|

H145M átadó ünnepség Szolnokon

2019. december 13-án délelőtt kis ünnepség keretében, hivatalosan is átadták a Magyar Honvédségnek az eddig megérkezett négy Airbus H145M helikoptert. Az eseményre a MH 86. Szolnok Helikopterbázison került sor.

A gépek átadásán részt vett Szabó István, a Honvédelmi Minisztérium honvédelmi államtitkára, Korom Ferenc altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka és Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője, valamint az új gépeket üzemeltető állomány is. Az Airbus részéről Jens Siebrecht, a vállalat közép- és kelet-európai területekért felelős alelnöke és Axel Humpert, az Airbus H145 program vezetője vett részt az ünnepségen.

A Honvédségtől kapott tájékoztató háttéranyag szerint:

A 20 db H145M helikopter beszerzése részét képezi a “Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési program”-nak.

A beszerzési eljárás lefolytatásának eredményeként 2018.06.29-én a német Airbus Helicopters vállalattal aláírt szerződés főbb elemei:

  • 20 db H145M helikopter szállítása (2019. november és 2021. júliusa között)
  • kezdeti alkatrészcsomagok
  • földi kiszolgáló elemek
  • 5 évre szóló logisztikai támogatás a magas szintű üzemképesség érdekében
  • technikai utasítások, dokumentációk
  • kiképzés, a hajózó és műszaki szakemberek típus-átképzése

A szerződés aláírását követően több (legalább negyedévente egy) előkészítő tárgyalás zajlott, amelynek során a gyár képviselői előadások, demonstrációk, technikai bemutatók szervezésével segítették az egyes rendszerek működésének megértését, ezáltal a döntések meghozatalát. A gyártó a tárgyalások és egyeztetések során végig nyíltan és konstruktívan segítették azt, hogy a szállítás időben és megfelelő minőségben történjen meg. Javaslataikkal igyekeztek a vevő érdekeit támogatni.

A helikopterek alapvetően egységes kialakításúak, de a hadműveleti követelményeknek megfelelően beszerzett felszerelések alapján 10 db könnyű szállító (LUH), 5 db kutató-mentő (SAR), 5 db tűztámogató (MP: Multi Purpose) feladatot lehet elkülöníteni.

A hadműveleti követelmények által meghatározott feladatrendszer főbb képességelemei a személyszállítás, CASEVAS/MEDEVAC, kutató-mentő, tűztámogató, felderítő (C4ISR) és határőrizeti feladatok végrehajtása, éjjel és nappal.

A HForce elnevezésű fegyverzeti képességből a H145M típushoz jelenleg elérhető legmagasabb szint került megrendelésre, amely megfelel a 21. század követelményeinek mind hatékonyság, mind pedig pontosság tekintetében.

A beszerzést követően a Magyar Honvédség hatékonyabban lesz képes végrehajtani a magyar lakosság élet- és vagyonbiztonságának, a nemzetgazdaság és a kritikus infrastruktúra elemek védelmét, a nem katonai szereplőkkel történő együttműködést, a katasztrófavédelmi feladatokban történő részvételt. Magas szinten lehetővé válik az országvédelmi-, valamint a szövetségesi (NATO, EU) kötelezettségekből fakadó szerteágazó feladatok végrehajtása is.

Az első két gép (01 és 02) 2019 november 18-án érkezett meg a szolnoki bázisra.
A 03 és 04 oldalszámú gépek 2019 december 11-én követték őket.
02-es és 04-es számú gép egymás mellett. A gépek jelenlegi felszereltségében apró különbségeket lehet felfedezni.
A felújított hangárban kényelmesen elfért egymás mellett a négy új helikopter és legalább ennyinek maradt még hely a csarnokban. (Lajstromok balról jobbra: 03, 01, 02, 04)
A felújított hangár előtt statikus kiállítást állítottak össze a szolnoki bázison jelenleg használt típusokból. (Lajstromok balról jobbra: 338, 25, 102, 22, 705)

