|

H145M átadó ünnepség Szolnokon

2019. december 13-án délelőtt kis ünnepség keretében, hivatalosan is átadták a Magyar Honvédségnek az eddig megérkezett négy Airbus H145M helikoptert. Az eseményre a MH 86. Szolnok Helikopterbázison került sor.

A gépek átadásán részt vett Szabó István, a Honvédelmi Minisztérium honvédelmi államtitkára, Korom Ferenc altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka és Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője, valamint az új gépeket üzemeltető állomány is. Az Airbus részéről Jens Siebrecht, a vállalat közép- és kelet-európai területekért felelős alelnöke és Axel Humpert, az Airbus H145 program vezetője vett részt az ünnepségen.

A Honvédségtől kapott tájékoztató háttéranyag szerint:

A 20 db H145M helikopter beszerzése részét képezi a “Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési program”-nak.

A beszerzési eljárás lefolytatásának eredményeként 2018.06.29-én a német Airbus Helicopters vállalattal aláírt szerződés főbb elemei:

  • 20 db H145M helikopter szállítása (2019. november és 2021. júliusa között)
  • kezdeti alkatrészcsomagok
  • földi kiszolgáló elemek
  • 5 évre szóló logisztikai támogatás a magas szintű üzemképesség érdekében
  • technikai utasítások, dokumentációk
  • kiképzés, a hajózó és műszaki szakemberek típus-átképzése

A szerződés aláírását követően több (legalább negyedévente egy) előkészítő tárgyalás zajlott, amelynek során a gyár képviselői előadások, demonstrációk, technikai bemutatók szervezésével segítették az egyes rendszerek működésének megértését, ezáltal a döntések meghozatalát. A gyártó a tárgyalások és egyeztetések során végig nyíltan és konstruktívan segítették azt, hogy a szállítás időben és megfelelő minőségben történjen meg. Javaslataikkal igyekeztek a vevő érdekeit támogatni.

A helikopterek alapvetően egységes kialakításúak, de a hadműveleti követelményeknek megfelelően beszerzett felszerelések alapján 10 db könnyű szállító (LUH), 5 db kutató-mentő (SAR), 5 db tűztámogató (MP: Multi Purpose) feladatot lehet elkülöníteni.

A hadműveleti követelmények által meghatározott feladatrendszer főbb képességelemei a személyszállítás, CASEVAS/MEDEVAC, kutató-mentő, tűztámogató, felderítő (C4ISR) és határőrizeti feladatok végrehajtása, éjjel és nappal.

A HForce elnevezésű fegyverzeti képességből a H145M típushoz jelenleg elérhető legmagasabb szint került megrendelésre, amely megfelel a 21. század követelményeinek mind hatékonyság, mind pedig pontosság tekintetében.

A beszerzést követően a Magyar Honvédség hatékonyabban lesz képes végrehajtani a magyar lakosság élet- és vagyonbiztonságának, a nemzetgazdaság és a kritikus infrastruktúra elemek védelmét, a nem katonai szereplőkkel történő együttműködést, a katasztrófavédelmi feladatokban történő részvételt. Magas szinten lehetővé válik az országvédelmi-, valamint a szövetségesi (NATO, EU) kötelezettségekből fakadó szerteágazó feladatok végrehajtása is.

Az első két gép (01 és 02) 2019 november 18-án érkezett meg a szolnoki bázisra.
A 03 és 04 oldalszámú gépek 2019 december 11-én követték őket.
02-es és 04-es számú gép egymás mellett. A gépek jelenlegi felszereltségében apró különbségeket lehet felfedezni.
A felújított hangárban kényelmesen elfért egymás mellett a négy új helikopter és legalább ennyinek maradt még hely a csarnokban. (Lajstromok balról jobbra: 03, 01, 02, 04)
A felújított hangár előtt statikus kiállítást állítottak össze a szolnoki bázison jelenleg használt típusokból. (Lajstromok balról jobbra: 338, 25, 102, 22, 705)

Fórum hozzászólások

  • Azt írják hogy az Airbus Helicopters a Heli-Expo 2020-on megrendelést kapott 20 db H145-ös átalakítására ötlapásos főrotorosra.
    "...Airbus Helicopters concluded the 2020 Heli Expo with 38 orders, as well as 20 retrofits for the new five-bladed H145..."

    Csak nagyon csendben...esetleg nem mi voltunk? (pls.pls.pls…:rolleyes:)

    (megjegyzem H225-re továbbra sem kaptak egy db megrendelést sem...)
  • rudi
    Azt írják hogy az Airbus Helicopters a Heli-Expo 2020-on megrendelést kapott 20 db H145-ös átalakítására ötlapásos főrotorosra.
    "...Airbus Helicopters concluded the 2020 Heli Expo with 38 orders, as well as 20 retrofits for the new five-bladed H145..."

    Csak nagyon csendben...esetleg nem mi voltunk? (pls.pls.pls…:rolleyes:)

    (megjegyzem H225-re továbbra sem kaptak egy db megrendelést sem...)
    De jó is lenne!
  • rudi
    Azt írják hogy az Airbus Helicopters a Heli-Expo 2020-on megrendelést kapott 20 db H145-ös átalakítására ötlapásos főrotorosra.
    "...Airbus Helicopters concluded the 2020 Heli Expo with 38 orders, as well as 20 retrofits for the new five-bladed H145..."

    Csak nagyon csendben...esetleg nem mi voltunk? (pls.pls.pls…:rolleyes:)

    (megjegyzem H225-re továbbra sem kaptak egy db megrendelést sem...)
    https://www.aircosmosinternational....ects-h225-helicopters-for-sar-operations-2581
    https://www.helis.com/database/news/heli-union-milestone-lease/
  • rudi
    Azt írják hogy az Airbus Helicopters a Heli-Expo 2020-on megrendelést kapott 20 db H145-ös átalakítására ötlapásos főrotorosra.
    "...Airbus Helicopters concluded the 2020 Heli Expo with 38 orders, as well as 20 retrofits for the new five-bladed H145..."

    Csak nagyon csendben...esetleg nem mi voltunk? (pls.pls.pls…:rolleyes:)

    (megjegyzem H225-re továbbra sem kaptak egy db megrendelést sem...)

    Úgy tűnik hogy a döntéshozók az Airbus megoldásaiban látják a jövőt, így simán benne van hogy ebben is besegítenek "első nagyobb megrendelőként" az Airbus marketingeseinek....

    Mint pl. ebben:


    Terminator
    "A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. az első helikopter üzemeltető, aki a flotta teljes üzemeltetését (a karbantartástól a repülési adatokig) digitalizálja az Airbus Helicopters-szel együttműködve. Az erről szóló 3 éves szerződést szerdán írtuk alá a Los Angeles mellett megrendezésre kerülő HAI HeliExpo 2020 rendezvényen. Az újítást elsőként bevezetve úttörőként gyűjthetjük és dolgozhatjuk fel az adatokat, melyeket a helikoptereink mindennapi működése során nyerünk."

    [​IMG]

    Az Airbus sajtóközleménye:

    Hungarian Air Ambulance becomes first helicopter operator to fully digitalise its support operation with Airbus

    "The operator, Hungarian Air Ambulance Nonprofit Ltd, has signed a three-year contract to deploy Airbus Helicopters’ Connected Services for its new fleet of nine second-hand H135 helicopters, thereby digitising its entire chain of maintenance and flight operations. It is the first operator to purchase the complete end-to-end solution of connected services from Airbus, encompassing the digitisation, collection, storage, and analysis of data.



    Purchases complete end-to-end solution, from digitisation to analytics

    Anaheim, 29 January 2020 - Airbus Helicopters is helping Hungary’s largest civilian operator become a digital organisation capable of capturing, storing and then analysing the rich amounts of data generated from its day-to-day helicopter operations.

    The operator, Hungarian Air Ambulance Nonprofit Ltd, has signed a three-year contract to deploy Airbus Helicopters’ Connected Services for its new fleet of nine second-hand H135 helicopters, thereby digitising its entire chain of maintenance and flight operations. It is the first operator to purchase the complete end-to-end solution of connected services from Airbus, encompassing the digitisation, collection, storage, and analysis of data.

    “As our operation grows in terms of fleet size, and with the opening of a new base, we aim in parallel to put in place all the bricks of a data-driven organisation, so that we can begin harnessing and learning from our data all along our operational chain, from the pilot to the maintenance technician,” said Dr. Laszlo Gorove, CEO of the Hungarian Air Ambulance.

    “Every time an engine starts and with every beat of a rotor blade, a wealth of valuable data streams out of a helicopter,” said Christoph Zammert, Executive Vice President of Customer Support & Services at Airbus Helicopters. “By digitising the processes and tools used to manage Hungarian Air Ambulance’s maintenance, logistics and flight operations, and then applying analytics, we expect our customer will save time, improve data quality and processes, increase fleet availability, enhance operational safety and optimise costs.”

