A KC-X, azaz az USAF KC-135 tankergépeinek leváltását célzó tender márciusi eredményhírdetése óta többször is írtunk a fejleményekről. Konkrétabban az egyre erősödő ellenállsáról. Amerika európai gép mellett dönt a hazai Boeing-gel szemben? Hihetetlennek tűnt. És elképzelhető, hogy a Boeing végül csak kiüti halálos ellenségét, az Airbust.
Mint ismeretes a Boeing március közepén beadta panaszát a Government Accountability Office-nak (GAO, a kormányzati beszerzéseket ellenőrző hivatal). Nos, június 18-án megérkezett a GAO vizsgálatának eredménye, ami számos pontban igazat ad a Boeing-nek. A 69 oldalas, érzékeny üzleti információkat is tartalamzó jelentésnek csak a kivonata érhető el publikusan. Ez alapján a légierő meglehetősen tisztességtelen módszereket alkalmazott a Boeing-gel szemben a Northrop javára.
Példának okáért a tender során félrevezető és nem egyforma kommunikációt folytatt a légierő. Bőszen kommunikálta az amerikai óriás felé, hogy teljes mértékben elégedettek a benyújtott javaslat kulcsfontosságú paramétereivel, aztán az eredményhírdetéskor kiderült, hogy számos ponton csak részben felelt meg a Boeing gépe. A két pályázó felé mást-mást kommunikált a fegyvernem. Például ennek az eredménye az is, hogy a Boeing egy KC-135 méretű gépet nevezett, a Northrop meg egy inkább KC-10 méretűt.
Egy másik csúnya dolog, hogy bár a tender meghírdetésében egyértelműen ki lett kötve, hogy nem járnak extra pontok a légi utántöltéssel kapcsolatos kulcsfontosságú elvárások túlteljesítésért, az ilyen téren jobban teljesítő Northrop mégis kapott valamiért.
A jelentésből kiderül, hogy a légierő ezen felül számos hibát követett el a Boeing költségeinek kiszámításakor. Mind a tervezési, mind az üzembentartási költségek tekintetében. Annak rendje és módja szerint felfelé kerekedtek az amerikai óriással kapcsolatban számolt összegek.
A GAO-ra továbbá nem tett jó benyomást, hogy a légierő nem tudta meggyőzően megmagyarázni hogyan is bizonyosodott meg arról, hogy a Northrop/Airbus gépe alkalmas a fegyvernem összes merevszárnyű gépének légi utántöltésére.
Mindezeket figyelembe véve a GAO azt javasolja a légierőnek, hogy kezdje újra a kommunikációt a két gyártóval a 179 gépre szóló, 35 milliárd Dolláros tanker tender ügyében és vizsgálja újra a Boeing javaslatával kapcsolatos költségeket.
A légierőnek 60 napja van eldönteni mit tegyen. Ugyanakkor a GAO javaslatai nem kényszerítő erejüek, mindössze azok amit a nevük is mutat: javaslatok. Amikkel azonban nem célszerű szembemenni…
Mivel a tender eredménye elég szoros volt egy a fentiek tekintetében megvalósuló felülvizsgálás könnyen meg is fordíthatja az eredményt.
A GAO jelentéssel kapcsolatos nyilatkozatában egyébként megemlíti azt is, hogy a Boeing panaszai közül többet elutasítottak, mert a Boeing-gel ellentétben ők nem látták megalapozottnak, hogy szabálysértések történtek a sérelmezett pontokban.
Természetesen mindhárom érintett részéről megtörténtek az első reagálások. A légierő egyelőre a javasalat tanulmányozására hivatkozva még nem nyilatkozott érdemben, ám a Boeing és a Northrop annál inkább.
A Boeing tanker programjának igazgatóhelyettese úgy nyilatkozott, hogy cége üdvözli a GAO professzionalizmusát és gondosságát, mellyel a KC-X program vizsgálata során járt el. Készen állnak a következő lépés megvitatására a légierővel.
A Northrop részéről úgy nyilatkotak, hogy tiszteletben tartják a GAO javaslatát, ám továbbra is úgy érzik, hogy ővék a megfelelőbb, modernebb gép. A javaslat áttanulmányozása után várható további reakció részükről.
Kapcsolódó anyag: a GAO jelentés