|

H145M átadó ünnepség Szolnokon

2019. december 13-án délelőtt kis ünnepség keretében, hivatalosan is átadták a Magyar Honvédségnek az eddig megérkezett négy Airbus H145M helikoptert. Az eseményre a MH 86. Szolnok Helikopterbázison került sor.

A gépek átadásán részt vett Szabó István, a Honvédelmi Minisztérium honvédelmi államtitkára, Korom Ferenc altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka és Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője, valamint az új gépeket üzemeltető állomány is. Az Airbus részéről Jens Siebrecht, a vállalat közép- és kelet-európai területekért felelős alelnöke és Axel Humpert, az Airbus H145 program vezetője vett részt az ünnepségen.

A Honvédségtől kapott tájékoztató háttéranyag szerint:

A 20 db H145M helikopter beszerzése részét képezi a “Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési program”-nak.

A beszerzési eljárás lefolytatásának eredményeként 2018.06.29-én a német Airbus Helicopters vállalattal aláírt szerződés főbb elemei:

  • 20 db H145M helikopter szállítása (2019. november és 2021. júliusa között)
  • kezdeti alkatrészcsomagok
  • földi kiszolgáló elemek
  • 5 évre szóló logisztikai támogatás a magas szintű üzemképesség érdekében
  • technikai utasítások, dokumentációk
  • kiképzés, a hajózó és műszaki szakemberek típus-átképzése

A szerződés aláírását követően több (legalább negyedévente egy) előkészítő tárgyalás zajlott, amelynek során a gyár képviselői előadások, demonstrációk, technikai bemutatók szervezésével segítették az egyes rendszerek működésének megértését, ezáltal a döntések meghozatalát. A gyártó a tárgyalások és egyeztetések során végig nyíltan és konstruktívan segítették azt, hogy a szállítás időben és megfelelő minőségben történjen meg. Javaslataikkal igyekeztek a vevő érdekeit támogatni.

A helikopterek alapvetően egységes kialakításúak, de a hadműveleti követelményeknek megfelelően beszerzett felszerelések alapján 10 db könnyű szállító (LUH), 5 db kutató-mentő (SAR), 5 db tűztámogató (MP: Multi Purpose) feladatot lehet elkülöníteni.

A hadműveleti követelmények által meghatározott feladatrendszer főbb képességelemei a személyszállítás, CASEVAS/MEDEVAC, kutató-mentő, tűztámogató, felderítő (C4ISR) és határőrizeti feladatok végrehajtása, éjjel és nappal.

A HForce elnevezésű fegyverzeti képességből a H145M típushoz jelenleg elérhető legmagasabb szint került megrendelésre, amely megfelel a 21. század követelményeinek mind hatékonyság, mind pedig pontosság tekintetében.

A beszerzést követően a Magyar Honvédség hatékonyabban lesz képes végrehajtani a magyar lakosság élet- és vagyonbiztonságának, a nemzetgazdaság és a kritikus infrastruktúra elemek védelmét, a nem katonai szereplőkkel történő együttműködést, a katasztrófavédelmi feladatokban történő részvételt. Magas szinten lehetővé válik az országvédelmi-, valamint a szövetségesi (NATO, EU) kötelezettségekből fakadó szerteágazó feladatok végrehajtása is.

Az első két gép (01 és 02) 2019 november 18-án érkezett meg a szolnoki bázisra.
A 03 és 04 oldalszámú gépek 2019 december 11-én követték őket.
02-es és 04-es számú gép egymás mellett. A gépek jelenlegi felszereltségében apró különbségeket lehet felfedezni.
A felújított hangárban kényelmesen elfért egymás mellett a négy új helikopter és legalább ennyinek maradt még hely a csarnokban. (Lajstromok balról jobbra: 03, 01, 02, 04)
A felújított hangár előtt statikus kiállítást állítottak össze a szolnoki bázison jelenleg használt típusokból. (Lajstromok balról jobbra: 338, 25, 102, 22, 705)

