|

Megkezdődött a JF-17 sorozatgyártása

A pakisztáni állami televízió bejelentése szerint az ország kedden megkezdte a kínai-palisztáni közös fejlesztésű vadászgép, a JF-17 sorozatgyártását.


A kooperációban kifejlesztett JF-17 Thunder/FC-1 Fierce Dragon egy többfeladatú vadászgép, mely nagyjából egy éve politikai okokból elég komoly problémákkal szejmbesült. Mindennek a forrása a MiG-29-esben is megtalálható RD-93-as hajtómű volt.

Díszfestésű JF-17
Díszfestésű JF-17

Történt ugyanis, hogy Oroszország, úgy döntött, hogy problémásnak minősíti az RD-93-as Kína általi újra exportálását Pakisztánnak. Mivel a bejelentés nagyon egybeesett egy jelentős indiai egyeztetéssel, valószínűsíthető, hogy a háttérben az is meghúzódhatott, hogy az indiai vadászgép tenderen a MiG-35 esélyeit minél jobban bebiztosítsák ezen Indiának tett „gesztussal”.

Ez India puszipajtását, Pakisztánt roppant kellemetlenül érintette. És a JF-17 rendszeresítését is jó eséllyel ellehetlenítette volna, lévén a kifejlesztésben részt vállaló Kína nem szándékozik hadrendbe állítani a típust, mindössze exporta szánja. Ők a hazai fejlesztésű J-10 mellett döntöttek.

Kína 2007 márciusában 2 RD-93-as hajtóművel szerelt JF-17-est szállított le Pakisztánnak, mely ellen India természetesen hangot emelt, arra hivatkozva, hogy ezzel megsértették a Moszkva és Peking között fennálló szerződést. Mindenesetre a problémát végül valahogy elintézték egymás közt a felek, 2007 áprilisának végére Moszkva áldását adta a hajtómű exportjára, és így végül idén kezdetét vehette a gép sorozatgyártása. Az avionika és a fedéztei rendszerek mintegy felét Kína szállítja a fennmaradó rész pedig Pakisztánban készül.

Pakisztáni nemzeti színeket viselő JF-17
A pakisztáni zászlót utánzó festés a fenti képen is szereplő JF-17 alján

Tavalyi nyilatkozatok alapján idén 15, jövőre 20, utána pedig évi 25-30 gép kerülne legyártásra. Pakisztán összesen 150-300 gépet állítana hadrendbe a kiöregedett Chengdu F-7P (a MiG-21 kínai változata) leváltására.