a dologban, hiszen az év vége elött meg kell kezdeni az újk gyártósor építését.
Ez számomra igazából azért érdekes, mert az Alenia a Lockheed-el hozta létre a Spartant a G-222 alapjain. Vajon a Lockheed neve miért nem merült fel a gyártásra?
http://s1.hu.darkpirates.com/c.php?uid=36050