Fórum hozzászólások

  • Denomation
    További képek:
    https://www.szoljon.hu/kozelet/hely...ai-legi-busza-van-a-magyar-haderonek-2539601/
    A cikk írójának rendesen meglódult a fantáziája a H145 képességeit illetően...
    Azt írja:
    "...A H145M rendszere lézervezérlésű lövedékeket anélkül képes sötétben is indítani és célra vezetni, hogy irányba kellene fordítani a gépet. Elég, ha a pilóta a sisakjába épített célzóval ránéz a célra, a rakéta kilövése után arra fog fordulni..."
    Értem én hogy a Thales Visionix Scorpionra gondol ami a H145 rendszeresített HMD rendszere, de
    - egyrészt én speciel.még nem láttam ezt a sisakot a pilótáinkon (talán majd egyszer..)
    - másrészt ez a HMD rendsxer nics párhuzamosítva az EO/IR toronnyal, úgyhogy a lézer nem fog a pilóta fejével együtt forogni így ezen a módon nem is tud semmilyen lèzervezérlésű rakétát célra vezetni.
    Az EO/IR tornyot (ès vele a lézert) a bal oldalt ülő másodpilóta kezeli a jobb kezénél.levő kis botkormánnyal és külön képernyője van.
  • arcas
    Bizony ne legyünk:
    Az eddigi gépekhez mennyi műszaki és át/ki-képzett pilóta lehet Szolnokon?
    Ha minden gép meg is érkezik még mennyi idő mire ténylegesen hadrendbe - harci helyzetben is bevethetővé vállnak a gépek?
    Gyanítom, hogy a fegyverzetet és minden kiegészítő felszerelést addig nem erőltetnek, amíg nincs elég a típussal kellően jártas műszaki és pilóta állomány.
    Tudjuk hogy lesz majd minden mert ezt irtak, azt is hogy minden felszerelheto majd mindenre es hogy fokozatosan haladnak a kepzessel azert nincs meg itt minden stb., de hogy eddig egy teljesen felszerelt SAR valtozatu gepet nem sikerult bemutatni... a szerb es a nemet gepeken meg ott volt minden atadaskor.
    Nemetorszagban azert nehany embert kikepeznek nehany dologra. Ha jol emlekszem korabban 50 fot irtak. Valaki biztos tudja mar kezelni a csorlot, a szenzortornyot stb. Ha jol emlekszem, elozo ev vegen volt ket oktato pilota es hat kepzes alatt allo pilota. Aprilis elejen is vegzett 6 pilota, akik akkor mar onalloan repulhettek. Azert meglepett, hogy a most erkezett 11es gepben egyik pilota sem volt magyar. Majd alakul, jo lesz ez...
  • Terminator
    Tudjuk hogy lesz majd minden mert ezt irtak, azt is hogy minden felszerelheto majd mindenre es hogy fokozatosan haladnak a kepzessel azert nincs meg itt minden stb., de hogy eddig egy teljesen felszerelt SAR valtozatu gepet nem sikerult bemutatni... a szerb es a nemet gepeken meg ott volt minden atadaskor.
    Nemetorszagban azert nehany embert kikepeznek nehany dologra. Ha jol emlekszem korabban 50 fot irtak. Valaki biztos tudja mar kezelni a csorlot, a szenzortornyot stb. Ha jol emlekszem, elozo ev vegen volt ket oktato pilota es hat kepzes alatt allo pilota. Aprilis elejen is vegzett 6 pilota, akik akkor mar onalloan repulhettek. Azert meglepett, hogy a most erkezett 11es gepben egyik pilota sem volt magyar. Majd alakul, jo lesz ez...
    Én úgy ertettem, ennek a 2 gépnek a műszaki átvétele Szolnokon lesz, ezért repülték a németek át.
  • SilvioD
    Én úgy ertettem, ennek a 2 gépnek a műszaki átvétele Szolnokon lesz, ezért repülték a németek át.
    Úgy kéne.
    Leszállítják házhoz.
  • SilvioD
    Én úgy ertettem, ennek a 2 gépnek a műszaki átvétele Szolnokon lesz, ezért repülték a németek át.
    Ha a szerződésben kb. úgy szerepel, hogy a teljesítés helyszíne : Szolnok Helikopterbázis LHSN, Hungary, akkor minden gépet gyári pilótákkal vagy gyári pilóta parancsnoksága alatt magyar másodpilótával és ideiglenes német lajstrom alatt alatt repülnek át Szolnokra, mert az átadásig mindenért a gyár felel., a MH meg minden tekintetben csak ott veszi át a gépeket.
  • SilvioD
    Én úgy ertettem, ennek a 2 gépnek a műszaki átvétele Szolnokon lesz, ezért repülték a németek át.
    Ha jól emlékszem eddig minden gép vegyes (egy magyar,egy gyári) pilótapárossal érkezett, kivéve a 11-est.
    Állítólag előtte szombaton a 604-es A319-es vitt ki a magyar pilótákat. De akkor lehet hogy képzésre mentek...
  • Teljesen felszerelt magyar H145M SAR helikoptert szeretnék már látni nagyon a képeken, kivűlről és belülről... de későbbre is kell valami hír, most a tankok csinálják a "műsort" :)
  • Terminator
    Teljesen felszerelt magyar H145M SAR helikoptert szeretnék már látni nagyon a képeken, kivűlről és belülről... de későbbre is kell valami hír, most a tankok csinálják a "műsort" :)
    Kívülről már láthatod de a belsejét még csak most rendezik be. Szerintem 2 fő pilóta és remélem 3 fő mentő személyzet lesz, és csak egy fektetőhely.
  • Van 1 bajtársam, aki nem is olyan rég repkedett még a SAR-on.

