|

H145M átadó ünnepség Szolnokon

2019. december 13-án délelőtt kis ünnepség keretében, hivatalosan is átadták a Magyar Honvédségnek az eddig megérkezett négy Airbus H145M helikoptert. Az eseményre a MH 86. Szolnok Helikopterbázison került sor.

A gépek átadásán részt vett Szabó István, a Honvédelmi Minisztérium honvédelmi államtitkára, Korom Ferenc altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka és Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője, valamint az új gépeket üzemeltető állomány is. Az Airbus részéről Jens Siebrecht, a vállalat közép- és kelet-európai területekért felelős alelnöke és Axel Humpert, az Airbus H145 program vezetője vett részt az ünnepségen.

A Honvédségtől kapott tájékoztató háttéranyag szerint:

A 20 db H145M helikopter beszerzése részét képezi a “Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési program”-nak.

A beszerzési eljárás lefolytatásának eredményeként 2018.06.29-én a német Airbus Helicopters vállalattal aláírt szerződés főbb elemei:

  • 20 db H145M helikopter szállítása (2019. november és 2021. júliusa között)
  • kezdeti alkatrészcsomagok
  • földi kiszolgáló elemek
  • 5 évre szóló logisztikai támogatás a magas szintű üzemképesség érdekében
  • technikai utasítások, dokumentációk
  • kiképzés, a hajózó és műszaki szakemberek típus-átképzése

A szerződés aláírását követően több (legalább negyedévente egy) előkészítő tárgyalás zajlott, amelynek során a gyár képviselői előadások, demonstrációk, technikai bemutatók szervezésével segítették az egyes rendszerek működésének megértését, ezáltal a döntések meghozatalát. A gyártó a tárgyalások és egyeztetések során végig nyíltan és konstruktívan segítették azt, hogy a szállítás időben és megfelelő minőségben történjen meg. Javaslataikkal igyekeztek a vevő érdekeit támogatni.

A helikopterek alapvetően egységes kialakításúak, de a hadműveleti követelményeknek megfelelően beszerzett felszerelések alapján 10 db könnyű szállító (LUH), 5 db kutató-mentő (SAR), 5 db tűztámogató (MP: Multi Purpose) feladatot lehet elkülöníteni.

A hadműveleti követelmények által meghatározott feladatrendszer főbb képességelemei a személyszállítás, CASEVAS/MEDEVAC, kutató-mentő, tűztámogató, felderítő (C4ISR) és határőrizeti feladatok végrehajtása, éjjel és nappal.

A HForce elnevezésű fegyverzeti képességből a H145M típushoz jelenleg elérhető legmagasabb szint került megrendelésre, amely megfelel a 21. század követelményeinek mind hatékonyság, mind pedig pontosság tekintetében.

A beszerzést követően a Magyar Honvédség hatékonyabban lesz képes végrehajtani a magyar lakosság élet- és vagyonbiztonságának, a nemzetgazdaság és a kritikus infrastruktúra elemek védelmét, a nem katonai szereplőkkel történő együttműködést, a katasztrófavédelmi feladatokban történő részvételt. Magas szinten lehetővé válik az országvédelmi-, valamint a szövetségesi (NATO, EU) kötelezettségekből fakadó szerteágazó feladatok végrehajtása is.

Az első két gép (01 és 02) 2019 november 18-án érkezett meg a szolnoki bázisra.
A 03 és 04 oldalszámú gépek 2019 december 11-én követték őket.
02-es és 04-es számú gép egymás mellett. A gépek jelenlegi felszereltségében apró különbségeket lehet felfedezni.
A felújított hangárban kényelmesen elfért egymás mellett a négy új helikopter és legalább ennyinek maradt még hely a csarnokban. (Lajstromok balról jobbra: 03, 01, 02, 04)
A felújított hangár előtt statikus kiállítást állítottak össze a szolnoki bázison jelenleg használt típusokból. (Lajstromok balról jobbra: 338, 25, 102, 22, 705)

