Exportkorlátozásokat kerülgetve kaphat kivénhedt kiképző gépeket és közeli csapattámogató helikoptereket Libanon az Egyesült Államoktól. Az értesülést mindkét oldalon hivatalos szervek erősítették meg.
A jelenlegi törvények nem engedélyezik offenzív – különösen légi – eszközök exportját Libanonnak, ám semmiféle korlátozást nem rónak ki a kiképző gépekre. E köré építkezve van terítéken néhány lehetőség a libanoni légierő néminemű feltápolására.
Washingtoni és bejruti illetékesen megerősítése alapján néhány TA-3 Skywarrior-ról lenne szó. Washingtoni források szerint nagyjából 3 gépről lenne szó, melyhez esetleg még néhány mehetne a késöbbiekben. De konkrétum még nincs az ügyben.
TA-3B Skywarrior, 1967 április
A libanoni légierőnek jelenleg nincs merevszárnyú harcigépe, hiszen a megmaradt 5 Hawker Hunter gépük alkatrészgondok miatt a földön vesztegel, a Mirage III-ak meg a 70-es évek vége óta nem repültek. Amíg nem tudnak patronokat beszerezni a Hunterek katapultüléseihez, addig ez így is marad. Márpedig eddig akármennyire próbálták nem sikerült szerezniük. Így érthető, hogy ezeknek a gépeknek is örülnének. Mint egy libanoni magas rangú katonai illetékes fogalmazott:
„Mivel úgy néz ki a gépek amiket kapounkk, képesek bombák célbajuttatásáaraAmíg a kiképzőgépek képesek bombák célbajuttatására, ennek is nagyon örülünk. … Tudjuk, hogy a Hunterek öregek tudjuk, hogy a TA-3-ak öregek, de számunkra a semminél még így is jobbak lennének. Mindemellett a gépeket többé-kevésbé ingyért kapnánk. … Bízunk benne, hogy ez az első lépés lesz, mielött lehetőségünk lesz F-16-osk beszerzésére.”
A TA-3 mellett egy másik elképzelhető lehetőség a TA-4J Skyhawk.
Ugyanakkor egyes elemzők figyelmeztetnek arra, hogy nem szerencsés túlságosan is kiöregedett gépeket adományozni a libanoni légierőnek, amikkel esetleg ugyanúgy alkatrészproblémáik lehetnek, mint a jelenlegi néhány gépükkel.
Ami pedig a helikoptereket illeti…
Libanon a nyár folyamán átalakított UH-1H Huey helikopterekkel bombázta az al-Qaida-hoz kapcsolódó Fatah Al-Islam állásait az észak libanoni Nahr Al-Bared menekülttáborban. Persze ez nem a Huey-k feladatköre, így támadó helikopterekről is egyeztet a két kormányzat. Igazából a Cobra és a Kiowa került szóba, mint lehetséges jelölt.
Az AH-1 Cobra persze problémás, hiszen támadóhelikopter, azaz ütközik a Libanonra vonatkozó exportkorlátozásokkal. A könnyű támadóképességekkel rendelkező, de elsődlegesen mint felderítőhelikopter nyílvántartott OH-58 Kiowa már könyebb esetnek tűnik. Erről egyelőre semmi biztos nem mondható el azonban.
TA-3B??nem öreg az egy kicsit???
kissebb gépet nem találtak?
Bizony, a TA-4J se egy mai legeny, de a „Bálna” az egy kivenhedt csatalo… A tipust 1991-ben nyugdijaztak, de ha a legutoljara elkeszult sarkanyok repultek is akkoriban, akkor is min. 30 evesek voltak. Ha jol tudom 1961-ben fejezodott be a Skywarrior-o gyartasa…oben
Nemtom miert ezt ajanlotak fel, hiszen tuti talalhato valami kisebb kikepzo elfekvoben @ Boneyard/Davis-Monthan. A Skyhawk meg esetleg elmenne egyebkent. Egyelore aznban inkabb az jon le, hogy a Skywarrior az eselyesebb
biztos meg akartak szabadulni a „szeméttől”
Skyvarriort már úgysem vesz senki, akinek van esze