A U.S. Navy parancsnokai azon őrlődnek mostanság, hogy vegyenek-e 69 db F/A-18 E/F Super Hornetet. Hogy miért? A válasz egyszerű: az 5. generációs F-35 Lightning II gépek még sokáig nem fognak szolgálatba állni náluk (sem), és addig bizony a jelenlegi F/A-18 flotta, mely a régebbi C/D és az újabb E/F gépekből áll, eléggé elhasználódik, köszönhetően a hatalmas terhelésnek.
Mit ismert, az Amerikai Haditengerészet a JSF C változatát fogja rendszeresíteni. Ezen típus első példányának nemrég volt az első repülése, és még jócskán a tesztidőszakban van.
F-35C közelít a hordozó felé egy grafikán.De mikor láthatunk ilyet élő felvételen?
Addig azonban, amíg nem lesz bevethető, a világ jelenlegi legnagyobb haditengerészete kizárólag a Hornet és Super Hornet típuscsaládra számíthat. Az újabb építésű és modernebb E/F gépek üzemideje még sokáig elég, de a régebbi C/D változatoké már véges, ráadásul az igen megterhelő szolgálat napról-napra csökkenti ezt.
A megoldás tehát, hogy most beszereznek az E/F-ekből addig, amíg a modernebb típus nem tudja majd helyettesíteni a C/D-ket. A tervek szerint ugyanis az F-35 és az F/A-18 E/F együtt fog szolgálni a repülőgép-hordozókon.
A tervezetet a legfőbb haditengerészeti hivatalnokok már benyújtották a kongresszus elé, jelenleg tárgyalják az ügyet. A költségeket a haditengerészet 2009-es költségvetése fedezné.
A hírek szerint a Navy elemzői 2015-ig becsülték a Super Hornetek életkorát, ami elég közelinek tűnik. További aggodalommal töltötte el őket továbbá, hogy a gépek a tervezett idő előtt elhasználódnak.
F/A-18E-egyelőre a legmodernebb Navy-s gép
Sőt, még az is vita tárgya, hogy egyáltalán az F/A-18 melyik variánsát vegyék meg? Mert fenn áll a lehetősége annak, hogy az E/F változatnál még modernebbet vesznek. A Boeing már fel is ajánlotta ezt a lehetőséget. Hogy ez mit is takar? Egy, a cég elmondása szerint 4.75 generációs gépet. Tulajdonképpen még jobban feltuningolt Hornetet, egyéb kisebb módosításokkal fűszerezve.
Ez tulajdonképpen nem újdonság. Ausztrália a közelmúltban rendelt meg 24 Super Hornetet, pontosan amiatt, hogy az F-35 késik. És minden bizonnyal, amíg meg nem érkezik, még sok esetben számíthatunk hasonló dolgokra.
Egyvalakinek viszont ez mindenképpen jó, és ez a valaki a Boeing. Merthogy az F/A-18 típuscsaládot ők gyártják, és mindaddig, amíg az új típus nem áll hadrendbe, ők számíthatnak a megrendelésekre.
4.75 generáció
hogy mimindent ki nem találnak
4+, 4++, 4.75,…mi jön még? 4.99?
ááá, 4<>5