A Boeing nyilvánosságra hozott egy 53 oldalas tanulmányt, melynek tárgya a Boeing 767 AT (Advanced Tanker) és az Airbus A330 tanker összehasonlítása. A tanulmányt független repülési kutatóvállalat készítette, és a st. louis-i cég finanszírozta. Állításuk szerint nem „fizették le” a készítőket, de felmerülhet a gyanú, hogy pusztán reklámozni akarják gépüket.
Jobb mint a konkurencia – legalábbis elméletileg
Tehát a cél az volt, hogy vizsgálják meg, melyik lenne a hatékonyabb és költségtakarékosabb a két típus közül.
A végeredmény: a 767-es jobban megfelelne a USAF követelményeinek, mint az A330-as. Méghozzá a következő okok miatt:
A 767-es üzemanyag-fogyasztása 24%-kal jobb, mint a vetélytársé. Ezt azt is jelenti, hogy 14.6 milliárd(!) Dollárt spórolnának meg, ha a Boeing gépe nyerne. E tényező napjainkban nagyon fontos, mivel a kőolaj világpiaci árának folyamatos növekedése miatt a USAF kiadásai is egyre növekednek e téren. Például 2006-ban 6.6 milliárd Dollár költöttek csak üzemanyagra. A következő években várható, hogy akár 10 Dollárral is növekedjen az üzemanyag ára és ez hozzávetőleg plusz 600 milliójába kerülne a légierőnek.
KC-30(A330)MRTT egy grafikán.Lehet, hogy a drága üzemanyag megpecsételte sorsát?
A másik ok, hogy a 767-es valamivel több tüzelőanyagot tud szállítani, tehát több gépnek biztosíthat ellátást.
A gyártó nemrégiben terjesztette be véglegesített tervét a tenderre. A gépet a 767-200ER törzsének, a 767-300F szárnyának, futóművének és rakodónyílásának, valamint a 767-400ER elektronikájának és belső berendezésinek „összegyúrásával” hozták létre.
A KC-767 a KC-135-nél háromszor több rakományt és utast képes szállítani, ráadásul közben utántöltésre is használható.
Az alapot képező B-767
A géphez több más cég szállít alkotóelemeket, melyek a következők: Honeywell, Rockwell Collins, Vought Aircraft Industries, Pratt & Whitney, Smiths Aerospace, Spirit AeroSystems és a Delta TechOps.
Ezeken kívül még több más kisebb alvállalkozó is a segítségükre van. Mindent összevetve a gyártásban 44,000 amerikai venne részt. A gépeket Everettben gyártanák, majd az utántöltő rendszereket Wichitában építenék be.
Airbus A330MRTT
Az A330-as gépet KC-30 néven nevezték be, és az Egyesült Államokban a Northrop közreműködésével készülne.
Jók ezek a „független” tanulmányok ;) és milyen meglepő, hogy a Boeing jött ki győztesen :P
Na de hamarosan meglátjuk a légierő miként dönt az ügyben.
hát elég sz*r alibi, mit ne mondjak
de hát ha így akarnak reklámozni, tegyék
Az AIRBUS is csinált ilyen összehasonlítást, és mit ad isten ott meg az Ő gyártmányuk jött ki győztesen.