    Én úgy tudom , hogy 1-1 db lesz a két típusból SAR feladatokra az, hogy a tartalék hogy lesz nem tudom. H-145M: Szolnok H-225M: Pápa legalábbis tavaly állítólag ezt rebesgették. 3 fő eü. személyzet, szerintem sok, főleg a H145M-re. (De ez a srácok / lányok jobban fogják tudni.)
  • SilvioD
    • H145M. Ez lehet csak nekem meg @Terminator - nak érdekes, de Benkő szerint idén le lesz gyártva mind. 2 kint marad a németeknél kiképzési célból, de idén 18 itthon hadrendbe áll. Ezt a kavarást a számokkal nem ertem, de legyen Benkőnek igaza.
    Igen, ezt a verziót is olvastam már valahol, hogy a pilótaképzésre használt 5. és 6. gép marad kinn még 2021 első felében is a németeknél, az összes többit pedig megkapja Szolnok 2020 végéig. Ha ezt fogadjuk el legutolsó érvényes verziónak, akkor úgy tűnik hogy a katonáknak és a minisztériumnak már megint elfelejtették megmondani hogyan érkeznek a gépek és mit kell mondani, így 5 nappal ezelőtt még össze-vissza beszéltek. Most végre Benkőt felvilágosították. Azért az durva lenne, ha ennyi idő alatt ennyit változott volna a helyzet. Nagyon nem mindegy hogy idén még 5 vagy 9 gép érkezik. Már megint visszaütött a titkolózás és a rossz kommunikáció. Lehet hogy mégis csak sok civil H145-öst visszamondtak a koronavírus miatt, ezért tudnak Magyarországnak korábban szállítani? Az 5 rotorlapátos prototípus hétfő óta Bécs körül repked. Úgy látszik nyomul az Airbus az osztrákoknál is, próbál megrendelést szerezni az új változatra.
  • Terminator
    Igen, ezt a verziót is olvastam már valahol, hogy a pilótaképzésre használt 5. és 6. gép marad kinn még 2021 első felében is a németeknél, az összes többit pedig megkapja Szolnok 2020 végéig. Ha ezt fogadjuk el legutolsó érvényes verziónak, akkor úgy tűnik hogy a katonáknak és a minisztériumnak már megint elfelejtették megmondani hogyan érkeznek a gépek és mit kell mondani, így 5 nappal ezelőtt még össze-vissza beszéltek. Most végre Benkőt felvilágosították. Azért az durva lenne, ha ennyi idő alatt ennyit változott volna a helyzet. Nagyon nem mindegy hogy idén még 5 vagy 9 gép érkezik. Már megint visszaütött a titkolózás és a rossz kommunikáció. Lehet hogy mégis csak sok civil H145-öst visszamondtak a koronavírus miatt, ezért tudnak Magyarországnak korábban szállítani? Az 5 rotorlapátos prototípus hétfő óta Bécs körül repked. Úgy látszik nyomul az Airbus az osztrákoknál is, próbál megrendelést szerezni az új változatra.
    Sztem is a járványveszély következtében visszamondott gépek miatt jöhetnek előbb a vasak, ha ez a verzió a jó. Egyébként emlekeim szerint legutóbb is Benkő kommunikálta ezt a verziót.
  • SilvioD
    Sztem is a járványveszély következtében visszamondott gépek miatt jöhetnek előbb a vasak, ha ez a verzió a jó. Egyébként emlekeim szerint legutóbb is Benkő kommunikálta ezt a verziót.
    Ennek fényében adódik a kérdés.hogy mi újság a H225-l kapcsolatban az ő beérkezésüket is befolyásolja a koronavírus mondjuk fogalmam sincs azzal kapcsolatban hogyha lehetőség lenne korábbi szállításra akkor megtudnánk-e oldani a megfelelő számú pilóta és műszaki személyzet ki illetve átképzését az infrastruktúrát nem is említve hiszen nem lehet őket a +csillaggarázsban" parkoltatni.
  • Lhsn. Hu

    Érdekesség, hogy úgy tűnik, már éjjellátó (NVG) használatával is repülnek a H145M pilóták, mely újabb mérföldkövet jelent a hajózó állomány képzésében, a helikopter még szélesebb körű alkalmazhatóságában.
  • Ez Bécsújhely?
    Terminator
    Ugyanez a gép vett részt a Hensoldt tesztjén is június közepén...



    Kíváncsi vagyok, lesz-e 13-as számú gép... mert ha jól számoltam akkor ez volt a 13. elkészült magyar gép.
    Terminator
    Még néhány kép...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz