|

H145M átadó ünnepség Szolnokon

2019. december 13-án délelőtt kis ünnepség keretében, hivatalosan is átadták a Magyar Honvédségnek az eddig megérkezett négy Airbus H145M helikoptert. Az eseményre a MH 86. Szolnok Helikopterbázison került sor.

A gépek átadásán részt vett Szabó István, a Honvédelmi Minisztérium honvédelmi államtitkára, Korom Ferenc altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka és Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője, valamint az új gépeket üzemeltető állomány is. Az Airbus részéről Jens Siebrecht, a vállalat közép- és kelet-európai területekért felelős alelnöke és Axel Humpert, az Airbus H145 program vezetője vett részt az ünnepségen.

A Honvédségtől kapott tájékoztató háttéranyag szerint:

A 20 db H145M helikopter beszerzése részét képezi a “Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési program”-nak.

A beszerzési eljárás lefolytatásának eredményeként 2018.06.29-én a német Airbus Helicopters vállalattal aláírt szerződés főbb elemei:

  • 20 db H145M helikopter szállítása (2019. november és 2021. júliusa között)
  • kezdeti alkatrészcsomagok
  • földi kiszolgáló elemek
  • 5 évre szóló logisztikai támogatás a magas szintű üzemképesség érdekében
  • technikai utasítások, dokumentációk
  • kiképzés, a hajózó és műszaki szakemberek típus-átképzése

A szerződés aláírását követően több (legalább negyedévente egy) előkészítő tárgyalás zajlott, amelynek során a gyár képviselői előadások, demonstrációk, technikai bemutatók szervezésével segítették az egyes rendszerek működésének megértését, ezáltal a döntések meghozatalát. A gyártó a tárgyalások és egyeztetések során végig nyíltan és konstruktívan segítették azt, hogy a szállítás időben és megfelelő minőségben történjen meg. Javaslataikkal igyekeztek a vevő érdekeit támogatni.

A helikopterek alapvetően egységes kialakításúak, de a hadműveleti követelményeknek megfelelően beszerzett felszerelések alapján 10 db könnyű szállító (LUH), 5 db kutató-mentő (SAR), 5 db tűztámogató (MP: Multi Purpose) feladatot lehet elkülöníteni.

A hadműveleti követelmények által meghatározott feladatrendszer főbb képességelemei a személyszállítás, CASEVAS/MEDEVAC, kutató-mentő, tűztámogató, felderítő (C4ISR) és határőrizeti feladatok végrehajtása, éjjel és nappal.

A HForce elnevezésű fegyverzeti képességből a H145M típushoz jelenleg elérhető legmagasabb szint került megrendelésre, amely megfelel a 21. század követelményeinek mind hatékonyság, mind pedig pontosság tekintetében.

A beszerzést követően a Magyar Honvédség hatékonyabban lesz képes végrehajtani a magyar lakosság élet- és vagyonbiztonságának, a nemzetgazdaság és a kritikus infrastruktúra elemek védelmét, a nem katonai szereplőkkel történő együttműködést, a katasztrófavédelmi feladatokban történő részvételt. Magas szinten lehetővé válik az országvédelmi-, valamint a szövetségesi (NATO, EU) kötelezettségekből fakadó szerteágazó feladatok végrehajtása is.

Az első két gép (01 és 02) 2019 november 18-án érkezett meg a szolnoki bázisra.
A 03 és 04 oldalszámú gépek 2019 december 11-én követték őket.
02-es és 04-es számú gép egymás mellett. A gépek jelenlegi felszereltségében apró különbségeket lehet felfedezni.
A felújított hangárban kényelmesen elfért egymás mellett a négy új helikopter és legalább ennyinek maradt még hely a csarnokban. (Lajstromok balról jobbra: 03, 01, 02, 04)
A felújított hangár előtt statikus kiállítást állítottak össze a szolnoki bázison jelenleg használt típusokból. (Lajstromok balról jobbra: 338, 25, 102, 22, 705)

