|

C-27A Spartan teherszállítókat vesz az afgán légierő

Az afgán légierő újjáépítése folyamatban van egy ideje és ez még jópár évig így is lesz. Még nagyon sok teendő van, elsősorban az idős pilótaállomány felfrissítése és repülőeszközök beszerzése. Ez egy hosszú folyamat. A logisztikai vonalon egyébként jobban halad a dolog, az afgán légierő kezdeménye már képes nappali logisztikai feladatok elvégzésére. Ez állítólag jelenleg napi úgy 5 bevetést jelent.

A helikopteresek még több gyakorló bevetést repülnek, mint tényleges bevetést. A 133 főből álló amerikai kiképző állomány reményei szerint hamarosan kutató/mentő bevetések is megkezdődhetnek.

Az elképzelések szerint az afgán légierő teljes kiépítésekor 112 repülőből és 7 400 fős állományból áll majd. Nos ettől még kicsit odébb vannak, hiszen jelenleg a teljes állomány 1 950 fő, amiből 180 fő pilóta. A cél megvalósítását egy 8 éves program szolgálja, szóval még van idejük.

Repülőgépek tekintetében a helyzet az, hogy jelenleg 4 Antonov An-32 teherszállító és 16 Mi-17 ill. Mi-35 helikopter alkotja a gépparkot. Ez az elkövetkező 6 hónap folyamán 2 újabb Antonovval valamint 16 Mi-17 és 6 Mi-35 helikopterrel bővül majd.

Afgán Antonov An-32
Az afgán légierő egyik Antonov An-32 teherszállító gépe

És hogy végre a hír igazi apropójára is kitérjünk! Az amerikai légierő honlapján megjelent hír szerint az elkövetkező években összesen 20 C-27A Spartan kerül beszerzésre. Az első gépek 2009 nyarára várhatóak.

Figyelem! Nem a motorikus és avionikai téren komoly tuningon nem is olyan régen átesett átesett és meglehetősen kelendő C-27J Spartan-ról van szó, hanem a korábbi, lényegében az Alenia G.222-vel azonos „A” változatról.

C-27A Spartan
C-27A egy egyszerű kiépítésű reptéren

Arról nem szól a fáma, hogy ez a 20 gép hogyan jön majd össze. Lévén összesen 10 darab C-27A állt hadrendben… Egy elképzelhetőnek tűnő találgatás, hogy az 1990-es évek elején hadrendbe állt és 1999-ig Panamában üzemeltetett 10 db amerikai C-27A kiegészítve néhány átalakított G.222-vel képezné a leszállítandó gépeket.

A C-130 Hercules kistestvérének is tekinthető Alenia G.222/C-27A elsősorban kis és közepes hatósugarú bevetések repülésére alkalmas. Mivel nem igényel kiépített felszállópályát a frontvonal közelében is minden további nélkül bevethető. A G.222 egyik jellegzetessége a teherszállító voltához képest kiválló manőverező képessége, melynek köszönhetően komoly bravúrokra képes, ha arról van szó.