Fórum hozzászólások

  • tindalos
    Jó volt látni az Airbus oktatási központjának váróterében, hiper-szuper minőségű promóvideón a Bakonyban készült felvételeket! (Főleg hogy Pápáról hajtották végre! :) )
    Kicsit off,de ezt is ott láttam és hát na: :)
  • vasszekely
    https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...k-fel-a-honvedseg-uj-helikoptereit-449628?amp
    "Az Airbus által közzétett fotókon látszik az első helikoptere fegyverzete is; úgy tűnik, a gép 70 milliméteres nem irányított rakétakonténerekkel és 20 milliméteres gépágyú-konténerekkel lesz felszerelve. Ezen kívül a típus alkalmas még többek közt 12,7 milliméteres géppuska-konténerek hordozására is, valószínűleg ez a fegyverzeti elem is beszerzésre kerül. A H145M magas fokú modularítással bír, fegyverzete egy-egy feladat eltérő igényeinek megfelelően alakítható. A gép orra alatt az HForce fegyverrendszert kiszolgáló nagy teljesítményű szenzortorony látható.

    Az HForce-rendszer az Airbus saját fejlesztése; lényegében egy moduláris számítógépes rendszerről van szó, amely segíti a helikopter kezelőszemélyzetét a célazonosításban és a találatleadásban. A géppuskák, gépágyúk és a nem irányított rakéták mellett az HForce irányított rakéták koordinálására is képes, bár az irányított rakétarendszerek integrációja még kísérleti fázisban van. Úgy tudjuk, az Airbus izraeli Spike irányított páncéltörő rakétákkal kísérletezik, melynek beszerzése Magyarország részére is szóba jöhet hosszabb távon, már csak azért is, mert a Lynx gyalogsági harcjárművek is ezt a típust használják."
  • arról van infó hogy a H145M milyen önvédelmi rendszerekkel rendelkezik?
    Csak azért kérdezem mert örülök én a H-force-nak meg az új heliknek, de a Mihut is azért szidták oldalakon keresztül mert elég gyatra az önvédelme a manpad ellen.
    S javítsatok ki ha tévedek de mind a H145M és a H225M passzív páncélzata csak a kézi fegyverek(small arms) ellen véd...szóval egy DsHk leszállítja őket. S eddig csak IR-suppressort láttam említve a 145M-el.

    A másik kérdés az, az hogy ugye lesz irányított rakéta.
    ha már gyatra a passzív védettség, a rakéták ellenit nem tudom de nem tűnik ragyogónak, akkor nem olyan irányított atgm kéne rá ami 7km+-ről küldi a meglepetést? Spike ER/+/NLOS pl.

    A nem irányított rakétáknál meg gondolom nem ülhetsz manpad távolságon kívül..ami elég szívás egy olyan gépnél ami nem áll ellen a 12.7mm+-os kategóriáknak....de akkor mi értelme van a nem irányított rakétának ezeken:confused:..?
  • L.O.B
    arról van infó hogy a H145M milyen önvédelmi rendszerekkel rendelkezik?
    Csak azért kérdezem mert örülök én a H-force-nak meg az új heliknek, de a Mihut is azért szidták oldalakon keresztül mert elég gyatra az önvédelme a manpad ellen.
    S javítsatok ki ha tévedek de mind a H145M és a H225M passzív páncélzata csak a kézi fegyverek(small arms) ellen véd...szóval egy DsHk leszállítja őket. S eddig csak IR-suppressort láttam említve a 145M-el.

    A másik kérdés az, az hogy ugye lesz irányított rakéta.
    ha már gyatra a passzív védettség, a rakéták ellenit nem tudom de nem tűnik ragyogónak, akkor nem olyan irányított atgm kéne rá ami 7km+-ről küldi a meglepetést? Spike ER/+/NLOS pl.

