|

A Boeing KC-767 jobb(?), mint a KC-30/A330MRTT

A Boeing nyilvánosságra hozott egy 53 oldalas tanulmányt, melynek tárgya a Boeing 767 AT (Advanced Tanker) és az Airbus A330 tanker összehasonlítása. A tanulmányt független repülési kutatóvállalat készítette, és a st. louis-i cég finanszírozta. Állításuk szerint nem „fizették le” a készítőket, de felmerülhet a gyanú, hogy pusztán reklámozni akarják gépüket.

KC-767
Jobb mint a konkurencia – legalábbis elméletileg

Tehát a cél az volt, hogy vizsgálják meg, melyik lenne a hatékonyabb és költségtakarékosabb a két típus közül.

A végeredmény: a 767-es jobban megfelelne a USAF követelményeinek, mint az A330-as. Méghozzá a következő okok miatt:

A 767-es üzemanyag-fogyasztása 24%-kal jobb, mint a vetélytársé. Ezt azt is jelenti, hogy 14.6 milliárd(!) Dollárt spórolnának meg, ha a Boeing gépe nyerne. E tényező napjainkban nagyon fontos, mivel a kőolaj világpiaci árának folyamatos növekedése miatt a USAF kiadásai is egyre növekednek e téren. Például 2006-ban 6.6 milliárd Dollár költöttek csak üzemanyagra. A következő években várható, hogy akár 10 Dollárral is növekedjen az üzemanyag ára és ez hozzávetőleg plusz 600 milliójába kerülne a légierőnek.

A330
KC-30(A330)MRTT egy grafikán.Lehet, hogy a drága üzemanyag megpecsételte sorsát?

A másik ok, hogy a 767-es valamivel több tüzelőanyagot tud szállítani, tehát több gépnek biztosíthat ellátást.

A gyártó nemrégiben terjesztette be véglegesített tervét a tenderre. A gépet a 767-200ER törzsének, a 767-300F szárnyának, futóművének és rakodónyílásának, valamint a 767-400ER elektronikájának és belső berendezésinek „összegyúrásával” hozták létre.

A KC-767 a KC-135-nél háromszor több rakományt és utast képes szállítani, ráadásul közben utántöltésre is használható.

B-767
Az alapot képező B-767

A géphez több más cég szállít alkotóelemeket, melyek a következők: Honeywell, Rockwell Collins, Vought Aircraft Industries, Pratt & Whitney, Smiths Aerospace, Spirit AeroSystems és a Delta TechOps.

Ezeken kívül még több más kisebb alvállalkozó is a segítségükre van. Mindent összevetve a gyártásban 44,000 amerikai venne részt. A gépeket Everettben gyártanák, majd az utántöltő rendszereket Wichitában építenék be.

A330MRTT
Airbus A330MRTT

Az A330-as gépet KC-30 néven nevezték be, és az Egyesült Államokban a Northrop közreműködésével készülne.

3 hozzászólás “A Boeing KC-767 jobb(?), mint a KC-30/A330MRTT”