    Under this new contract, Hungarian Air Ambulance will roll out the core group of digital services: the Fleet Keeper digital technical logbook; the new Flightastic digital pilot logbook and compliance monitoring system; Airbus’ homegrown Fleet Master maintenance information system (for small and medium-sized operators); and digital log cards, which trace the entire maintenance history of a single component.

    "The daily routine checks our crew performs with tablets will be made even more thorough with these additions,” said Akos Boros, electronic flight bag administrator and documentation engineer at Hungarian Air Ambulance.

    These tools will enable the emergency medical services operator to convert its data into an easy-to-use digital format, which can then be exploited using data analytics. One of these analytics is Flight Analyser, for which Hungarian Air Ambulance becomes the first customer. Flight Analyser analyses flight data to prevent risky incidents that could have led to accidents.

    Today more than 1,000 helicopters are connected to Airbus Helicopters. These include almost every helicopter type in Airbus’ range – H125s, H130s, H145s, H155s, H175s, H215s, and H225s – performing a wide variety of missions including emergency medical services (EMS), public services, tourism, training, private and business aviation, offshore energy and search and rescue."
  • fedett_mókus
    ha vótmá akkor bocsi
    Azt volna még jó tudni, hogy egy ilyen kis masinának a harcterek felett mennyi a szinte kizárólag zavarótöltetekre, meg MAWS-ra épülő önvédelmi képessége, ha idő előtt fogy ki az infracsali a tárból. Vagy ha simán csak bedöglik a MAWS.
  • Allesmor Obranna
    Azt volna még jó tudni, hogy egy ilyen kis masinának a harcterek felett mennyi a szinte kizárólag zavarótöltetekre, meg MAWS-ra épülő önvédelmi képessége, ha idő előtt fogy ki az infracsali a tárból. Vagy ha simán csak bedöglik a MAWS.
    Szerintem ha ezt időben felismeriba szeményzet akkor azért van esély elhagynia a harcteret már ha ez opció.
  • A szerbek próbálgatják a fegyvereket.

    http://www.mod.gov.rs/cir/tekst/149...5-je-veliko-priznanje-za-nase-inzenjere-14995

    Katonai Műszaki Intézet és a Jugoimport SDPR által kidolgozott és a Pancevo Utva-ban gyártott és a H helikopternél gyártott 80 mm-es rakétavető és 12,7 mm-es géppuska gondola tesztelése a Nikinci fegyverek és katonai felszerelések tesztelési központjában -145, nappali és éjszakai körülmények között, ezúttal nyáron kívül. A német és a német szakértők elégedettek az eddigi eredményekkel.

    A helikopter HForce tűzvezérlő rendszereinek és e két fegyver elektronikájának összes biztonsági és integrációs tanulmánya befejeződött. Több tucat rakétát és több ezer 12,7 mm-es lövést dobtak el, és most alkalmunk volt arra, hogy hét 80 mm-es rakétát és a hozzá tartozó 12,7 mm-es géppuskákat teljesen felrobbantunk - mondta Miloradovic miniszterelnök-helyettes, és hozzátette: A próbák a jövő héten folytatódnak, lezárva a harci lövöldözős vizsgálatok programját.
  • SilvioD
    A szerbek próbálgatják a fegyvereket.

    http://www.mod.gov.rs/cir/tekst/149...5-je-veliko-priznanje-za-nase-inzenjere-14995

    Katonai Műszaki Intézet és a Jugoimport SDPR által kidolgozott és a Pancevo Utva-ban gyártott és a H helikopternél gyártott 80 mm-es rakétavető és 12,7 mm-es géppuska gondola tesztelése a Nikinci fegyverek és katonai felszerelések tesztelési központjában -145, nappali és éjszakai körülmények között, ezúttal nyáron kívül. A német és a német szakértők elégedettek az eddigi eredményekkel.

    A helikopter HForce tűzvezérlő rendszereinek és e két fegyver elektronikájának összes biztonsági és integrációs tanulmánya befejeződött. Több tucat rakétát és több ezer 12,7 mm-es lövést dobtak el, és most alkalmunk volt arra, hogy hét 80 mm-es rakétát és a hozzá tartozó 12,7 mm-es géppuskákat teljesen felrobbantunk - mondta Miloradovic miniszterelnök-helyettes, és hozzátette: A próbák a jövő héten folytatódnak, lezárva a harci lövöldözős vizsgálatok programját.