    A nem irányított rakétáknál meg gondolom nem ülhetsz manpad távolságon kívül..ami elég szívás egy olyan gépnél ami nem áll ellen a 12.7mm+-os kategóriáknak....de akkor mi értelme van a nem irányított rakétának ezeken:confused:..?
    MAWS van rajtuk.
  • L.O.B
    arról van infó hogy a H145M milyen önvédelmi rendszerekkel rendelkezik?
    Van...
    Hensoldt AMPS-M MAWS rendszer van ami csak az IRH rakéták indítására / közeledésére figyelmeztet.
    Jelen kiépítésben nincs hozzájuk (pontosan fogalmazva: még soha nem láttunk egyetlen H145M gépen sem) ennél komolyabb önvédelmi rendszert.
    Fontos hogy u.ennek a rendszernek van komolyabb verziója is - AMPS-MLR - ami már RWR rendszert is tartalmaz, sőt az AMPS-MD hez már DIRCM is van (bár vannak kétségeim hogy egy DIRCM egyáltalán elférne e egy H145M méretű helin...)
    AMPS-MLR szintig v.színűleg csak akarat kérdése lenne upgradelni.
    L.O.B
    A másik kérdés az, az hogy ugye lesz irányított rakéta.
    A hírek szerint az Airbus Helicopters jövő év elején kezdi el integrálni Spike családot a H145M-re, úgyhogy az lesz.
    Az más kérdés hogy mi megvesszük e hozzá...
  • rudi
    Fontos hogy u.ennek a rendszernek van komolyabb verziója is - AMPS-MLR - ami már RWR rendszert is tartalmaz, sőt az AMPS-MD hez már DIRCM is van (bár vannak kétségeim hogy egy DIRCM egyáltalán elférne e egy H145M méretű helin...)
    AMPS-MLR szintig v.színűleg csak akarat kérdése lenne upgradelni.
    Ha H225M képeket nézegetek ott jóval több érzékelővel találkozik az ember, nyilván hely is van rá a gépen, de arra kiváncsi volnék, hogy ott is ugyanazaon rendszer elemeit fogjuk látni vagy valami mást. Én nem tudtam a Hensoldt elemeit összepárositani a pl. lenti Caracalon látottakkal...
    [​IMG]
    Vagy brazil H225M
    [​IMG]
  • Rotoragy forgás közben.
    Mondjuk ez egy BO105é de nagyon hasonló konstrukció mint a H145M
    Legalább látszi mit csinál az a két gömb a lapátok tövében repülés közben
  • Terminator
    Müködik a kereső vagy visszalapoztál? :)
    Vagy van más trükköd?
    A letöltésnél megkérdezte a program (IDM), hogy le kívánom-e újra tölteni vagy csak mutassa meg a fájlt, ha már korábban letöltötte. :)
  • pela3
    Oké-oké , ne lőjjetek le én most találtam és gondoltam megosztom, hátha.. :D
    Semmi baj. Azért kérdeztem Zealt hogy hogyan talált meg egy májusi hozzászólást, mert a fórum keresővel elég nehéz bármit megtalálni...
  • arcas
    Amikor beleér a bilibe a kezed rájösz, hogy a felsoroltakból egyikből sem tudtunk volna kifinanszirozni 40-et...és jött az aranyközépút...
    Háát a AW139-ből még csak-csak kijött volna a 40 gép, de 40db ugyanolyan gép meg értelmetlen lenne. Nem véletlenül lettek ezek differenciálva. És nem, nem a Light Attack a fő szempont.
    Ha a nemzeti helikopter képesség marhaság is volt, azért az 1 ország-1 gyártó koncepció szerintem simán életképes lehet.
    Én igazság szerint - pont emiatt - a 9 MD-t nem igazán értem a rendőrségnél. Darabja 13,6M EUR volt, úgy, hogy 14-15 éves használt gépekről beszélünk.
    Miközben évek óta H135-ösöket használt a mentőszolgálat, és 2019-ben azokra is cserélték le őket. Szerintem csak nagyon minimálisat kellett volna hozzátenni, és vadiúj H135-öt, vagy H145-öt kaphattak volna. Ugyebár nekik a HForce-ra nem is lett volna szükség. Mint ahogy a MAWS-ra sem.
