Vasárnap írtunk róla, hogy a Boeing ezen hét elejére ígérte annak eldöntését, hogy tiltakozik-e a légierő döntése szerint, melyben a Airbus/Northrop Grumman jött ki győztesen a 35 milliárdos tanker programban.
Nos, a Boeing elnök vezérigazgatója, Jim McNerney hétfőn bejelentette, hogy március 11-én, azaz a mai napon hivatalos tiltakozást fognak benyújtani a kormányzati ellenőrzési hivatalnak (Government Accountability Office, GAO) az EADS/Northrop Grumman párost győztesként kihozó döntés felülvizsgálása érdekében.
Mint vasárnapi hírünkben is megemlítettük, a letaglózott és felháborodott Boeing-et március 7-én tájákoztatták miért is esett el a 179 gép szállításától. A győztes csapat pedig tegnap részesült hivatalos tájékoztatásban a döntés okairól.
A Boeing elnök vezérigazgatója így indokolta a tiltakozás benyújtását:
„A rendelkezésre álló információink alapján továbbra is úgy véljük mi adtuk be a legjobb, legkisebb kockázatú, legalacsonyabb ‘várható élettartam költséggel’ bíró gépet a légierő kívánalmainak megfelelően. Várjuk a GAO vizsgálatát a döntésben.”
Bár a tiltakozás persze boritékolható volt, a pénzügyi szektor egy része esélytelennek tartja a dolgot. Egy Wall Street-i elemző szerint az igazán érdekes az, amit a Boeing nem kíván említeni. Megjegyezte, hogy érdekes módon nem verik a mellüket nagy büszkén, hogy ezt a rengeteg gépet olcsóbban tudnák legyártani a francia riválisnál. Emellett vannak fenntartások, hogy a Boeing 767-esen alapuló KC-767 olcsóbban lenne-e üzemeltethető az élettartama alatt.
„A polgári piac már rég eldöntötte melyik a jobb gép és az az A330 lett.” – tette hozzá.
A Pentagon továbbra is a döntését védelmezi, hangoztatva, hogy a teljesen fair versenyben az adófizetők számára legkedvezőbb döntés született az Airbus A330-ason alapuló KC-45 kiválasztásakor.