Fórum hozzászólások

  • mindenen kívül
    Nem tudom a mi gépeink festése mögött milyen filozófia rejtőzik
    Német...? :rolleyes:
    Én biztam benne hogy valami hasonló terepminta lesz, mert éjeszaka tök mindegy hogy egy gép szürke vagy hupikék,...de hát a HM útjai - mint mindig - kifürkészhetetlenek.
  • arcas
    Német...? :rolleyes:
    Én biztam benne hogy valami hasonló terepminta lesz, mert éjeszaka tök mindegy hogy egy gép szürke vagy hupikék,...de hát a HM útjai - mint mindig - kifürkészhetetlenek.
    Egyetértek.
  • mindenen kívül
    Jó a festése a gépeknek szerintem. Passzolnak a tájba, valószínűleg az év többi időszakában is rejt. Nem tudom a mi gépeink festése mögött milyen filozófia rejtőzik, lehet, hogy a jó műszerezettség miatt az éjszakai alkalmazást tekintik elsődlegesnek.
    A NATO már több mint 30 éve megkezdte az átállást a légierőknél az éjszakai harctevékenységre. A 91-es Öböl-háborúban is csak azok a gépek repültek nappal (akkor még elég sok volt), amiknek nem volt éjszakai harcászati felszerelése/képessége. Ma már ilyen elsővonalbeli gép talán nincs is a NATO-ban ...
  • mindenen kívül
    Jó a festése a gépeknek szerintem. Passzolnak a tájba, valószínűleg az év többi időszakában is rejt. Nem tudom a mi gépeink festése mögött milyen filozófia rejtőzik, lehet, hogy a jó műszerezettség miatt az éjszakai alkalmazást tekintik elsődlegesnek.
    A mi gépeink festese szebb.
  • mindenen kívül
    Jó a festése a gépeknek szerintem. Passzolnak a tájba, valószínűleg az év többi időszakában is rejt. Nem tudom a mi gépeink festése mögött milyen filozófia rejtőzik, lehet, hogy a jó műszerezettség miatt az éjszakai alkalmazást tekintik elsődlegesnek.
    Éjszaka tök mind1,hogy terepszínű vagy sötétszürke.
  • dudi
    Éjszaka tök mind1,hogy terepszínű vagy sötétszürke.
    Nappal viszont nem mindegy, akkor jobb a terepszínű álcázófestés ...
  • pöcshuszár
    Mondjuk ez a szerb festés különben elég gyík. Nem tudnék nagyon olyan hátteret kitalálni, aminél jó lehet.
    Egyszerűen nem.jó a minta...
    Na ne kössünk bele mindenbe. :)
  • tonyo
    Na ne kössünk bele mindenbe. :)
    Bocs, nem adtam alternatívát. ;)
    Már helikopterekre is pakolnak fel digitális mintákat.
    Múltkor a Mi-8 topicban láttam egyet.
    Az ezen lévő óriásminták, és a nagyon elütő színek szimplán csak nem rejtik a gépet. Nem csak hogy magát az egész képet nem , de igazán a körvonalat sem nagyon....
  • yangwenli
    Azert az szerintem nem a legszerencsesebb, hogy "szentuzelesu" meghajtasa van a raketanak. :p Ertem, hogy irtak sokan, hogy az uj elvek miatt este repulnek/tamadnak, de azert neha nappal is johet akcio ez meg tud olyan gond lenni mint a mig-29-ek fustolese nem?
    Szerintem nem gond. Ezek a kisrakéták olyan rövid hatótávúak, hogy a beérkező rakéta elől úgyse lehet elugrálni, max FEKŰŰŰDJ van. Másrészt azok indítási távolságából a helikoptert csak a vak nem látja (esetleg dombok föld-háttere előtt alacsonyan repülve elbújhat, de így úgyse látszik a rakéták füstje sem).
  • yangwenli
    Azert az szerintem nem a legszerencsesebb, hogy "szentuzelesu" meghajtasa van a raketanak. :p Ertem, hogy irtak sokan, hogy az uj elvek miatt este repulnek/tamadnak, de azert neha nappal is johet akcio ez meg tud olyan gond lenni mint a mig-29-ek fustolese nem?
    Egy olyan nemirányított rakétánál, amit kb. 2-4 km távolságból használnak, tényleg probléma ez?
  • Terminator
    Egy olyan nemirányított rakétánál, amit kb. 2-4 km távolságból használnak, tényleg probléma ez?
    Kaptam valaszt fentebb, ezert is tettem fel a kerdest :) Amugy van itt szaki aki a kepekbol tudna kovetkeztetni a fust okara? Lehet tippelni ebbol a hasznalt hajtoanyagra meg ilyenek?
  • Terminator
    Egy olyan nemirányított rakétánál, amit kb. 1-4 km távolságból használnak, tényleg probléma ez?
    500-600 m/s-ot írnak az ilyen rakéták sebességére. Az távolságtól függően 2-8 másodperc indítástól becsapódásig.
  • Kicsit böngésztem a netet. Igaz a google a jó barátom. Az egyik szerb H-145 ös cikknél találtam egy érdekes hozászolást. Mivel fordítóval van fordítva így egy kicsit furán hangozhat: A 2T5 a szerbek legújabb maljutkájuk.

