Döbbenetes döntést hozott Németország, minden előjel nélkül leállította az előrehaladt állapotban tartó EuroHawk projektet.
A HALE (High Attitude Long Endurance) kategóriájú drónt az RQ-4 Global Hawk átalakításával hozták létre, európai SIGINT rendszer beépítésével. Az demonstrátor példány már el is készült és tesztrepüléseket is hajtott végre az új fejlesztésű berendezésekkel, épp ezért furcsa, hogy a német vezetés egyik napról a másikra leállíttatta a projektet. A mások megdöbbentő dolog a döntés indoklása volt: a típust nem tudják integrálni a polgári légiforgalomba. A német illetékesek nem látták biztosítottnak a típus jelen állapotban történő hatósági engedélyeztetését, melyre így még százmillió eurós összeget kellett volna rákölteni.
A Flightglobal információi szerint az eddig 562 millió eurót kóstáló projektről kiderült, hogy a repülési próbák során némi anomáliát találtak a repülésvezérlő rendszerben, azonban a Northrop Grumman megtagadta a technikai adatok megosztását, hogy a hatósági illetékesek jobban megérthessék a gépet.
A projektre elköltött 562 millió euróból 54 millió ment el a repülési tesztekre, míg 250 millióba került a SIGINT rendszer kifejlesztése. Ez nem vész el, mert például egy ember vezette típus fedélzetén is integrálható.
Azt nem tudni, hogy mi lesz a már legyártott demonstrátor példány és a gyártás alatt álló szériagépek sorsa, de valószínűsíthető, hogy a SIGINT képességgel felvértezett RQ-4B Block 20-asokat hozzácsapják a NATO-szövetségesek által közösen megrendelt 5 darab RQ-4B Block 40-eshez, melyek az olasz Sigonella támaszpontról üzemelnek majd.
Ezt most nem értem. Ha a németek nem tudják integrálni a polgári légi forgalomba akkor majd a NATO tudja? Mi lesz helyette? Vagy ők is beletörődnek a képességvesztésbe? Volt már pár érdekes, kevésbé hihető sztori erről a gépről ez most megint a vicc kategóriának tűnik.
Én úgy tudom, hogy a gyártó nem adta át a típus technikai leírását és szoftver kódjait (vagy valami ilyesmiket), és emiatt az európai légügyi felügyelet nem adja meg az engedélyt a típusnak.
Alapvetően elég nagy botrányt csapott a dolog, a Bundestag-ban külön vizsgálat indul, hogy miért nem lehetett ezt előre tudni, emellett kérdés, hogy a már kifizetett rendszereket hogyan tudják majd hasznosítani.
Y
Ja. Vagy két héttel le vagytok maradva. Én kb akkor olvastam azt, amit az előttem szóló.
Nem szemrehányásképp mondtam, csak azért, mert ott írtak az okokról is. Nem figyeltem nagyon, de valami olyasmi volt, hogy több fődarabot is át kellett volna tervezni, ha európai papírt akartak volna hozzá.
Szerintem remek cikk, és nagyon köszönjük a tevékenységeteket, én félórás frissítéssel bújom a htka.hu-t és a radarfigyelőt.
Nem lenne baj, ha Németország végre önállóan (vagy EU együttműködés keretében) fejlesztene hasonló kategóriás UAV-ot.
Y
„Áttenni” nem lesz könnyű, mert tudtommal a Talarion még nincs kész! Repülési tesztek nélkül meg nehéz fejleszteni….
Talarion tényleg megérné, hogy feltámasszák. Ha hiteles amit olvastam az avionikát a Saab hozta volna a projektbe.