    A nemzetközi H145 topikba linkeltem be róla tegnap egy videót.
  • dudi
    Szerintem ha ezt időben felismeriba szeményzet akkor azért van esély elhagynia a harcteret már ha ez opció.
    Akkor elég könnyen rá lehet venni ezt a kis masinát arra, hogy dolgavégezetlenül szakítsa meg idő előtt a feladatát és közel nulla harcértékkel repüljön haza, amíg még tud. Nem véletlen, hogy még a néphadsereges időkben kikopott ez a kategória nálunk (Mi-1, Ka-26, a Mi-2-esek meg csak kiképzőnek voltak használva), azóta meg csak a rendőrök és a mentők használnak ilyesmit.

    Ez a húsz H145M főleg a TEK-nek lesz majd jó, meg a speciálisoknak, már ha a célkörzet közelébe tudnak jutni.
  • Allesmor Obranna
    Akkor elég könnyen rá lehet venni ezt a kis masinát arra, hogy dolgavégezetlenül szakítsa meg idő előtt a feladatát és közel nulla harcértékkel repüljön haza, amíg még tud. Nem véletlen, hogy még a néphadsereges időkben kikopott ez a kategória nálunk (Mi-1, Ka-26, a Mi-2-esek meg csak kiképzőnek voltak használva), azóta meg csak a rendőrök és a mentők használnak ilyesmit.

    Ez a húsz H145M főleg a TEK-nek lesz majd jó, meg a speciálisoknak, már ha a célkörzet közelébe tudnak jutni.
    Az SF-nek kéne a nagyobb gép is.Az SF jobban örült volna fele ennyi kicsinek meg vagy 10 nagyobbnak.
  • Allesmor Obranna
    Akkor elég könnyen rá lehet venni ezt a kis masinát arra, hogy dolgavégezetlenül szakítsa meg idő előtt a feladatát és közel nulla harcértékkel repüljön haza, amíg még tud. Nem véletlen, hogy még a néphadsereges időkben kikopott ez a kategória nálunk (Mi-1, Ka-26, a Mi-2-esek meg csak kiképzőnek voltak használva), azóta meg csak a rendőrök és a mentők használnak ilyesmit.

    Ez a húsz H145M főleg a TEK-nek lesz majd jó, meg a speciálisoknak, már ha a célkörzet közelébe tudnak jutni.
    A H145M megfelelően felszerelve tökéletesen alkalmas LEHET (!!) tankelhárító feladatra stand-off távolságból.
    Ez egyedül szándék ès pénz kérdése..
    Ilyen szerepkörben elég lehet neki az AMPS-MLR (ami MAWS meg RWR egyben)
  • Így van. Ha nincs ott az a bizonyos ha. Már ha a stand off távolságból békésen tankokra vadászó szürkére festett civil gépet le nem szedik egy PKM-el egy bokorból. AMPS-MLR ide, vagy oda.

    De most csak kekeckedek.
    Én harcihelikopter-párti vagyok és nálam a közepes szállítóhelikopter az vagy a Mi-8-as, vagy a Chinook.
  • Centurio
    Leszereltek a zavarotoltet kivetoket az elso ket geprol is. A helikotervezetes gyakorlasahoz persze nincs is rajuk szukseg, ne kopjanak, ne seruljenek.
  • H145M-sorozat, 2020-as évad
    https://legiero.blog.hu/2020/02/19/h145m-sorozat_2020-as_evad
    Az első négy LUH konfigurációjú H145M tavaly év végi érkezése, a hazai üzem s vele együtt a kiképzési repülések megkezdése után idén újabb epizódokkal folytatódik a könnyű helikopterek beszerzésének magyarországi története. 2020-ban a tervek szerint összesen 12 példány - köztük az öt kutató-mentő (SAR) illetve a felfegyverzettek (MP) közül három - érkezik meg Magyarországra. Közben zajlanak a németországi típus- és szaktanfolyamok a hajózó és a műszaki állomány számára, a hazai kiképzési repülések és infrastrukturális fejlesztések.
  • Ma Donauwörth környékén is sokáig repkedett egymás körül két gép, lehet hogy ott is légi fotózás volt. Nem gyakorlórepülésnek tűnt.
  • arbalest
    2 hét alatt 1500 oldal átolvasása és bevasalása... Az szép! Nekem csak elolvasni nehéz lenne :D
    A Gyűrűk ura 1-2-3 könyv összesen 1774 oldal, persze az nincs tele mindenféle bonyolult ábrákkal amit meg kell jegyezni :D
  • Terminator
    A Gyűrűk ura 1-2-3 könyv összesen 1774 oldal, persze az nincs tele mindenféle bonyolult ábrákkal amit meg kell jegyezni :D
    Hát nem két hét alatt olvastam el :D

Ugrás a fórum topichoz