|

Tesztelték az I-Mastert egy DA42MPP fedélzetén

Sikeresen teljesítette a szükséges teszteket egy Diamond DA42MPP Guardian repülőgép fedélzetén a Thales I-Master radarrendszer. Az egy héten át tartó projekthez az osztrák Diamond Aircraft Industries bécsújhelyi központja szolgált kiindulási pontként, innen szállt fel a Thales saját fejlesztésű felderítő rendszerével felszerelt Guardian, amivel többféle repülési profil mellett próbálták ki az I-Master képességeit. Amennyiben a két fél együttműködése a jövőben is hasonlóan gördülékeny lesz, mint most, illetve megfelelően tudják reklámozni terméküket, a DA42MPP jó eséllyel indulhat a világpiacon, mint olcsón és könnyen üzemeltethető, könnyű felderítő repülőgép, alternatívát nyújtva azon országok számára, melyek nem tudják megfizetni a felső- vagy középkategóriás típusokat.

Koncepcióját tekintve az I-Master rendszerrel felszerelt DA42MPP (Multi Purpose Platform – Többfunkciós Platform) repülőgép az amerikai E-8 JSTARS-hoz hasonlítható: feladata a földi célok felderítése, azonosítása, megfigyelése, követése. Természetesen a Guardian névre keresztelt típust inkább félkatonai (rendőrségi, belbiztonsági, határőrizeti, katasztrófavédelmi) feladatokra szánják, de megfelelő önvédelmi rendszerekkel felszerelve beilleszthető lehet az aszimmetrikus hadviselés rendszerébe. A két hajtóműves repülőgépre egyébként könnyen integrálható szinte bármilyen, megfelelő mérettartományba eső felderítő berendezés, a DA42MPP-t kifejezetten ebből a célból hozta létre a Diamond. Az I-Master rendszerrel felszerelve, kétfős személyzettel 7-9 órás bevetéseket repülhet, kedvező fogyasztási paraméterek mellett, minden időjárási körülmények között.

A DA42MPP törzse alatt az I-Master radardómja, a gép orrában pedig az EO/IR rendszerek kupolája - utóbbi alapfelszereltsége a repülőgépnek | Fotó: Thales

A DA42MPP | Fotó: Thales ,

A Thales az I-Master fejlesztését 2004-ben kezdte meg. A cél kifejezetten az volt, hogy létrehozzanak egy több komponensből álló, modern, viszonylag olcsón hozzáférhető, de megfelelő minőségű felderítő rendszert, amit könnyű repülőgépekre, helikopterekre és UAV-kre is integrálhatnak anélkül, hogy azok repülési jellemzőit komoly mértékben rontanák. A célt, mint a mostani tesztek is rávilágítottak, sikerült elérni, hiszen az I-Master alig 30 kg, és méretét tekintve sem túl nagy (a radardóm kb. 40 cm). Két fő részét a szintetikus apertúrájú radar és a GMTI (Ground Moving Target Indicator) képezi – utóbbi feladata a földi célok detektálása és követése, akár mozgás közben is. Ezek kívül felszerelték egy forgatható toronnyal, amiben elektro-optikai/infravörös kamerák kaptak helyet. Az információkat széles sávú, biztonságos adatátviteli rendszeren keresztül akár élőben is megoszthatja a parancsnoki központtal.

A Thales közleménye szerint a lefelé néző radar SAR-üzemmódban 30 kilométeres körzetben képes bármilyen célpont felderítésére, a kapott kép felbontása 3 métertől 30 centiméterig terjed. GMTI-módban ez 20 km-re csökken, azonban ez még mindig bőven megfelel ebben a kategóriában.
A DA42MPP mellett a közeljövőben további platformokon is ki kívánják próbálni az I-Mastert, ennek eredményeként február óta folyik az integráció és tesztelés a Schiebel S-100 Camcopterrel.

Forrás: Thales

2 hozzászólás “Tesztelték az I-Mastert egy DA42MPP fedélzetén”