    Ha minden állítást követne, akkor tudná, hogy az új 2T5-kalapács nem kész a H-145M-re, hanem csak a Gazelle és a Mi-17V5-re.

    A H-145M célja a Spider, vagy akár az M-16D SALGR ütése.

    És a Mi-35M számára orosz fegyverzet van tervezve, esetleg "Pók" és SALGR.

    A kezelt fegyverekkel kapcsolatos eszközök:

    Gazelle: Malyutka, New Malyutka 2T5, Spider
    H-145M: Spider, SALGR
    Mi-17V5: Malyutka, Új Malyutka 2T5, Spider, SALGR
    Mi-35M: Attack (és talán Spider és SALGR)

    … És nem a helikopterek irányított fegyverei lesznek a fő S-8-ban.
  • tonyo
    Kicsit böngésztem a netet. Igaz a google a jó barátom. Az egyik szerb H-145 ös cikknél találtam egy érdekes hozászolást. Mivel fordítóval van fordítva így egy kicsit furán hangozhat: A 2T5 a szerbek legújabb maljutkájuk.

    Ha minden állítást követne, akkor tudná, hogy az új 2T5-kalapács nem kész a H-145M-re, hanem csak a Gazelle és a Mi-17V5-re.

    A H-145M célja a Spider, vagy akár az M-16D SALGR ütése.

    És a Mi-35M számára orosz fegyverzet van tervezve, esetleg "Pók" és SALGR.

    A kezelt fegyverekkel kapcsolatos eszközök:

    Gazelle: Malyutka, New Malyutka 2T5, Spider
    H-145M: Spider, SALGR
    Mi-17V5: Malyutka, Új Malyutka 2T5, Spider, SALGR
    Mi-35M: Attack (és talán Spider és SALGR)

    … És nem a helikopterek irányított fegyverei lesznek a fő S-8-ban.
    Nagyon remélem, hogy semmilyen szerb fegyver nem lesz a magyar gépeken. De akkora a ködösítés a kommunikációban, hogy egyre gyanúsabb...
  • tonyo
    Kicsit böngésztem a netet. Igaz a google a jó barátom. Az egyik szerb H-145 ös cikknél találtam egy érdekes hozászolást. Mivel fordítóval van fordítva így egy kicsit furán hangozhat: A 2T5 a szerbek legújabb maljutkájuk.

    Ha minden állítást követne, akkor tudná, hogy az új 2T5-kalapács nem kész a H-145M-re, hanem csak a Gazelle és a Mi-17V5-re.

    A H-145M célja a Spider, vagy akár az M-16D SALGR ütése.

    És a Mi-35M számára orosz fegyverzet van tervezve, esetleg "Pók" és SALGR.

    A kezelt fegyverekkel kapcsolatos eszközök:

    Gazelle: Malyutka, New Malyutka 2T5, Spider
    H-145M: Spider, SALGR
    Mi-17V5: Malyutka, Új Malyutka 2T5, Spider, SALGR
    Mi-35M: Attack (és talán Spider és SALGR)

    … És nem a helikopterek irányított fegyverei lesznek a fő S-8-ban.
    Erről én múltkor összedobtam egy elég hosszú hozzászólást, amiben megpróbáltam kibogozni a szerb irányított rakéta fejlesztéseket, amik nekünk a már aláírt és agyonajnározott védelmi fejlesztési együttműködésből fialhatnak.
    Aztán végül kitöröltem, mert gondoltam megint le leszek hurrogva a marhaságaimmal a szerb vonalon... :rolleyes:
    Na mindegy. A infók szerint mind a 2T5 (továbbfejlesztett Malyutka) mind a Spider (alias Pauk) felkerülhet a HForce alá. De szerintem a Mi-35-öseikre is illeszteni fogják. Miért ne tennék?
    A Spidert, az az EdePro fejleszti, aki az ALAS-t is. Annak ez a kisebb verziója.
    A szerbek egyik felelősével van itt egy interjú az ügyről. Aki érti foglalja össze legyen kedves, mert még automata felirat sem generálódott nálam hozzá.