  • pöcshuszár
    Én igazság szerint - pont emiatt - a 9 MD-t nem igazán értem a rendőrségnél.
    Én sem...
    Talán nagyon idő előtt kellettek ezek a gépek és az Airbus üzlet akkor még nagyon képlékeny volt...ütemezésben nem fért bele (nem gyártásilag, hanem szerződéskötésileg)...gondolom.
  • arcas
    Én sem...
    Talán nagyon idő előtt kellettek ezek a gépek és az Airbus üzlet akkor még nagyon képlékeny volt...ütemezésben nem fért bele (nem gyártásilag, hanem szerződéskötésileg)...gondolom.
    Vagy közös logisztikát akartak, lévén vannak nekik MD-500-asaik.
  • borisz
    Vagy közös logisztikát akartak, lévén vannak nekik MD-500-asaik.
    OK, de ez így "gombhoz a kabátot". A 4db MD-500-hoz veszünk 5db MD 902-őt (elég drágán, használtan!), ahelyett, hogy átgondolva a nagyobb mentőheli flottához igazították volna a rendőrségi beszerzést?
    Ugye ezzel az 5 MD beszerzésével majdnem párhuzamosan váltották le a 7 bérelt gépet 9 használtra a mentőknél. Bár a mentőhelik kicsit később cserélődtek, mint ahogy az MD-ket megvették volna, de tudtommal ott egy lejáró szerződésről volt szó. Tehát lehetett tudni, hogy a mentőknél csere lesz. Azaz tervezhető lett volna akár a közös típus beszerzése is. Igazság szerint a H135 is elég lett volna a rendőröknek is. De a H145 biztosan.
  • pöcshuszár
    Háát a AW139-ből még csak-csak kijött volna a 40 gép, de 40db ugyanolyan gép meg értelmetlen lenne. Nem véletlenül lettek ezek differenciálva. És nem, nem a Light Attack a fő szempont.
    Ha a nemzeti helikopter képesség marhaság is volt, azért az 1 ország-1 gyártó koncepció szerintem simán életképes lehet.
    Én igazság szerint - pont emiatt - a 9 MD-t nem igazán értem a rendőrségnél. Darabja 13,6M EUR volt, úgy, hogy 14-15 éves használt gépekről beszélünk.
    Miközben évek óta H135-ösöket használt a mentőszolgálat, és 2019-ben azokra is cserélték le őket. Szerintem csak nagyon minimálisat kellett volna hozzátenni, és vadiúj H135-öt, vagy H145-öt kaphattak volna. Ugyebár nekik a HForce-ra nem is lett volna szükség. Mint ahogy a MAWS-ra sem.
    "Én igazság szerint - pont emiatt - a 9 MD-t nem igazán értem a rendőrségnél. Darabja 13,6M EUR volt, úgy, hogy 14-15 éves használt gépekről beszélünk."

    11 darab van belőlük és ebből egyszer 5 darab összesen volt 13.6 millió euró, nem pedig darabja.
  • wolfram
    "Én igazság szerint - pont emiatt - a 9 MD-t nem igazán értem a rendőrségnél. Darabja 13,6M EUR volt, úgy, hogy 14-15 éves használt gépekről beszélünk."

    11 darab van belőlük és ebből egyszer 5 darab összesen volt 13.6 millió euró, nem pedig darabja.
    Így viszont már indokolható a beszerzés.
    Én innen vettem az árat. Ahol szerintem eléggé félreérthetően van megfogalmazva.
    Egymás mellé van keverve a mi-2-esek gépenkénti felújítási ára, és a MD- csomagára.
  • pöcshuszár
    Így viszont már indokolható a beszerzés.
    Én innen vettem az árat. Ahol szerintem eléggé félreérthetően van megfogalmazva.
    Egymás mellé van keverve a mi-2-esek gépenkénti felújítási ára, és a MD- csomagára.

    Azért a 13.6 milka/darab kicsit durva ár lett volna. Az MD 902 relatív olcsó heli, vadiújan is olyan 7-8 millió euró-dollár a darabára.

Ugrás a fórum topichoz