Fórum hozzászólások

  • arcas
    [​IMG]
    Terminator
    Jól néz ki együtt a Mi-2 a váltótípusával...
    Béna Airbus... A Mi-2-nek nem kell pótkerék, hogy odébb gurítsák :D
  • Bálint
    Én úgy tudtam, hogy az utolsó 5 lesz a felfegyverzett.
    Akkor sokadszorra: bármelyik lehet felfegyverzett, mert az ehhez szükséges kábelezés és beépítési/bekötési csomópontok mindegyik gépen ott vannak!! Tehát kizárólag választás kérdése, hogy éppen melyiket fegyverzik majd fel!! :):D;) Azt meg szerintem el lehet felejteni, hogy majd bármelyik gép felfegyverezve fog hazarepülni, nemzetközi útvonalon fegyveresen több országon átrepülni ... ráadásul ezzel is lecsökkentve a függesztés miatt kikonzervált vadiúj fegyverek élettartamát!! Ha van eszük a Honvédségnél, akkor egy bemutató kedvéért max itthon lesz - MAKETT/kiképző-fegyver függesztés.
  • emel
    Akkor sokadszorra: bármelyik lehet felfegyverzett, mert az ehhez szükséges kábelezés és beépítési/bekötési csomópontok mindegyik gépen ott vannak!! Tehát kizárólag választás kérdése, hogy éppen melyiket fegyverzik majd fel!! :):D;) Azt meg szerintem el lehet felejteni, hogy majd bármelyik gép felfegyverezve fog hazarepülni, nemzetközi útvonalon fegyveresen több országon átrepülni ... ráadásul ezzel is lecsökkentve a függesztés miatt kikonzervált vadiúj fegyverek élettartamát!! Ha van eszük a Honvédségnél, akkor egy bemutató kedvéért max itthon lesz - MAKETT/kiképző-fegyver függesztés.
    Azzal tisztába vagyok én is, hogy mindegyik felfegyverezhető. Én arra értettem, hogy az utolsó 5 lesz az amelyik alapból fel van fegyverezve és egyébként 1 percnél látszik, hogy van valami a helikopterbe, de az lehet bármi.
  • Bálint
    Én úgy tudtam, hogy az utolsó 5 lesz a felfegyverzett.
    Elsődlegesen azok lesznek azok, amelyek a megrendelt és felszerelt Thales FLIR-tornyokkal vagy azok már felszerelt felfüggesztési kiépítésével együtt fognak hazarepülni. ;)
  • Python
    Elsődlegesen azok lesznek azok, amelyek a megrendelt és felszerelt Thales FLIR-tornyokkal vagy azok már felszerelt felfüggesztési kiépítésével együtt fognak hazarepülni. ;)
    Ha jól emlékszem eddig 11 gép érkezett Szolnokra. Jött 1 gép FLIR toronnyal ami SAR-nak nézett ki (bár korábban több SAR gép közelgő érkezéséről írtak) és 10 mindenféle függesztmény nélküli gép. Akkor most van 10 LUH és 1 SAR gépünk? Vagy 2 SAR gép érkezett, de csak az egyik volt felszerelve a kiegészítőkkel és akkor még hiányzik egy LUH? Vagy ezt így nem lehet követni, mert minden gép lehet minden, a szükséges kiegészítőket meg dobozban hozzák a csomagtérben hogy meg ne sérüljön átadás előtt?

    Én is a fegyverfelfüggesztőkön gondolkodom. Üres felfüggesztővel valószínűleg nincs jogi akadálya hogy átrepüljön Ausztria felett. A légellenállás miatt feltételezett hatótávolság csökkenésnek meg nincs jelentősége, mert úgy is egy wienerneustadti leszállással jönnek. Belgiumba is egy leszállással ment az a gép, amin rajta voltak a felfüggesztők és az kb. ugyanolyan távolságra volt.
  • Terminator
    Ha jól emlékszem eddig 11 gép érkezett Szolnokra. Jött 1 gép FLIR toronnyal ami SAR-nak nézett ki (bár korábban több SAR gép közelgő érkezéséről írtak) és 10 mindenféle függesztmény nélküli gép. Akkor most van 10 LUH és 1 SAR gépünk? Vagy 2 SAR gép érkezett, de csak az egyik volt felszerelve a kiegészítőkkel és akkor még hiányzik egy LUH? Vagy ezt így nem lehet követni, mert minden gép lehet minden, a szükséges kiegészítőket meg dobozban hozzák a csomagtérben hogy meg ne sérüljön átadás előtt?

    Én is a fegyverfelfüggesztőkön gondolkodom. Üres felfüggesztővel valószínűleg nincs jogi akadálya hogy átrepüljön Ausztria felett. A légellenállás miatt feltételezett hatótávolság csökkenésnek meg nincs jelentősége, mert úgy is egy wienerneustadti leszállással jönnek. Belgiumba is egy leszállással ment az a gép, amin rajta voltak a felfüggesztők és az kb. ugyanolyan távolságra volt.
    Üzemidő ember, üzemidő!
  • Terminator
    Vagy ezt így nem lehet követni, mert minden gép lehet minden, a szükséges kiegészítőket meg dobozban hozzák a csomagtérben hogy meg ne sérüljön átadás előtt?
    borisz
    Üzemidő ember, üzemidő!
    Szerintem elég sok cucc már dobozban megérkezett, és amig az átképzés közvetlenül nem igényli addig nem raknak fel semmit "nehogy baja legyen" alapon - ill. ahogy az feljebb irva vagyon az üzemidő végett.
    Ahogy a parancsnok a videóban is elmondja, már 1400 repült órán vannak túl, több mint 4000 felszállással,...
  • Csak érdekességképpen: amikor Szolnokon jártak a belga AW109 helik, elmondásuk szerint a fegyvertartós gépeknek 160-al kellett átcsattogniuk fél európán...:hadonaszos::D
  • tindalos
    Csak érdekességképpen: amikor Szolnokon jártak a belga AW109 helik, elmondásuk szerint a fegyvertartós gépeknek 160-al kellett átcsattogniuk fél európán...:hadonaszos::D
    A légellenállás miatt vagy van erre egy szabályzat?
  • Terminator
    Találtam egy képet a Belgiumba érkezésről...

    [​IMG]
    Még egy kép a belgiumi éleslövészetről...

    [​IMG]

    (Szerintem látszik a bal oldalon ülő vállán a pirosfehérzöld színű felvarró, így akkor nem (csak) gyári teszt volt...)
  • Terminator
    Még egy kép a belgiumi éleslövészetről...

    (Szerintem látszik a bal oldalon ülő vállán a pirosfehérzöld színű felvarró, így akkor nem (csak) gyári teszt volt...)
    De az is lehet hogy csak valami furcsa fénytörés, mert a pirosfehérzöld színű felvarró a bal karon szokott lenni, azaz a másik oldalon...

Ugrás a fórum topichoz