    Itt meg a szóban forgó rakétákat is meg lehet tekinteni "élőben". Mindkettő a Gazelle jobb oldali pilonján megtekinthető:

    Mondjuk annyi csalás van benne,hogy a 2T5-nek 2 verziója van.
  • Terminator
    Nagyon remélem, hogy semmilyen szerb fegyver nem lesz a magyar gépeken. De akkora a ködösítés a kommunikációban, hogy egyre gyanúsabb...
    Hát nem tudom. Nekem az a sanda gyanúm hogy a szerb fegyvereket főként rakétás vonalon (atgm, stb) nem nézem le annyira. Főként az utóbbi időben amit alkottak. Gyakorlatilag az ősöreg Maljutka rendszerből kihozták a maximumot. Rádiós irányítás, 4-5 ezer méteres táv. Elvileg lézeres irányítas is terveztek hozzá. Egyébként biztosan valamilyen külső segítséggel tudtak fejleszteni. Mert lássuk be. Maguktol nem hiszem hogy egy ennyit is elértek.
  • tonyo
    Hát nem tudom. Nekem az a sanda gyanúm hogy a szerb fegyvereket főként rakétás vonalon (atgm, stb) nem nézem le annyira. Főként az utóbbi időben amit alkottak. Gyakorlatilag az ősöreg Maljutka rendszerből kihozták a maximumot. Rádiós irányítás, 4-5 ezer méteres táv. Elvileg lézeres irányítas is terveztek hozzá. Egyébként biztosan valamilyen külső segítséggel tudtak fejleszteni. Mert lássuk be. Maguktol nem hiszem hogy egy ennyit is elértek.
    Az EdePro cég egy belgrádi egyetemi spinout cég. Az egyik ottani prof. hozta létre állami támogatással. Ha jól tudom a saját fejlesztésű kis méretű sugárhajtóműből fejlesztették először a rendszereket. Először lépésről lépésre a rakétahajtóművek irányába, majd sikerült egy elég jó fejlesztett irányítást is mellé tervezni. Az ALAS termékskála már vagy a harmadik fejlesztésén van túl, már ami vezérlést illeti. Ha jól tudom, akkor a 2T5-öt nem ők fejlesztették.
    Ellenben a már előbb belinkelt videó egy picit későbbi részén feltűnik egy szintén az EdePro által fejlesztett (a kialakításából egyértelmű) másik fedélzeti fegyver is, ami ránézésre 2-3-szor olyan nagy (fehér színű a rakéta, piros fejjel) mint a Pauk.
  • tonyo
    Hát nem tudom. Nekem az a sanda gyanúm hogy a szerb fegyvereket főként rakétás vonalon (atgm, stb) nem nézem le annyira. Főként az utóbbi időben amit alkottak. Gyakorlatilag az ősöreg Maljutka rendszerből kihozták a maximumot. Rádiós irányítás, 4-5 ezer méteres táv. Elvileg lézeres irányítas is terveztek hozzá. Egyébként biztosan valamilyen külső segítséggel tudtak fejleszteni. Mert lássuk be. Maguktol nem hiszem hogy egy ennyit is elértek.
    Ha a Mi-17/24-hez adnak még erre a 6 évre valamilyen fegyvert, azzal semmi problémám nincs. De ne legyen már ugyanolyan (amit ők gyártanak) fegyverzetű H145M helikopterünk a szomszédos nem NATO tag országgal, aki minden fegyverbeszerzését úgy kommentálja hogy "a NATO ellen, a haza védelmében".
  • Most ezeken a januári fagyos napokon jól jön, hogy fedett helyen van a 4 db H145M-ünk. Főleg éjszaka. Egyébként ilyen hidegben is gyakorlatoznak velük? Vagy egyenlőre nem is repülnek, mert még nem zárult le az engedélyek beszerzése sem?
  • Loken
    Most ezeken a januári fagyos napokon jól jön, hogy fedett helyen van a 4 db H145M-ünk. Főleg éjszaka. Egyébként ilyen hidegben is gyakorlatoznak velük? Vagy egyenlőre nem is repülnek, mert még nem zárult le az engedélyek beszerzése sem?
    Utoljára három hete láttam az egyiket repülni.

Ugrás a fórum topichoz